Nekromanti Dungeons & Yojimbos

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Jag håller på och gör en Usagi- mod till D&D, men har fastnat något på karaktärskapar detaljerna. Är det någon som har gjort/ läst ett liknande projekt? Usagi använder Instant Fuzion, så är det någon som hört talas om en Fuzion/ D&D mod?

/Ziaxool - fast
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag håller på och gör en Usagi- mod till D&D"

Det här kommer säkert att uppfattas som Krillerutinmässigt d20-trollande, men... varför då?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Det här kommer säkert att uppfattas som Krillerutinmässigt d20-trollande, men... varför då?
Njaäää... tanken har slagit mig också... men jag tyckte inte det var värt en post. :gremwink:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
d20-trollande vet jag inte, men svaret på din fråga är antagligen "för att han vill".

Man vill mycket ibland och det är inte alltid andra förstår sig på varför man vill göra vissa saker. Sök igenom rpg.net och enworld.org efter Usagi till d20 också, så kanske du hittar något vettigt som redan är gjort.
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Därför att:
a) D20 är det bästa spelsystemet som finns (enligt mig)
b) Usagi har den bästa spelvärlden som finns (enligt mig)
c) jag har inget liv och gillar att skriva om grejer (enligt alla andra)

Dessa tre faktorer (mest de första två, men också den tredje) har fått mig att vilja göra detta.

/Ziaool - gillar D20 och Usagi
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
Kan du berätta vad det är lite mer exakt som du fastnat på? Jag fick några vaga idéer nyss men jag vet inte om det är nåt du har nytta av så... spotta ut nåt så får vi se om det går att bolla lite idéer kring det! :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"a) D20 är det bästa spelsystemet som finns (enligt mig)
b) Usagi har den bästa spelvärlden som finns (enligt mig)"


Jag ska inte ta upp vad jag tycker om a) igen, men jag kan säga så här: d20 är enligt min åsikt totalt fel regelsystem för Usagi. En miljö där folk dör av ett (1) snabbt och välplacerat hugg, även om de borde ha "aphög level", funkar inte utan massiv rekonstruktion av regelsystemet ifråga.

Ta några nyckelsekvenser, till exempel: Usagi tar tillbaka sina svärd från Fujii. Båda var oskadade fram till dess, och båda är snuskekompetenta (= "hög level" --> massor med hit points). Ett hugg vardera. Det ena sårar Usagi. Det andra dödar Fujii.

Sensmoral: ska man slå in en spik, använd en hammare, inte en skruvmejsel. Rätt verktyg underlättar stenhårt, och när det gäller Usagi så är d20 fel verktyg.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag ska inte ta upp vad jag tycker om a) igen, men jag kan säga så här: d20 är enligt min åsikt totalt fel regelsystem för Usagi. En miljö där folk dör av ett (1) snabbt och välplacerat hugg, även om de borde ha "aphög level", funkar inte utan massiv rekonstruktion av regelsystemet ifråga.

Ta några nyckelsekvenser, till exempel: Usagi tar tillbaka sina svärd från Fujii. Båda var oskadade fram till dess, och båda är snuskekompetenta (= "hög level" --> massor med hit points). Ett hugg vardera. Det ena sårar Usagi. Det andra dödar Fujii.

Sensmoral: ska man slå in en spik, använd en hammare, inte en skruvmejsel. Rätt verktyg underlättar stenhårt, och när det gäller Usagi så är d20 fel verktyg.
Den massiva rekonstruktionen av regelsystemet ifråga som behövs för att få det lika dödligt är att säga HP = Constitution utan ökning vid levelökning.

Voilá. Jefligt dödligt och allt förutom två små detaljer intakta.


Edit: Bolla gärna idéer privat till mig så kan jag hjälpa dig modda d20's system så det passar Usagi bättre.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ta några nyckelsekvenser, till exempel: Usagi tar tillbaka sina svärd från Fujii. Båda var oskadade fram till dess, och båda är snuskekompetenta (= "hög level" --> massor med hit points). Ett hugg vardera. Det ena sårar Usagi. Det andra dödar Fujii.
Usagi-analfabet som jag är kan jag inte låta bli att kommentera.
Det är fullt möjligt för en erfaren Duelist att göra 60-70 i skada på ett hugg (crit+lite Power Attack + Precise Strike) med en omagisk katana, helt utan Str-bonus. Det räcker för att sänka en level 10 fighter utan Con-bonus.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Det är fullt möjligt för en erfaren Duelist att göra 60-70 i skada på ett hugg (crit+lite Power Attack + Precise Strike) med en omagisk katana, helt utan Str-bonus. Det räcker för att sänka en level 10 fighter utan Con-bonus."

I Fuzion-Usagi klarar en erfaren shugyosha att sänka en erfaren krigare, utan en massa fötter. Men åkej, tack för att du rättade mig: med en massa optningar av ens rollperson kan man nog få d20 att fungera i Usagi-miljö.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Voilá. Jefligt dödligt och allt förutom två små detaljer intakta."

Dock inte den för d20 så viktiga detaljen CR.
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Det första är raserna. Raserna ger ju olika plus i de fyra attributen i Fuzion versionen, men vad kan översättas som vad? Och i D20 behövs lite balanceringar mellan raserna. En räv tillexempel (+2 Mental i Fuzion) skulle kanske behöva få +2 Intelligence, +2 Wisdom och +2 i Charisma för att jämställa fördelarna från Fuzion med D&D. Och sådanna bonusar (+2 i tre värden!) måste ju balanseras. I morgon kan jag skriva lite med detaljerat vad jag kommit fram i, i ras väg så att säga.

En viktig grej med Usagi är, enligt mig och min spelgrupp, stratergierna. För att dessa ska fungera i D20 måste man antingen:
a) modifiera AC (vilket jag har ett förslag till hur man ska göra)
b) ta bort AC
Detta är på grund av att man ska slå slag för att blockera, båda krigarna rusar mot varandra och hugger villt. I D&D så räknar man med att ens rustning ska rädda en, men så är det inte i Usagi. Där är det svärden som skyddar. Alltså:
AC= Dex mod. + Misc. mod + Armor mod
AC + 1D20= AT
Fattar ni vad jag menar?

Jag har lite mer, men orkar inte skriva dem just nu, det är ju redan rörigt nog!

/Ziaxool - gillar D20 och skäms inte över detta
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Av ren nyfikenhet...

"Det är fullt möjligt för en erfaren Duelist att göra 60-70 i skada på ett hugg (crit+lite Power Attack + Precise Strike) med en omagisk katana, helt utan Str-bonus. Det räcker för att sänka en level 10 fighter utan Con-bonus."

...är denna effekt möjlig att uppnå med någon annan klass än Duellist? Med tanke på att samma sak inträffar för ninjor (Shingen och Chizu), prisjägare (Gennosuke), fredlösa (Ino), livvakter (Tomoe), stridskonstlärare (Katsuichi), byäldstar (Kenichi, Fujii) och före detta generaler (Ikeda), så bör inte den effekten vara begränsad till bara duellister (Usagi).
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Men CR är ju bara av betydelse om man har en spelstil som kraftigt baseras på att rollpersonerna ska gå runt och slakta monster som ger dem XP. Något som knappast lär vara fallet i en Usagi-kampanj. Ne?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Men CR är ju bara av betydelse om man har en spelstil som kraftigt baseras på att rollpersonerna ska gå runt och slakta monster som ger dem XP. Något som knappast lär vara fallet i en Usagi-kampanj. Ne?
Precis. Dessutom är det lätt att låta monstren/fienderna ifråga ha HP = Consitution likaväl som karaktärerna. Om ett monster har multipla HD's default så är det bara multiplera dess Constitution med denna multipel. De som inte har Constitution kan använda det som utmärker deras livskraft mest.

Jag ser inga problem och inga groteska ombearbetningar av regelsystemet med denna fix. Dock lär allt dö tämligen omedelbart =).

En annan grej man kan göra är att köra på Damage Saves från Mutants & Masterminds och slopa HP helt och hållet. Får man en tung smäll man inte save:ar så är man död - enkelt och snabbt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,764
Location
Stockholm
Jag är ju då inte världens bästa optare

En ftr10 kan, med en katana och Power attack och Weapon specialisation och en STR bonus på +2 ge 48 poäng i skada i ett hugg, om han har tur (han har två attacker per runda, den andra kan ge 38 poäng i skada).

De featsen kan i stort sett vem som helst ta, de är inte knutna till klasser.

Om man optar med specialfeats och förmågor, blir summan säkert högre. Värt att notera är att 48 enbart är 2 poäng under 50, som är Massive Damage Threshold. Om man är fighter nog att ta Greater Weapon Specialisation (måste vara ftr12 och en massa andra feats innan) så kan han göra 56 poäng i skada i ett hugg. Vilket triggar Massive Damage Threshold.

Om man vill ha ett farligare system kan man ju modda Massive... äsch, förresten, det där har jag ju sagt förr och den lösningen tilltalar inte dig. :gremlaugh:

Som sagt, jag är ingen bra optare så jag kan ha för låg skada, men då får nån annan rätta mig.

Magnus
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,764
Location
Stockholm
Håller inte med

CR är inte bara en xp-indikator utan även en indikation på vilket motstånd en varelse utgör för en grupp äventyrare. Om man inte tänker efter när man ändrar skadefunktionen så kan detta påverka CR på sätt som gör vissa monster mycket mer farliga än vad deras CR visar, och andra monster mycket mindre farliga än vad deras CR visar.

Detta kan bli ett problem för den som spelleder om han inte noggrannt planerar sina äventyr och testar alla monster för att se att det hela blir spännande och inte för lätt eller för svårt.

Vidare är CR kopplat till tabellerna för skatter, och om man använder dem (jag gör inte det) så påverkas detta också. Vidare påverkas då den ekonomiska balansen mellan PCs och NPCs, som baseras på hur mycket skatter man hittar, vilket baseras på CR eller EL (encounter level).

Detta behöver inte vara ett problem om man kör tungt med rollspelande och struntar i reglerna, men det kan dyka upp obehagliga överraskningar senare.

Detta innebär inte att jag säger att man inte ska eller kan ändra på skada och CR och sånt, men jag tror att man gör sig själv en otjänst om man bara rycker på axlarna och säger "CR spelar ju ingen roll, för det är bara en xp-mätare". Systemet är mer komplext än så, och en lösning måste vara väl genomtänkt eller utprovad av andra, som till exempel de regler som finns i Unearthed Arcana.

Magnus
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Av ren nyfikenhet...

...är denna effekt möjlig att uppnå med någon annan klass än Duellist? Med tanke på att samma sak inträffar för ninjor (Shingen och Chizu), prisjägare (Gennosuke), fredlösa (Ino), livvakter (Tomoe), stridskonstlärare (Katsuichi), byäldstar (Kenichi, Fujii) och före detta generaler (Ikeda), så bör inte den effekten vara begränsad till bara duellister (Usagi).
Om man vill att duellistförmågor skall vara vanliga är det ju bara att se till att de flesta har några levlar som duellist. Det finns inget tvång att en viss titel och samhällsroll skall vara begränsad till rollpersoner med en viss klass.
Men förutom det klassöverskridande exempel Magnus gav är det fullt möjligt för andra klasser att göra rejäl skada i ett enda hugg.

Ninjor, prisjägare och fredlösa borde av flera skäl kunna ha levels som rogue. I så fall räcker det att 2 dylika hotar samma motståndare för att de förmodligen skall kunna flankera den personen och därmed få lägga till sin sneak attack bonus på ett antal T6 på skadan.
Prisjägare och fredlösa kan säkert också vara rangers och får i så fall extra skadebonus mot utvalda varelsetyper (lämpligen sådana de ofta hamnar i strid med).
Ninjor och prisjägare kan ju också vara assassins med specialförmåga att döda eller förlama ett i smyg studerat mål (tillgängligt för en level 6 gubbe).

Stridskonstlärare verkar inte orimliga att ge en hel del levlar som monk. Vid level 15 får de tillgång till sin dödande quivering palm.

Andra vapen än katana kan göra ännu mer skada vid en crit. Naginata, t ex, borde kunna simuleras av antingen glaive, scythe eller naginata, vilka samtliga gör minst 10 mer än katana i max critskada.

Är den minsta magi tillåten tillkommer en räcka låglevelspells som kan förhöja stridseffektiviteten.

Allt detta rör ju möjligheten att i inledningen spelsessionens första strid döda en erfaren rollperson med en attack. Om man är beredd att acceptera strider som varar en hel runda eller som följer inom några dagar efter en annan strid (= har förlorat en del hp och inte hunnit få igen alla) ökar chanserna att ha ihjäl även mäktiga typer rejält.

Detta är saker ur PHB och DMG. Använder man material ur andra böcker blir möjligheterna rikare.
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Re: Av ren nyfikenhet...

Att skadan man ger över huvud taget skulle vara ett problem kunde jag aldrig tro!
Ett Katana i Fuzion Uagi ger 4D6 eller 8D6 i skada. Alltså 4- 24 eller 8- 48 i skada. Lägg till detta att man kan få Criticals också. Då blir skadan 4D6/ 8D6 8D6/16D6. Nu, om man ger 16D6 i skada så resuterar det i 16- 96 (!) i skada.
Men varför nöja sig med det? Ersätt D6:an med en D10:a och lägg till din Strength bonus på attackerna och du får en karaktär som ger massiv skada (160 + Strength bonus gånger 2).
Men man kan ju även lägga till Feats. Ett exempel på feat skapat ur luften kan vara "Lethal Blades" vilken ger en dubbel Strength bonus med alla svärdsattacker. Om man tar den igen ger den även +5 skada med alla svärdsattacker. Vid tredje steget ger den +7 skada med alla svärdsattacker och +2 skada med alla vapen.
En Critical med ett Katana från en karaktär med en Strength bonus på +2 och med level tre på "Lethal Blades" ger (om båda stridande använder Total Attack och han vinner slaget) 16D10 + 7 + 8 i skada. 31- 175 i skada. Det GÖR ont.
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Även om allt dör direkt i serien så funkar det inte alltid i spelet. I serien så kan ju författaren (Stan Sakai, för dom som inte visste det) faktiskt VÄLJA om Usagi ska dö, vilket inte funkar lika bra till rollspel. Visst, SL kan ju slå slagen dålda och sedan ljuga bäst han vill, men jag vill ha ett system som funkar utan friform. Ett system där man inte behöver "låtsas att tärningen visade något annat".
Jag har redan gett en idé till hur skadan kan se ut i min ovanstående post, och med dem reglerna utgår jag ifrån att man kan ha HP reglerna som dom beskrivs i D&D reglerna.
 
Top