Vi har spelat Dust Devils under två korta spelmöten för första gången med mig som spelledare och Tobias (Gurgeh), Martin (Ackerfors) och Svante (Dimfrost) som spelare. Upplägget var ganska simpelt och hyfsat klassiskt: rollpersonerna var alla före detta medlemmar av det fruktade banditgänget Johnson Gang (ja, så lama blir namnen när man spelar med en slapp samling fantasisvaga pajsare : ) ) och hade skiljts åt efter en misslyckad kupp mot södra Texas mäktigaste man George McAllister. Ingen hade fått med sig bytet och alla räknade det som förlorat och startade upp nya liv. Den gode Johnson själv hade strukit med när hans häst snubblade på en kula och uppbådet han ifatt honom. Så kan det gå när man omger sig av opålitligt patrask.
Kampanjen börjar med att rollpersonerna har fått nys om att guldet som de stal fortfarande inte har blivit återfunnet utan finns någonstans i den lilla staden Prarie Springs som är gängets gamla tillhåll. Eftersom de alla tre är i behov av pengar så beger de sig dit.
Spelledarpersoner var:
George McAllister mäktig affärsman, skapad med 15 poäng och med maktlystnad som djävul. George var dock endast med i en scen där han inte gjorde ett särskilt imponerande intryck.
Sean McAllister den småfege sonen som lekte revolverman och hårding. Hans djävul var att han var feg. Sean var dömd till att gå en neslig död till mötes redan ifrån första scenen.
Sue Ellen bordellmamman i staden och sheriffens kärleksintresse. Hennes djävul var stolthet.
Frank O’Connel före detta gängmedlem och numera hårdhänt sheriff i staden. Hans djävul var vrede.
Rollpersonerna var:
Four-finger Freddie dynamitard med bortsprängda fingrar och alkoholproblem. Hans djävul var alkoholism men som vi spelade så borde den kanske snarare varit ”envis” eller ”dumdristig”. Han gillade kortspel och spelades av Martin. Vad jag minns så var han framgångsrik i de flesta konflikter.
Morgan Cahill charmerande revolverman med blodtörstig som djävul. Spelades av Tobias.
Slemmig McFeg Svantes rollperson var en opolerad och suspekt advokat vars förflutna som råskinn sken igenom. Jag tror att hans djävul var förräderi eller något i den stilen. Det är den enda rollperson som jag inte har bredvid mig i denna stund så Svante får själv fylla i detaljerna.
Min scenindelning bör kanske tas med en nypa salt men det ger i alla fall någon slags struktur till det hela. Vi bestämde oss vidare för att ge djävulen ett varje inför varje scen eftersom vi tänkte köra kort men intensivt. Som vanligt så slarvade jag dock lite med spelledarpersonerna i detta hänseende.
Scen 1
Svantes slemmige och fege desperado/advokat anländer till staden via tåg och stegar in på gängets gamla favorithak ”The Gem”. Inte mycket har hänt sedan de var där sist. Strax därpå rider Freddie in i staden på sin mulåsna och går in på samma saloon. De träffas en kort stund innan bartendern Jimmy minns att Freddie är skyldig honom en massa pengar som han återkräver i form av mulåsna och värdesaker (förlorad konflikt). Men i saloonen befinner sig även McAllister Jr. som slummar till det och leker tuffing. När han startar upp ett pokerparti så släntrar Freddie dit och vill vara med. Sean är tveksam men Freddie skrämmer skiten ur honom (Martin vinner konflikten) och får vara med. Därefter spöar han stackars junior riktigt grundligt och han bryter ihop i tårar (Martin vinner ännu en konflikt och Sean har nu noll i hearts).
Den slemmige advokaten super sedan Freddie under bordet för att slippa ha honom i hasorna under morgondagen (konflikt där Martin lade sig).
Scen 2
Morgan åker med sin vagn in i staden. Han bestämmer sig att kontakta Sue Ellen för att få någonstans att bo och ligga lågt. När han kommer till hennes bordell så ser han att den har blivit ordentligt uppfixad och att Sue Ellen står och pratar med Frank som numera bär en sheriffstjärna. Morgon släntrar över till Sue Ellen och snackar snabbt bort den korkade sheriffen som inte känner igen honom utan hans skägg (Tobias vinner en konflikt). Sedan beger han sig avsides med Sue Ellen och försöker övertala henne att hon ska hjälpa honom att leta efter guldet, men hon vill inte bli indragen i hans skumraskaffärer (Tobias förlorar konflikten). Däremot får han bo där.
Scen 3
Både Morgan och advokaten rider ut ur staden för att spana in den grotta där guldet ursprungligen gömdes. Morgan har rekryterat en mexikan som bärhjälp. Advokaten ser Morgan (Svante vinner konflikten) och följer efter på avstånd. Morgan traskar in i grottan som i själva verket är en inte alltför stabil gammal gruva. Den håller dock ihop under den tid som han är därinne (Tobias vinner en konflikt mot grottan). Han letar runt men hittar ingenting. Mexikanen Paco vill gärna bege sig ifrån den farliga platsen vilket Morgan motsätter sig. Handgemäng uppstår och Paco kastar en fackla i ansiktet på Morgan och springer iväg (Tobias förlorar konflikten).
Grottan är i alla fall tom.
Scen 4
Frank i sällskap av ett uppbåd sparkar upp dörren till Freddies lilla rum och övermannar honom (Martin förlorar med knapp marginal). Han förs sedan släpandes efter en häst mot George McAllisters ranch. Den gamle går ut och försöker skrämma den mörbultade Freddie med sin makt och pondus varpå Freddie drar upp en dynamit ur stöveln och kastar mot sällskapet (Martin vinner en scen och bevisar sin karaktärs coolhet än en gång). I paniken som uppstår flyr han sedan.
Scen 5
Freddie flyr mot gruvan med ett uppbåd efter sig. På vägen möter han Morgan som just jagat ifatt och skjutit ihjäl en styck mexikan. Uppbådet och Sean hinner ifatt (jag minns inte om vi hade en konflikt om detta). Sean skjuter och sårar Freddie som flyr mot grottan där han tror att guldet finns. Morgan blir skadad av uppbådet och flyr in mot staden.
Scen 6
Advokaten har smugit in i staden och lurpassar på Frank som dock dyker upp i sällskap med Sue Ellen. Han försöker överraska Frank med det slutar med att de båda står och siktar på varandra med dragna vapen (Svante förlorar konflikten). Morgan ramlar in och riktar sitt vapen mot dem båda. Sue Ellen springer mot honom och försöker övertala honom att ge sig därifrån. Han blir distraherad (Tobias förlorar konflikt) och en vredgad och svartsjuk Frank skjuter ner Morgan som dör. Därefter tror jag att advokaten skjuter ner Frank.
Scen 7
Freddies sista scen. Ingen ska få hans guld och hans sista handling är att spränga sig själv, grottan (utan guld) och Sean i luften (Martin vinner sin sista konflikt).
Scen 8
Advokaten plågar Frank medan Sue Ellen kramar Morgans livlösa kropp. Frank vet inget om guldet och det visar sig att det är Sue Ellen som har tagit det. Hon tar Morgans revolver och skjuter advokaten (Svante förlorar en konflikt) som sårad linkar vidare mot ett okänt öde.
Vad kan jag då säga om Dust Devils? Ett charmigt litet spel, men jag känner hela tiden att Polaris-nerven sitter i när det blir konflikter och jag saknar att spelarna själva inte har några direkta medel för att påverka berättelsen. Jag tycker att vi fick hyfsat flyt på berättelsen även om jag inte var någon stjärna på vare sig reglerna eller poker. Det är ett spel som jag skulle kunna spela fler gånger men då med andra spelare. Extra roligt tycker jag att det var att Martin kom igång ordentligt, han brukar annars vara lite mer tillbakadragen.
Kampanjen börjar med att rollpersonerna har fått nys om att guldet som de stal fortfarande inte har blivit återfunnet utan finns någonstans i den lilla staden Prarie Springs som är gängets gamla tillhåll. Eftersom de alla tre är i behov av pengar så beger de sig dit.
Spelledarpersoner var:
George McAllister mäktig affärsman, skapad med 15 poäng och med maktlystnad som djävul. George var dock endast med i en scen där han inte gjorde ett särskilt imponerande intryck.
Sean McAllister den småfege sonen som lekte revolverman och hårding. Hans djävul var att han var feg. Sean var dömd till att gå en neslig död till mötes redan ifrån första scenen.
Sue Ellen bordellmamman i staden och sheriffens kärleksintresse. Hennes djävul var stolthet.
Frank O’Connel före detta gängmedlem och numera hårdhänt sheriff i staden. Hans djävul var vrede.
Rollpersonerna var:
Four-finger Freddie dynamitard med bortsprängda fingrar och alkoholproblem. Hans djävul var alkoholism men som vi spelade så borde den kanske snarare varit ”envis” eller ”dumdristig”. Han gillade kortspel och spelades av Martin. Vad jag minns så var han framgångsrik i de flesta konflikter.
Morgan Cahill charmerande revolverman med blodtörstig som djävul. Spelades av Tobias.
Slemmig McFeg Svantes rollperson var en opolerad och suspekt advokat vars förflutna som råskinn sken igenom. Jag tror att hans djävul var förräderi eller något i den stilen. Det är den enda rollperson som jag inte har bredvid mig i denna stund så Svante får själv fylla i detaljerna.
Min scenindelning bör kanske tas med en nypa salt men det ger i alla fall någon slags struktur till det hela. Vi bestämde oss vidare för att ge djävulen ett varje inför varje scen eftersom vi tänkte köra kort men intensivt. Som vanligt så slarvade jag dock lite med spelledarpersonerna i detta hänseende.
Scen 1
Svantes slemmige och fege desperado/advokat anländer till staden via tåg och stegar in på gängets gamla favorithak ”The Gem”. Inte mycket har hänt sedan de var där sist. Strax därpå rider Freddie in i staden på sin mulåsna och går in på samma saloon. De träffas en kort stund innan bartendern Jimmy minns att Freddie är skyldig honom en massa pengar som han återkräver i form av mulåsna och värdesaker (förlorad konflikt). Men i saloonen befinner sig även McAllister Jr. som slummar till det och leker tuffing. När han startar upp ett pokerparti så släntrar Freddie dit och vill vara med. Sean är tveksam men Freddie skrämmer skiten ur honom (Martin vinner konflikten) och får vara med. Därefter spöar han stackars junior riktigt grundligt och han bryter ihop i tårar (Martin vinner ännu en konflikt och Sean har nu noll i hearts).
Den slemmige advokaten super sedan Freddie under bordet för att slippa ha honom i hasorna under morgondagen (konflikt där Martin lade sig).
Scen 2
Morgan åker med sin vagn in i staden. Han bestämmer sig att kontakta Sue Ellen för att få någonstans att bo och ligga lågt. När han kommer till hennes bordell så ser han att den har blivit ordentligt uppfixad och att Sue Ellen står och pratar med Frank som numera bär en sheriffstjärna. Morgon släntrar över till Sue Ellen och snackar snabbt bort den korkade sheriffen som inte känner igen honom utan hans skägg (Tobias vinner en konflikt). Sedan beger han sig avsides med Sue Ellen och försöker övertala henne att hon ska hjälpa honom att leta efter guldet, men hon vill inte bli indragen i hans skumraskaffärer (Tobias förlorar konflikten). Däremot får han bo där.
Scen 3
Både Morgan och advokaten rider ut ur staden för att spana in den grotta där guldet ursprungligen gömdes. Morgan har rekryterat en mexikan som bärhjälp. Advokaten ser Morgan (Svante vinner konflikten) och följer efter på avstånd. Morgan traskar in i grottan som i själva verket är en inte alltför stabil gammal gruva. Den håller dock ihop under den tid som han är därinne (Tobias vinner en konflikt mot grottan). Han letar runt men hittar ingenting. Mexikanen Paco vill gärna bege sig ifrån den farliga platsen vilket Morgan motsätter sig. Handgemäng uppstår och Paco kastar en fackla i ansiktet på Morgan och springer iväg (Tobias förlorar konflikten).
Grottan är i alla fall tom.
Scen 4
Frank i sällskap av ett uppbåd sparkar upp dörren till Freddies lilla rum och övermannar honom (Martin förlorar med knapp marginal). Han förs sedan släpandes efter en häst mot George McAllisters ranch. Den gamle går ut och försöker skrämma den mörbultade Freddie med sin makt och pondus varpå Freddie drar upp en dynamit ur stöveln och kastar mot sällskapet (Martin vinner en scen och bevisar sin karaktärs coolhet än en gång). I paniken som uppstår flyr han sedan.
Scen 5
Freddie flyr mot gruvan med ett uppbåd efter sig. På vägen möter han Morgan som just jagat ifatt och skjutit ihjäl en styck mexikan. Uppbådet och Sean hinner ifatt (jag minns inte om vi hade en konflikt om detta). Sean skjuter och sårar Freddie som flyr mot grottan där han tror att guldet finns. Morgan blir skadad av uppbådet och flyr in mot staden.
Scen 6
Advokaten har smugit in i staden och lurpassar på Frank som dock dyker upp i sällskap med Sue Ellen. Han försöker överraska Frank med det slutar med att de båda står och siktar på varandra med dragna vapen (Svante förlorar konflikten). Morgan ramlar in och riktar sitt vapen mot dem båda. Sue Ellen springer mot honom och försöker övertala honom att ge sig därifrån. Han blir distraherad (Tobias förlorar konflikt) och en vredgad och svartsjuk Frank skjuter ner Morgan som dör. Därefter tror jag att advokaten skjuter ner Frank.
Scen 7
Freddies sista scen. Ingen ska få hans guld och hans sista handling är att spränga sig själv, grottan (utan guld) och Sean i luften (Martin vinner sin sista konflikt).
Scen 8
Advokaten plågar Frank medan Sue Ellen kramar Morgans livlösa kropp. Frank vet inget om guldet och det visar sig att det är Sue Ellen som har tagit det. Hon tar Morgans revolver och skjuter advokaten (Svante förlorar en konflikt) som sårad linkar vidare mot ett okänt öde.
Vad kan jag då säga om Dust Devils? Ett charmigt litet spel, men jag känner hela tiden att Polaris-nerven sitter i när det blir konflikter och jag saknar att spelarna själva inte har några direkta medel för att påverka berättelsen. Jag tycker att vi fick hyfsat flyt på berättelsen även om jag inte var någon stjärna på vare sig reglerna eller poker. Det är ett spel som jag skulle kunna spela fler gånger men då med andra spelare. Extra roligt tycker jag att det var att Martin kom igång ordentligt, han brukar annars vara lite mer tillbakadragen.