Nekromanti Dungeonutformningstips till nybörjare

Tomatalven

Hero
Jo, jag vet att man alltid kan modifiera, men försöker ändå hitta det system som passar mig/ gruppen bäst från början. Skönare att inte behöva jobba med det så mycket, rollspel kräver mkt prepp ändå.

Tomatalven

Hero
Btw är jag lite intresserad av d&d 4e, hört att det ska vara relativt nybörjarvänligt. Shit jag vet inte vad jag ska köpa... Finns det inget bibliotek som har rollspel så man kan jämföra olika gratis?

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
https://www.rollspel.nu/threads/55639

Krank skrev en recension också, strax innan min.

Bassejr

Hero
problemet som jag har fått uppfattningen av med Dungeons and Dragons är att det tar fyra timmar att bygga en karaktär, Även om man vet vad man gör, och skyndar sig.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Bassejr said:
problemet som jag har fått uppfattningen av med Dungeons and Dragons är att det tar fyra timmar att bygga en karaktär, Även om man vet vad man gör, och skyndar sig.
Nja, det vet jag inte. Det kan gå på en kvart om man vet vad man gör, i alla fall i 3.0.

Däremot är ju spelledarens prepptid brutal.

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
Bara om man gör det "För hand". Kör man 4th ed så är det mer än värt att investera i character buildern, då tar det typ en kvart.

I D&D Basic från 80-talet kan jag "För hand" skapa en level 1 karaktär på 60 sekunder. 1:ed 5 minuter. 2:ed 10 minuter. 3-ed 15 minuter.

4ed? 45 minuter till en timme, minimum.

Tomatalven

Hero
Lol, det tog 5 timmar för oss i vårt spel, men så är hälften nybörjare och vi hade husregler. En av oss har characterbuildern!! Han sa förresten att han lärde sig allt som behövs för att spela genom att leka med den.

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Lol, det tog 5 timmar för oss i vårt spel, men så är hälften nybörjare och vi hade husregler. En av oss har characterbuildern!! Han sa förresten att han lärde sig allt som behövs för att spela genom att leka med den.
Grejen med 4ed är att det är jättelätt att spela. Allt det jobbiga ligger i karaktärsskapande och levlandet. Fråga spelarna vad de vill ha för karaktärer och gör dem till dem om du vill spela 4th edition.

Tomatalven

Hero
Min 4e-kompis sa att han tänkte så, men då lärde sig inte hans grupp reglerna så bra. Han tror de hade lärt sig dem om de gjort karaktärerna själva istället, men det kan ju ha berott på andra saker.