Nekromanti Dunsany-orakel

terje

xenomorf mystiker
Här är några idéer till ett orakel (a lá In A Wicked Age) baserat på Lord Dunsany's books of wonder.

* En drömmares nattliga visioner tar form som de vackraste figurer och ting som skådats

* En värdefull skatt förvaras i ett hus varifrån ingen tjuv återvänt levande

* En stad som kan nås genom drömmar och opiumrus

* En avgudadyrkare på jakt efter en gud som kan uppfylla hans önskningar

* En stam av ökennomader söker nya sånger att sjunga

* En trollkarl förvrider folkets drömmar

Ja, detta är ju mest fenomen ryckta ur novellerna, de kan nog behöva omformuleras för att verkligen ge upphov till spännande situationer.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tror det kan vara en bra idé att först bara slänga ihop en massa orakelposter för att senare slipa på dem så att de ger upphov till intressanta situationer. Det är inte alls trivialt att skapa bra orakel vilket den stora mängden skräp på Abulafia så tydligt visar.

Nå, jag slänger fram några förslag:

* En flodbåt på väg att sätta segel, precis som profetian förutsagt
* En vandrare måste köpslå med en kapten, som sitter på däcket med korslagda ben och en kroksabel bredvid sig
* Ett land där drömmar och fantasier är en handelsvara
* En vakt med rostiga vapen som vaktar en bortglömd stad där det är förbjudet att ställa frågor
* En sovande stad, och om dess invånare vaknar dör gudarna
* En djungel full av fjärilar och insekter, som har slukat mången fordom mäktig stad
* Flodmonster ligger slöa i strandkanternas gyttja i middagshettan
* En kung inträder i sin flaggprydda huvudstad; all världens musikanter spelar, men inte ett hurrarop hörs
* En uråldrig och förfallen stad, präglad av ceremonier, prydd av statyer av sedan länge utdöda bestar: drake, grip och alla olika sorters gargoyl
* En köpman, fetlagd och med många slavar, gör upp affärer han inte borde
* En kruka vin, tungt och gyllene, som betalning för en mycket gammal skuld
* I en stadsmur en väldig port av elfenben, nyss upprest, skuren ur ett enda stycke, och gigantiska bestar som anas i fjärran
* En slö flod genom olycksbådande träskmarker, där sjömännen ringer i klockor för att driva bort dysterheten
* En mörk stam som var sjunde år kommer ned från bergen och sprider skräck i staden
* Vandrare från fjärran land, turbanprydda, hatade av hundar och bröder till ormar, vars hymner till natten besvaras av kullarnas vargar
* Djungelns största orm kommer in i staden, men dräper ingen
* En färdeman tar farväl och förbereder sig att ge sig av hemåt genom drömmarnas riken

Allt just från Idle Days on the Yann. :gremsmile: Jag tänkte testa hur mycket man kan få ut ur en kort berättelse om man inte ställer så högra krav. Det här skulle nog kunna gå att utveckla till något spelbart, även om det saknar mycket av situationer och korskopplingsmöjligheter nu.

terje

xenomorf mystiker
Dimfrost said:
Jag tror det kan vara en bra idé att först bara slänga ihop en massa orakelposter för att senare slipa på dem så att de ger upphov till intressanta situationer. Det är inte alls trivialt att skapa bra orakel vilket den stora mängden skräp på Abulafia så tydligt visar.
Jag håller med. Den här tråden på story games handlar om hur man gör bra orakelposter. Jag tycker de är på rätt spår.

En bra orakelpost bör i sig själv vara ett inspirerande och dynamiskt frö till en berättelse ur vilken man kan utläsa roller och konflikter.