Nekromanti Dungeons & Yojimbos

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Håller inte med

CR är inte bara en xp-indikator utan även en indikation på vilket motstånd en varelse utgör för en grupp äventyrare.

Fortfarande: det är bara ett problem om gruppen har en spelstil som förutsätter att man går runt och slaktar monster. Utan monsterslaktande behöver man ju aldrig göra den typ av balansöverväganden som du beskriver.

Vidare är CR kopplat till tabellerna för skatter

Jag tror inte heller att skattletande är något som kommer att förekomma allt för ofta i en Usagi Yojimbo-kampanj.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Bort med alla monster

Jag anser att du underskattar problematiken. Magin är till exempel balanserad kontra CR, i hur mycket skada man gör och vilka saves man har. Och även PC's har CR. 1 per level, såvitt jag minns. Om du ändrar den balansen, så ändrar du mycket av balansen i magin också. Och det kan få rekursiva konsekvenser för systemet som helhet.

Fast det är klart, om du inte ska använda monster, skatter, magiska föremål, riktlinjerna för hur du skapar och balanserar NPCs från DMG, och en hel del av magin, så kanske inte CR spelar någon roll.

Det finns bara ett sätt att lista ut det och det är att speltesta och speltesta mycket.

M.

Pom

Swashbuckler
Men CR är ju bara av betydelse om man har en spelstil som kraftigt baseras på att rollpersonerna ska gå runt och slakta monster som ger dem XP. Något som knappast lär vara fallet i en Usagi-kampanj. Ne?
CR är ju användbart varenda gång rollpersonerna träffar på organismer som kan behöva interageras med under inte automatiskt kärleksfulla betingelser. Inte behöver man ha som spelstil att slåss med saker varje spelmöte för att ibland ha nytta av CR.
Men det kan i alla fall vara användbart för DM att ha ett hum om hur farligt ett potentiellt fientligt möte kan bli.

Ziaxool

Veteran
Re: Bort med alla monster

Magin är till exempel balanserad kontra CR...
Just magin är inget problem, då jag kommer skriva nya magi regler som passar bättre in i 1500- talets Japan.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Bort med alla monster

Magin är till exempel balanserad kontra CR, i hur mycket skada man gör och vilka saves man har.

Usagi Yojimbo innehöll, sist jag kollade, inte överdrivet mycket magi. :gremtongue:

Fast det är klart, om du inte ska använda monster, skatter, magiska föremål, riktlinjerna för hur du skapar och balanserar NPCs från DMG, och en hel del av magin, så kanske inte CR spelar någon roll.

Jag har spelat många spel som inte haft något som liknar CR. Jag har SKRIVIT ett gäng system som inte haft något som liknar CR. Det har alltid funkat lika bra. Den slags meta-spelbalans-mekanism som CR är behövs egentligen bara i en väldigt specifik sorts spelstil.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Andra system?

Jag har spelat många spel som inte haft något som liknar CR. Jag har SKRIVIT ett gäng system som inte haft något som liknar CR.
Då menar du d20-system? Och att de är speltestade såpass att du med handen på hjärtat kan säga "att mixtra med det som påverkar CR är inte något som helst problem".

För om du med andra system menar typ BRP, eller Rolemaster, eller vad som helst, är det där en så uppenbar iakttagelse att du får "skriva Magnus på näsan"-priset på rak arm.

M.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Andra system?

För om du med andra system menar typ BRP, eller Rolemaster, eller vad som helst

...det var det jag menade, ja :gremsmirk:

Alltså: ofta funkar det utmärkt att lämna balansfrågor till SL:s goda omdöme, vilket dylika system är utmärkta exempel på.