Re: Varför tycker du AD&D var bättre? [OT]
"Varför skulle t.ex. alla raser inte kunna vara alla yrken? Bara för att det "alltid har varit så"? Bara för att en regel har funnits i 20 år betyder inte det att den inte kan vara åt helvete fel, IMHO."
Nej, inte för att det alltid har varit så. Tänk på en valfri kampanjvärld, vad skiljer den från andra? Något skiljer den säkert från övriga, även på rasnivå, det kan vara civilisationsnivå, kultur etc. På samma sätt tycker jag att restriktionerna hjälper till att definiera vad som finns och inte finns i dessa rasers kulturer. Visst kan en rp av annan ras vara uppfödd bland människor och ha en helt annan kultur, men det ska vara undantag snarare än regel.
"Fast det jag gillar mest är nog standardiseringen. Du slår en T20 för allt, punkt. Istället för 346 olika egenskapsmodifikationer, som t.ex. "Öppna Dörrar-modifikation", "Böja galler-modifikation", "Motstå illusioner-modifikation", osv, så har du en simpel modifikation för varje egenskap."
Jo, helt klart, jag gillar att spel är så enkla som möjligt så inget motstånd här. Jag räknade in det i alltid slå högt regeln i mitt tidigare inlägg.
Daniel Schenström