Nekromanti Dunkel å Drakar

olaberg

Hero
Ville: skriva ett busenkelt och kompakt d20-spel med mycket OD&D-känsla (a la 1974). Inte så kompakt som ett dogmaspel, men kraftigt nedbantat.

Blev: Halvparodiskt men faktiskt fullt fungerande simplistiskt rollspelssystem i d20-familjen. Ett kraftigt moddat D&D av den gamla skolan, fast med modern strömlinjeform. Utan direkta klasser och grader (fast dessa kan med lätthet införas utanpå systemet).

Kräver: Lite monster, lite fler formler, lite fler förmågor.

Önskas: synpunkter,

http://www.fundament.se/dunkel/dunkel_drakar.html

olaberg

Hero
Har nu skrivit ännu mer, förenklat, pillat och donat. Tittat på ett antal regelsamlingar på nätet för OD&D-regler. Testspelat olika scenarion både med nybörjarfigurer och mäktigare figurer.

Mina insikter so far:
+ Det är snabbspelat. Hög fart, precis som OD&D.
+ Det är logiskt, tack vare d20-mekaniken. Därför enkelt att husregla och modda.
+ Valfrihetssystemet spelar nästan ingen roll i början. Som ny figur blir du i praktiken krigare, magiker eller präst, precis som i början. Det är när du samlat på dig Förbättringspoäng du börjar forma din figur. På så sätt kan det nog vara ett bra nybörjarspel: du kommer snabbt in i det på ett schablonmässigt sätt, men kan ägna dig åt att utveckla din figur i alla möjliga riktningar senare.
+ Det är lite svårare att dö som ny figur än i OD&D. Det är lite enklare att dö som erfaren figur än i OD&D.
+ Genom att reglera tillgången på Förbättringspoäng har spelledaren en enkel mekanism för att styra nivån.

- Det behövs verkligen spelatestas mer. Jag funderar på att göra ett fickformats-Dåd.

zuntona

Swordsman
Jag fick uppfattningen att du ville ha ett enkelt system och nybörjar vänligt när jag skumma igenomreglerna.

Det var en sak jag reagerade på då som ogillar i enkla spel. Du tar upp motståndsslag till sjukdomar. Hur man står emot utmattning.
Stryk det helt eller ta upp det i ett senare kapitel med extra regler för mer avancerat spel. Det blir lätt annars överflödigt och skapar ett ytterligare förvirrings moment hos nybörjare. Det kändes ändå som systemet i sig riktade sig mer mot banka monster kampanjer.

I övrigt stilrent och enkelt, tillgängligt språk.

olaberg

Hero
Tack för synpunkter!

Jag tar visserligen endast upp sjukdomar som förklaring till räddningsslaget "Tålighet" (typ Fortitude), inte som "regler för sjukdomar" (även om _det_ hade varit en typisk OD&D-grej - Blackmoor Supplement någon?). Men om just ordet "sjukdomar" är förvirrande så kan jag lyfta bort det.

olaberg

Hero
Re: Hjälp med en synpunkt

Sådär. Nu har jag spelat ett litet grottröj i helgen.

Mina erfarenheter:

1) Ett busenkelt system gör det skoj. Eller så är det bara så att jag har börjat bli för gammal för krångel.

Men snabbt går det, och tack vare införandet av tre taktiska manövrar kan spelarna prova att strida på ett lite mer avancerat sätt än blott med tärningsslag.

2) En av D&D:s styrkor, sedan 1edAD&D, har varit de massiva listorna. Massa olika vapen. Massa olika formler. Massa olika vadsomhelst.

Eftersom spelsystemet i DåD är så simpelt, funderar jag nu på att använda det övriga utrymmet till att göra massiva listor.

Tycker ni det är en bra prioritering? Jag ville göra OD&D-känsla, men OD&D har ett futtigt litet antal vapen/monster/formler/magiska föremål. Är det en styrka med D&D när det finns många saker av allt?

olaberg

Hero
Hjälp med massiv attack

Behöver hjälp med regeln för massiv attack, som förutom att vara ett skojigt popband dessutom är vad vi kallar det där med att stå i eldsflammor, översköljas med syra, hamna i ett moln, råka ut för ett pilregn osv.

Hur kan man formulera en vettig, enkel, kortfattad och snabbspelad regel med tydlig D&D-känsla för sådant?

Räddningsslag? Spelar AC in?

Big Marco

Läskig
Re: Hjälp med massiv attack

Jag skulle köra räddningsslag rakt av - i gamla D&D var det ju massor av saves att hålla koll på.

olaberg

Hero
Re: Hjälp med massiv attack

Alltså typ ett Reflexslag för att undkomma helt eller halvera skadan?