Nekromanti Dungeons & Dragons ws. Eon

Xepp

Veteran
Tja, jag spelar mycket Eon och har fått höra att även D&D är grymt bra. Vilket är bäst och roligast att spela?

- Sebbe

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Dungeons & Dragons vs. Eon

Eftersom du frågar på D&D-forumet, lär du ju inte vara förvånad över att få höra en del positivt om D&D. :gremsmile:

Jag har inte spelat Eon, så jag kan inte göra några jämförelser. Om D&D kan jag i alla fall säga att det är ett utpräglat hjälterollspel där spelarnas rollfigurer växer till klassiska matinéhjältar i takt med att de övervinner de svårigheter SL lägger i deras väg. Vanligvis spelas det som ett "High Fantasy" snarare än ett "historiskt korrekt" rollspel.

Mängden tillbehör som finns till det är svindlande och kan garanterat ruinera dig om du vill ha allt. :gremcool:

Allt som finns är ju förstås på engelska... fast ta dig gärna en titt på länken i min signatur. Både billigare och svenskare...

/Mikael

Xepp

Veteran

Hehe, förstog det! =)

Det är ju både rba och dåligt med otroligt mycket tillbehöver. Dåligt därför amn alltid vill ha alla, men det kostar och bra eftersom det finsn otroligt mycket fakta att ta in.

- Sebbe

Vindhand

Myrmidon
Vilket är bäst och roligast att spela?

Jag tycker ungefär lika illa om både Eons och D&Ds regler. D&Ds regler går dock mycket snabbare så de är något lättare att ignorera. Dessutom är D&D mycket bättre på att vara Heroisk Fantasy än vad Eon är på att vara Realistisk Fantasy så valet är ganska givet.

Stormbringer är bättre än dem båda IMHO... Både på att vara Realistisk Fantasy och på att vara Heroisk Fantasy :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play
Stormbringer

Svar ja. Men jag tror det är svårt att uppskatta spelets potential om man inte läst för mycket böcker om Elric... Hela spelet har en viss aura, och även om jag själv inte direkt älskar spelets regler (CoC i all ära...) så är Stormbringer absolut ett trevligt spel. Kanske rent av DET trevligaste fantasy spelet.

entomophobiac

Low Prep High Play
Mitt egna svar, eftersom jag inte gillar varken D&D eller Eon, skulle nog vara D&D...

NeoGames förvisso ganska kompletta fantasy spel saknar den uppbakning och multitud av bakgrundsmaterial som D&D, inräknat föregående upplagor, kan ståta med. Dessutom är, som någon nämnde, D&D cirka sjuttio millioner gånger snabbare, vilket gör reglerna lättare att "ignorera."

Å andra sidan är D&D inte på Svenska, vilket innebär att det kanske är jobbigt för någon som inte är över högstadieålder att lära sig spelet. Detta brukar dock inte bli ett problem. Själv hade jag definitivt inte åkt till USA för att studera om det inte var för Warhammer Fantasy Roleplay eller AD&D, som jag trevade mig igenom i 14 års ålder...

(Bla bla... som om någon bryr sig?)

entomophobiac

Low Prep High Play

Framförallt bra för att du kan få det du vill ha. Önskar du gotisk skräck - Ravenloft. Tusen och en natt - Al Qadim. High Fantasy - Forgotten Realms eller Greyhawk. Galna dimensionsresor bortom sans och reson - Planescape.

Det finns lite för alla smaker, helt enkelt.

Vindhand

Myrmidon
Re: Stormbringer

Svar ja. Men jag tror det är svårt att uppskatta spelets potential om man inte läst för mycket böcker om Elric...

Att ha konsumerat mycket Moorcock är nog en fördel ja... men även annars tror jag att det kan funka fint. Ingen av mina spelare har läst något om Elrik t.ex. och det var inget problem.

Hela spelet har en viss aura, och även om jag själv inte direkt älskar spelets regler (CoC i all ära...) så är Stormbringer absolut ett trevligt spel. Kanske rent av DET trevligaste fantasy spelet.

Heh, jag ser reglerna som en av dess stora styrkor. Enkla och lätthanterliga men trots det bland de mest välfungerande stridsregler jag sett i något kommersiellt spel.
Speciellt tycker jag att det hanterar mäktiga rollpersoner (och i Stormbringer kan man ju bli ganska mäktig) väldigt väl. De blir inte vandrande tanks som i D&D :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
D&D är bäst

Svårare än så är det inte. :gremwink:

Varför är det bäst? Hmmm, det finns en väldigt stor och levande community runt spelet, och i och med d20-strategin finns en massa, massa, massa olika material med olika inriktning att välja från, och så finns ju ENWorld.org, och så där.

Reglerna är i mitt tycke enklare och roligare än Eon, och i och med att jag spelat D&D i typ 15 år så kan jag systemets grunder ganska bra.

Det var väl det. I mångt och mycket är det en smakfråga.

Fast lite kul är det att två personer som inte gillar D&D ändå rekommenderar det framför Eon...

MVH

Magnus

Troberg

Sinister eater
Vilket svar väntar du dig i ett D&D-forum (NT)

NT = No Text (Ingen text)

Xepp

Veteran
Dungeons & Dragons vs. Eon --> Winner Eon

Men jag vet itne om jag vill att det ska finnas olika världar. eon är bra, för att reglerna är realistiska, men går även att ignorera och världen är grymt bra uppbyggd och mycket om dess historia finns.

Har inte spelat DoD, men tror inte det är i klass med Eon.

-Sebbe

Vindhand

Myrmidon
pfft...

Har inte spelat DoD, men tror inte det är i klass med Eon.

DoD brukar dock betyda Drakar och Demoner, vilket är en helt annan best än de två du jämför.

Vindhand

Myrmidon
Re: pfft...

Jupp, tänkte bara påpeka det. Vem vet, det kanske kan undvika missförstånd i framtiden :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mothugg

Du frågade vilket som är bäst.

Alla som svarade sa D&D (med vissa förbehåll för andra system).

Från dessa svar härleder du att Eon är bäst. Må så vara, smaken är olika.

Men... bättre beskrivna världar än de till D&D, med historia, evolution, tonvis av bakgrund, massor med äventyr, högar av monster, säckar med kungar och regenter och så vidare, är svåra att hitta. Eon kanske når upp till Forgotten Realms om sisådär 20 år, när det gäller dokumenterad historia.

Och hur ska du veta att D&D-världarna inte också är bra uppbyggda?

MVH

Magnus

walium

Ganska töntig, faktiskt
Om du verkligen vill veta vilket alternativ som är bäst, är det här då rätt forum att vända sig till? Hade det inte varit bättre att i sådana fall ställa frågan på det allmäna forumet? Eller kanske istället fråga: Varför är D&D så bra?

Xepp

Veteran
Re: Mothugg

Jo, kanske skulle jag frågat på ett annat forum men men.. gjort e gjort

Jag tycker det är en nackdel att det finns hur mycketa fakta som helst. Man orkar itne läsa igenom allt och köpa allt, men det är säkert bra gjort..

// Sebbe

Vindhand

Myrmidon

Jag tycker det är en nackdel att det finns hur mycketa fakta som helst. Man orkar itne läsa igenom allt och köpa allt, men det är säkert bra gjort..

Då borde du verkligen inte spela Eon. Maken till mängder av oanvändbara detaljer finns inte.

Xepp

Veteran

Mja, det mesta är alternativa regler eller extra regler. Jag menar mer hisoria så man ska fatta varför x startar krig mot y tex.

// Sebbe

Quan'talis

Swashbuckler

Det bör kanske påpekas att man inte alls måste köpa/läsa allt material som finns till D&D.

För det första finns det flera olika spelvärldar, så om man till exempel vill spela i Forgotten Realms kan man strunta i allt material som handlar om någon av de andra världarna (Greyhawk, Ravenloft o.s.v.)

Dessutom måste man inte sätta sig in i allt material ens i den spelvärld man vill använda. Om man fortsätter med Forgotten Realms som exempel (eftersom det är den spelvärld det finns mest material till) behöver man boken "Frogotten Realms Campaign Setting" (eller vad den nu heter, jag spelar inte i FR själv).

Om man vill ha mer material om hur magi fungerar i FR tror jag det finns en bok om det, om man vill ha monster som är specialgjorda för FR kan man köpa en bok, och sedan finns det antaglihen några liknande böcker till som jag inte har någon koll på. De här böckerna kan säkert vara bra att ha, men de behövs inte för att man ska kunna spela. De ändrar ingenting som står i grundboken (som i sin tur inte ändrar någonting som står i reglerna), utan den lägger till nya saker som man kan använda om man vill.

Om man vill kan man också köpa äventyr som utspelar sig i världen, men precis som i andra rollspel är äventyren ingenting man måste ha för att förstå spelvärlden.

-JPS-