Liten sammanfattning och en fråga:
Iom den flera år långa torkan med regelbunda sandstormar har alltså större delen av USA blivit en öken. Bäst har östkusten klarat sig, och staterna som gränsar till Kanada (men de är å andra sidan i princip vildmark så det spelar kanske inte så stor roll) så främst är det staterna kring New York och Great Lakes som klarat sig undan. Men å andra sidan har miljoner flyktingar inneburit att de områdena är kraftigt överbefolkade och det råder både svält, fattigdom, arbetslöshet och hela biten. Efterfrågan på vatten är stor i hela landet. Kanske allra störst i California som också har en (för) stor befolkning tack vare tidiga flyktingströmmar, innan området torkade ut.
Så, folk beger sig in i Dust Bowl för ett bättre liv. Vattenborrare, skrotsamlare, legosoldater, rånmördare m.m. och runt stationära vattenborrtorn växer små samhällen fram. Och enligt gammal amerikansk logik innebär det barer, bordeller, spelhus, kyrkor och butiker. Det dröjer naturligtvis inte länge förrän sådan vattenkälla blir föremål för olika former av stridigheter (både fysiska och juridiska) men i slutänden är det i allmänhet den starkes rätt som gäller. En lagfart är inte värd mer än bläcket på den om inte egendom och mark kan skyddas med medel som alla förstår sig på.
Så, det finns naturligtvis små privata aktörer som borrar efter vatten men det mesta ligger i händerna på staten eller stora vattenbolag. Och de vet hur man skyddar sina intressen. Men, det innebär att vattnet inte hamnar där det gör mest nytta utan där det ger bäst avkastning.
I princip innebär det här en dystopisk och apokalyptisk setting som ger upphov till ganska mycket spel. Eller, det är en alternative western helt enkel.
Min fråga:
Tycker ni att en sån här setting svarar på frågan “men vad gör man då?” på ett tillräckligt bra sätt, givet att spelets roller krokar in i de konflikter som finns?