Nekromanti Dungeons & Dragons ws. Eon

Vindhand

Myrmidon
Re: Eons initiativ

Absolut inte. Om man är defensiv så kan man faktiskt göra ett par "effektiva" saker, som t.ex. motanfall eller riposter.

Mjo, men man är i definitivt underläge mot anfallaren utan egentlig anledning.

" * invänta att fienden (den"medtävlande") anfaller och försöka timea in ett eget anfall strax innan (så att man drar nytta av öppningen som lämnas vid anfallet)."

I Eon så gör man detta genom att ge motståndaren initiativet och sedan försöka göra en ripost (borde täcka den funktion du var ute efter).

Eh, nej. Man försöker reagera på anfallet genom att anfalla före. Det är inte ett motanfall (som kommer sist i rundan, efter alla anfall) eller en ripost (som är en slags uppföljning på ett försvar).

" * finta ett anfall för att lura fienden att hålla sin gard snarare än att anfalla själv."

Detta kan innebära att man är "offensiv på defensiven", eller vad du nu än menar. Det är bara det att man gör det när man är anfallare (har initiativet). Om man har initiativet behöver det ju inte alltid innebära att man anfaller.

Nej, men i mitt exempel så gör man ju faktiskt något avsiktligt för att hålla den andre på defensiven. Det var inte bara hans vapen som var för långsamt eller något sådant utan det är man själv som överlistat honom en aning.

"Vad man gör "oftast" är individuellt."

Precis. Alltså hade jag inte fel.

Ehm, jo.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag gillar Eon

I ärlighetens namn måste jag erkänna att jag faktiskt aldrig har spelat D&D. Däremot har jag läst en del D&D moduler och äventyr samt spelat WoT vars regler lär vara rätt lika de som finns i D&D.

Jag gillar Eons magiregler som ger den enskilde magikern stor personlig frihet, genereringen och skapandet av rollpersonen och systemet med ob-slag. Att tirakerna skiljer sig på en del avgörande punkter ifrån de klassiska Tolkien-orcherna gillar jag också. Mundana känns levande och här finns platser och möjligheter för alla sorter spelande och ideér. Det är ett levande svenskt rollspel som jag hoppas kunna spela länge än.

Visst finns det mycket reglern, något som jag inte upplever som ett problem men det kan säkert skrämma många. Sedan kan man väl inte heller säga att det är ett revolutionerande eller särskilt nyskapande rollspel.

D&D är enkelt, snabbt, okomplicerat och lätt att förstå sig på. Det finns mängder av tillbehör och världar att välja mellan. Forgotten Realms och Planscape är två miljöer som jag verkligen gillar. Systemet och världarna är väl inarbetade och det finns spelare över hela världen.

Det jag tycker är spelets svagheter är levelsystemet som känns för begränsat ( jag hade hellre sett ett system som påminde mer om det som finns i Rolemaster ) och det känns som fokuset väldigt lätt hamnar på klassiskt grottröj. Jag säger inte att det nödvändigtvis måste bli så eller att det är ett felaktigt sätt att spela. Men det är inget som tilltalar mig.

Mina argument är antagligen mer känslomässiga än rationella och bör kanske inte tas på allt för stort allvar. I slutändan anser jag att huruvida ett spel fungerar bra eller ej beror mer på spelarna och spelledaren än på spelet i sig. Med rätt spelledare och grupp kan även det värsta skitspel bli en enorm framgång.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello! Nu får ni ger er!

Om ni fortsätter med "Nä" och "Jo" och "Nej" och "Jo" och så vidare... så blir jag lite gramse. Om ni vill nej-jo:a er, gör det åtminstone om D&D, som ju det här forumet är tillägnat.

MVH

Magnus

Xepp

Veteran
Re: Jag gillar Eon

Skitbra inlägg. det är sådana svar jag vill ha.

. I slutändan anser jag att huruvida ett spel fungerar bra eller ej beror mer på spelarna och spelledaren än på spelet i sig. Med rätt spelledare och grupp kan även det värsta skitspel bli en enorm framgång.

Bra sagt!

// Sebbe

Arvid

Warrior
"...glöm inte skadetabellerna."

När jag sa "inte alla regler" menade jag skadetabellerna också. Man kan köra på dem i monster och varelser.
Men jag tycker väl ändå att skadesytemet stundtals är en av eons svagheter om man använder alla reglerna. Där kan säker D&D:s vara bättre. Men trots allt: Om man använder de enklaste reglerna som verkligen är enkla tar det inte lång tid. Ett litet problem är dock att det blir nästan för oavancerat.

Arvid

Warrior

Egentligen är väl det här fel forum men...

"* invänta att fienden (den"medtävlande") anfaller och försöka timea in ett eget anfall strax innan (så att man drar nytta av öppningen som lämnas vid anfallet)."

Tolka det som så då du vinner initiativet, då du lyckades med insikt förra rundan.

"* finta ett anfall för att lura fienden att hålla sin gard snarare än att anfalla själv."

Om du gör en fint så kan du tolka det som ovan om jag förstod dig rätt (om det alltså har en mening). I det andra fallet kan du bara (om det inte spelar någon roll alltså) säga att det händer utan några slag eller liknande.

"Vad man gör "oftast" är individuellt. Vissa föredrar att motattackera, andra föredrar att själva attackera först. Andra varierar sig jämt. Att generellt säga att man är defensiv bara för att man inte vevar som en väderkvarn är inte rättvisande."

Där kan jag hålla med dig. Det funkar då man har ripost. Å andra sidan kan man tolka det som: Om motståndaren har ett längre vapen så låter man kanske han ta första anfallet, därav Vinitsvårigheter. Du har dock en riktig poäng i vad du säger, för min tolkning täcker det inte helt.

Men så här: Eons stridssystem har flera svaga punkter (liksom alla rollspels). Dock tycker jag inte att det finns någon väldigt "stor" bugg i det som gör det sämre än andra. (Personligen gillar jag det men det är en annan sak).

DAKRilla

Hero

Eftersom vi inte tillåts diskutera detta vidare så svarar jag bara kort (på allt du sa): Visst. Om man bara är aningen trångsynt så.

Arrivederci!

Arvid

Warrior
"Detsamma gäller D&D. När eonspelaren blir snabbare blir D&Dspelaren det också. Att jämföra en topptrimmad Eonspelare mot en nybörjande D&Dspelare är bara dumt."

Dock så kommer en Eon-spelare att förkorta tiden mer än en D&D spelare när den får rutin. Våra första strider i Eon tog en hel del tid men nu går de mycket snabbare. Eftersom striderna i t.ex. Gemini gick rätt så fort från början så kommer de inte att bli lika nedkortade när man får rutin.

"Varför inte? Det är ju vad som bygger upp systemen. Poängen är att Eon har fler och långsammare moment. Det innebär att systemet tar mer tid. Det är inget subjektivt i detta utan snarast en logisk sanning. Tio elefanter är mer än 5 myror"

Jovisst men utan extra regler så är det nästan bara Ob-slaget som tar längre tid. Tidsåtgången i en strid ligger dock inte allt för mycket i jobbiga tärningsslag. Där Ob verkligen tar längre tid blir att slå fram skadan. Att slå fram skadan kommer då att ta minst dubbelt så lång tid, men det behöver inte betyda att striden gör det. Jag håller fullt med om att D&D är snabbare men inte överdrivet mycket.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ni får gärna diskutera detta, men...

...ta det i så fall på Eon-forumet, eller via mail.

Diskutera det får ni. Men jag skulle bli glad om diskussionen här återgår till att gälla D&D.

Ha det bra!

MVH

Magnus

Azagthoth

Myrmidon

Intressant att se hur du gillar inlägg som favoriserar Eon... Får man fråga varför de väldigt sakliga och minst lika bra inläggen som argumenterar för D&D som det bättre spelet får samma beröm?

Johan K

Gammal & dryg
Känslan..

Jag kan inte sätt fingeret direkt på VAD det är som jag gillar mer med EON. Det känns helt enkelt roligare.
Om det är en urkass förklaring eller inte... Må så vara, men dett är den förklaringen som jag står för.

Azagthoth

Myrmidon
Är det då tillgänglighet som har gjort Eon till ett av de mer populära spelen i Sverige? Det låter ju urbota korkat att fortsätta med ett segt och långsamt spel bara för att få upp någon slags vana. Mundana är ju inte en revolutionerande värld, så att helt enkelt lämna Eon bakom sig borde inte vara så svårt om det går trögt i början. Helt omöjligt är det ju inte att använda Mundana till andra spel heller.

Fast det är klart, man kanske inte vill slänga X antal kronor i sjön och fortsätter på grund av det...

Azagthoth

Myrmidon
Det är helt olika spel, så det går egentligen inte att jämföra.

* Eon är på svenska, D&D är på engelska.

* Eon är (försöker vara) realistiskt, D&D är väldigt orealistiskt.

* Eon utgår från obT6, D&D från T20 (det här var en kort variant av hur grundmotorn i reglerna skiljer sig).

* Eon är långsamt, D&D är snabbt (i en direkt jämförelse med varandra).

Jag spelar båda spelen, helt enkelt för att vi varierar spelledarsysslan. En leder Eon, en annan D&D. Jag tycker att båda spelen har sina för- och nackdelar, men på det stora hela så är båda spelen bra. Gillar man ett svenskt, realistiskt, obT6-fantasyspel så gillar man Eon. Gillar man ett amerikanskt, orealistiskt, T20-fantasyspel så gillar man D&D.

Personligen så tycker jag spelen skiljer sig så mycket att det blir ungefär som att diskutera vilka som är bäst på att släcka bränder, ambulanspersonal eller poliser?

Vindhand

Myrmidon

Tolka det som så då du vinner initiativet, då du lyckades med insikt förra rundan.

Det är inte alls samma sak. Det jag vill göra är ett motanfall som dessutom förstör motståndarens angrepp.

Om du gör en fint så kan du tolka det som ovan om jag förstod dig rätt (om det alltså har en mening).

Det klart det har en mening. Ena parten fintar och den andra parten går på det. Detta bör ha med deras respektive skicklighet att göra (inte Vinit m.a.o).

Men så här: Eons stridssystem har flera svaga punkter (liksom alla rollspels). Dock tycker jag inte att det finns någon väldigt "stor" bugg i det som gör det sämre än andra. (Personligen gillar jag det men det är en annan sak).

Det som gör det sämre än andra är att det _försöker_ mycket mer. Andra system inser att de inte kan modellera strid på ett detaljerat vis och fortfarande vara korrekta. Eon försöker däremot (och misslyckas IMAO).

Vindhand

Myrmidon

Skitbra inlägg. det är sådana svar jag vill ha.

Pragmatikern i mig kan inte undgå att tycka att om det är medhåll och ryggklappar du söker för ditt val av Eon (om det nu är ett val; du verkar ju inte testat något annat) så är det enklare att få det i Eonforumet.

Vindhand

Myrmidon
Re: Känslan..

Om det är någon tröst så tycker jag det är en helt OK förklaring. Det är inget som lär övertyga andra i högar men ens åsikter är ens egna och man får ha dem även om man inte kan motivera dem med 700 argument :gremsmile:

Xepp

Veteran

Kan kanske bero på att jag gillar Eon, men har ju inte spelat DoD så.. Tycker denna tråd har blivit lite för mycket så ni borde stänga den nu..

mvh

// Sebbe

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
DoD = Drakar och Demoner

D&D = Dungeons & Dragons

Vi är lite stingsliga på det där... :gremgrin:

MVH

Magnus