Nekromanti Dungeons & Dragons ws. Eon

Vindhand

Myrmidon
Re: Mothugg

Mja, det mesta är alternativa regler eller extra regler.

D&D likaså.

Jag menar mer hisoria så man ska fatta varför x startar krig mot y tex.

Vill du ha sådant eller inte? Ena sekunden berömmer du Eon för att det har mycket material, nästa sekund sågar du D&D för att det har mer så man blir ju litet förvirrad...

Xepp

Veteran

Hehe vet fan itne avd jag menar..

Iallfall.. avd jag ahr hört om D and dragons så verkar det kul, men jag tror inget rollspel slår Eon..

// Sebbe

entomophobiac

Low Prep High Play

Och min åsikt, på andra sidan, är att ALLA spel slår Eon :gremsmile:

Spelar faktiskt hellre Too Hard To Duck eller Khaotic!

DAKRilla

Hero

Det är roande att se hur det verkar vara inne att hata Eon. Nåja. Det är ju erat problem. Jag hatar inget rollspel och kan tänka mej spela vad som helst. Jag tar inte bara en bit av kakan utan jag vräker i mej hela.

DAKRilla

Hero
Nu vill jag inte tala för något av spelen, men det kommer att låta som att jag talar för Eon stenhårt (det skulle vara onödigt att börja tracka ner Eon som alla andra här då alla andra redan gör det). Jag har två saker att säga om det du skrev:

"NeoGames förvisso ganska kompletta fantasy spel saknar den uppbakning och multitud av bakgrundsmaterial som D&D [...]"

Då jag har spelat Eon så har jag oftast känt mej instängd av allt bakgrundsmaterial som redan är bestämt. Dessutom så bör man som spelare läsa en hel del för att inte känna sej som en obildad idiot när man väl spelar. Så om det är ännu mer bakgrundsmaterial i D&D så är inte det bara bra. Frihet och plats för att hitta på egna saker tycker jag att det bör finnas, både för spelare och spelledare. Men detta är ju en smaksak.

"Dessutom är, som någon nämnde, D&D cirka sjuttio millioner gånger snabbare, vilket gör reglerna lättare att "ignorera." "

Sjuttio miljoner gånger snabbare är det då inte. Förmodligen inte ens dubbelt. Och trots att vi i min spelgrupp då jag spelar Eon kör med nästan alla extra regler så går det faktiskt undan. Det krävs bara lite vana, så går de flesta system ungefär lika snabbt har jag märket.

Sedan så är hastigheten på strider inte något som jag uppfattar som generellt alltid bättre. Om striderna går fort och enkelt, och man inte har många andra val än slå, parera eller spring, ja då tycker jag striderna blir orealistiska och framförallt trista. Nu "anklagar" jag inte D&D för detta, men det jag menar är (hur hemskt och äckligt det än låter för er) att det finns personer som uppskattar högar med regler och variationer.

Balderk

Swashbuckler

Men man behöver ju inte läsa all den faktan! Skulle du läsa all fakta som finns till D&D skulle du bli galen!

Det är snarare så att man inte ska läsa allt som ges ut till D&D, jag betvivlar att ens Magnus Seter har gjort det! :gremwink:

För det första så ges det ju ut massa saker till D&D som inte Wizards har gjort, ofta då spelvärldar som Dungeonworld eller vad den nu heter, finns en Dragonworld eller något liknannde också och en hel uppsjö med andra världar och tillbehör till D&D som inte WoTC har gjort (de mest kända tillverkarna är nog Sword & Sorcery som bland annat gjort creature collection 1 och 2 och Ravenloft). Sen bland allt som faktiskt WoTC har gjort är det massa saker som hör till olika världar, och är därför onödiga om man inte kör i världen de är gjorda till. Det finns ju också böcker som går in djupare i klasserna med nya regler osv. och nya prestige klasser framför allt, de är ju inte heller nödvändiga om man inte vill spela med prestige klasserna som finns i de böckerna.

Så argumentet "det finns för mycket tilläggsböcker till D&D därför är det sämst" håller inte! Däremot finns det böcker som ger stor valmöjlighet och frihet i ditt spelande. Och som sagt Forgotten Realms har funnits en hel del längre än Mundana, och har därför en mycket rikare historia.

/Jonas, som undrar hur folk kan klaga på valmöjlighet och många böcker

Balderk

Swashbuckler

Det är en annan fråga och det har du all rätt att tycka!

Men om jag förstår dig rätt har du aldrig spelat i t ex Forgotten Realms (eller D&D över huvudtaget) och då blir det ju omöjligt att jämföra två världar, om man inte spelat båda!

Från Mundana har du ju massa trevliga rollspelserfarenheter medan du från Forgotten Realms bara har fakta, inte så svårt att lista ut vilken värld som står dig närmast då! Jag som inte spelat EON har ju lika lite rätt att jämföra de båda världarna.

Jonas, som ändrade det här meddelandet rätt så mycket

Vindhand

Myrmidon

Jag tar inte bara en bit av kakan utan jag vräker i mej hela.

Det låter som ett recept för illamående :gremsmirk:

Johan K

Gammal & dryg
EON !!

För min del så gillar jag EON mer än D&D av den anledningen att jag gillar stämmningen i EON

Vindhand

Myrmidon
Sjuttio miljoner gånger snabbare är det då inte. Förmodligen inte ens dubbelt. Och trots att vi i min spelgrupp då jag spelar Eon kör med nästan alla extra regler så går det faktiskt undan. Det krävs bara lite vana, så går de flesta system ungefär lika snabbt har jag märket.

Många säger detta. Jag misstänker att vanan det handlar om är vanan vid att systemet tar såpass mycket tid. :gremtongue:

Det krävs ingen djuplodande analys för att förstå att många slag med OBt6or tar avsevärt mycket längre tid än ett fåtal slag med enstaka T20s. Sedan är det en individuell fråga om man tycker resultatet är värt denna tid eller inte men det ändrar inte hastigheten.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Okej, hör upp allihopa!

Denna tråd började med en fråga om D&D vs Eon. De följande inläggen har fått mig att tvivla på att denna fråga var allvarligt menad, och misstänker nu att detta egentligen var en såkallad troll, för att i förlängningen starta ett systemkrig (D&D är bäst! Nä, Eon är bäst! Nä! Jo! Nä! Jo!)

Okej, än så länge har vi inte kommit dit, men det finns tendenser på att detta skulle hända. Om jag ser nån slags bråk om D&D vs Eon som involverar personliga påhopp eller kommentarer om personers intelligens eller liknande, så stänger jag tråden.

Så länge ni/vi kan hålla diskussionen på en vettig nivå, peka på regler i de olika spelen och jämföra dessa och hur de fungerar, så fortsätter tråden vara öppen.

Om det kommer fler inlägg av typen "Eon är bäst" som besvaras med "Jepp", eller "D&D rular!" som besvaras med "True", eller nått sånt, så fimpar jag genast denna tråd.

Tack på förhand

MVH

Magnus

i egenskap av moderator

Xepp

Veteran
Re: Okej, hör upp allihopa!

Mitt syfte med tråden var att jag ville höra vilket rollspel som var bättre, men var kanske ltie dumt att lägga frågan i DoD forumet. Skulel aknske algt det i det allmänna, men men.. Gjort är gjort!

Du får gärna stänga denna tråd om du vill. Jag tror jag har fått de svar jag vill ha.

Tack!

// Sebbe

entomophobiac

Low Prep High Play

Jag anser bara att det inte finns någonting i Eon som inte presenteras likvärdigt eller bättre i något annat spel. Men antagligen beror det på vad man börjar med. Hade jag börjat spela rollspel för något år sedan hade nog Eon haft högre status än, exempelvis, Drakar och Demoner. Själv är jag faktiskt inte ett fan av något Svenskt fantasy spel, utom möjligen Gemini, och Eons tillvägagångssätt med elva millioner extraregler tilltalar inte mig. Av samma anledning gillar jag inte Palladium eller andra regeltunga kreationer.

Det är verkligen inte för att det är "inne" att "hata" Eon - spelprodukten faller helt enkelt inte mig i smaken.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: EON !!

Jämfört med vad? Jag menar, försök motivera lite.

Själv kan jag säga att jag föredrar D&D av följande anledningar...

1) En rikedom av bakgrundsmaterial. Inte alls på samma uppsatslika sätt som till Eon, utan mer generell information om relationer, platser och individer. Inte lika uttömmande och fantasidödande. De flesta kan få sitt lystmäte i någon av de världar som finns till det gamla Amerikanska spelet.

2) Utbudet. Går lite hand i hand med den förra fördelen, men spelet är inte världens största för inte. Om du vill ha regler för fältslag eller mäktig magi, information för dungeon crawling, grottor, skogar, kungadömen, kampanjbyggande eller nästan vad som helst så finns det. Till och med applikationer av Diablo, Wheel of Time och, snart, WarCraft 3 till samma regelsystem. (WC3 ser jag själv fram emot... *dyrkar Blizzard*)

3) Internationellt. En stor fördel som ofta åsidosätts är att spelet är internationellt. Detta innebär att du kan hitta hemsidor med dröser av information från alla världens hörn. Inte bara Sverige, USA eller liknande begränsad marknad. Spelet har nämligen en skara fans i hela världen... inte för inte som Player's Handbook sålde nästan två millioner exemplar i första tryckningen...

4) Genomtänkt. Ok, Eon är också resultatet av åratal av arbete. Men det är inte på långa vägar lika beprövat som D&D. Listorna med speltestare och år av erfarenhet som skribenterna har talar för sig självt...

(Cook, Gygax och Tweet började trots allt på sjuttiotalet, innan övriga världen visste att man kunde spela spel utan spelplan...)

Jag ogillar däremot följande saker med D&D...

1) Reglerna. Jag har aldrig egentligen tyckt om levels eller dylikt, men i de nya reglerna är inte problemet detta. Levels, färdighetspoäng, klasser och liknande fungerar jättebra i 3E, men däremot tycker jag att alla extraregler och kringregler känns fruktansvärt onödiga. Som "attack of opportunity," tex. Något som diskuterats om och om igen i, antagligen, varje Amerikansk och Svensk spelförening som använder spelet...

2) Hypen. Spelet är bra, men inte bra nog att vara bäst. Därför tycker jag inte det är värt den uppmärksamhet det fått, och jag blev riktigt besviken när det belönades med Origins Award för "bästa rollspel." Det fanns garanterat mer originella spel som kunnat få titeln år 2000.

entomophobiac

Low Prep High Play
Sjuttio miljoner gånger snabbare är det då inte. Förmodligen inte ens dubbelt.

För en person som, likt undertecknad, inte alls gillar "realism" så är de det. De enda gånger jag provat Eon har reglerna känts som en börda, medan D&D går såpass fort att inte ens striden mot det-hemska-onämnbara-monstret blir till något större problem. Dessutom följer allting samma mekanik, vilket gör spelet konsekvent och mer lättförståeligt.

(Mao, t20+värde, över svårighet=lyckat slag)

Jag förstår fortfarande inte varför man måste slå för att överhuvudtaget få agera i Eon, exempelvis. Tanken att misslyckas med sitt initiativ... realistiskt? Kanske för en person som drabbas av panik i en stridssituation, men för en rollperson som var gammal muhadin-krigare (heter de så?) - knappast.

Staffan

Myrmidon
Eons initiativ

Jag förstår fortfarande inte varför man måste slå för att överhuvudtaget få agera i Eon, exempelvis. Tanken att misslyckas med sitt initiativ... realistiskt?
Även om jag själv föredrar D&D framför Eon så måste jag här försvara Eon lite. Jag tror du har missuppfattat Eons initiativregler lite (eller så har jag gjort det). När man öppnar en strid slår båda parter mot sitt VINIT-värde, och jämför sina relativa effekter (alltså FC minus tärningsslag). Den som får bäst relativ effekt blir anfallare, den andra blir försvarare (det är lite mer komplicerat om fler än en är inblandade i samma strid, men det hör inte hit). Om drängarna Ola och Sven som båda har 2 i VINIT ska slåss mot varandra betyder inte det att de står och stirrar på varandra tills någon lyckas med sitt slag, utan man ser helt enkelt vem som "misslyckas minst".

När striden väl är igång ska försvararen däremot slå mot VINIT varje runda för att se om han kan bli anfallare, och då är det bara att lyckas som gäller (alltså ingen relativ effekt). Notera dock att även som försvarare kan man göra ett "motanfall", som iofs är en bit sämre än ett reguljärt anfall - men man är ju trots allt på defensiven.

Johan K

Gammal & dryg
Here we go !!

Ok, ska försöka att motivera varför jag gillar EON.
Vilka spel jag jämför EON med, tjaaa de flesta som jag har spelat & spelar. Så man har ju en gansak stor referensgrupp om man säger så..
Först&främst så gillar jag själva världen. Den passar helt klart in på hur jag ser på världar.
Sen så gillar jag de varelser som finns där ! De är faktsitk roliga !!
Ok, reglerna kansek inte är de bästa. Det kan jag väll hålal med om. Men säg det som inte går att fixa & trixa med.