Re: EON !!
Jämfört med vad? Jag menar, försök motivera lite.
Själv kan jag säga att jag föredrar D&D av följande anledningar...
1) En rikedom av bakgrundsmaterial. Inte alls på samma uppsatslika sätt som till Eon, utan mer generell information om relationer, platser och individer. Inte lika uttömmande och fantasidödande. De flesta kan få sitt lystmäte i någon av de världar som finns till det gamla Amerikanska spelet.
2) Utbudet. Går lite hand i hand med den förra fördelen, men spelet är inte världens största för inte. Om du vill ha regler för fältslag eller mäktig magi, information för dungeon crawling, grottor, skogar, kungadömen, kampanjbyggande eller nästan vad som helst så finns det. Till och med applikationer av Diablo, Wheel of Time och, snart, WarCraft 3 till samma regelsystem. (WC3 ser jag själv fram emot... *dyrkar Blizzard*)
3) Internationellt. En stor fördel som ofta åsidosätts är att spelet är internationellt. Detta innebär att du kan hitta hemsidor med dröser av information från alla världens hörn. Inte bara Sverige, USA eller liknande begränsad marknad. Spelet har nämligen en skara fans i hela världen... inte för inte som Player's Handbook sålde nästan två millioner exemplar i första tryckningen...
4) Genomtänkt. Ok, Eon är också resultatet av åratal av arbete. Men det är inte på långa vägar lika beprövat som D&D. Listorna med speltestare och år av erfarenhet som skribenterna har talar för sig självt...
(Cook, Gygax och Tweet började trots allt på sjuttiotalet, innan övriga världen visste att man kunde spela spel utan spelplan...)
Jag ogillar däremot följande saker med D&D...
1) Reglerna. Jag har aldrig egentligen tyckt om levels eller dylikt, men i de nya reglerna är inte problemet detta. Levels, färdighetspoäng, klasser och liknande fungerar jättebra i 3E, men däremot tycker jag att alla extraregler och kringregler känns fruktansvärt onödiga. Som "attack of opportunity," tex. Något som diskuterats om och om igen i, antagligen, varje Amerikansk och Svensk spelförening som använder spelet...
2) Hypen. Spelet är bra, men inte bra nog att vara bäst. Därför tycker jag inte det är värt den uppmärksamhet det fått, och jag blev riktigt besviken när det belönades med Origins Award för "bästa rollspel." Det fanns garanterat mer originella spel som kunnat få titeln år 2000.