Nekromanti DVÄRGAR!! (ZARAKH)

drakponken

Veteran
Hallå några som vill diskutera Eons dvärgar?
Jag tycker att "skäggmisslorna" äger!
andra komentarer uppskattas.

Dark Lotus

Warrior
Fifiga små filurer ,måhända kanske en av dom mer starkare magikarna i mundana om vi snackar om dvärgar i allmänhet.
Det är ju endå dom som kasta "the curse" på alverna.

Fienden

Hero
*skrattar*
Dark Lotus har inte läst Legender & Hemligheter.
Det finns några intressanta saker i den boken.

I alla fall så är det mest intressanta med dvärgar deras språk.
Det är ganska så kul uppbyggnad på det, speciellt skriftmässigt. \o/

/Kraetyz, orkar inte skriva något vettigt

Lycan

Hero
En allmän diskussion om dvärgar är ett giltigt och potentiellt intressant ämne.

Den sorts svar som för nuvarande står att finna i tråden är inte detta.

Skärpning

- L

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Personligen tycker jag inte riktigt om dvärgar som rollpersoner. Jag upplever att det är svårt att hitta en ursäkt för en dvärg att lämna sitt fäste.

Zolod är ju visserligen ute en hel del, men de är också de mest "anonyma" dvärgarna. Den starka personlighet som är charmen hos dvärgarna upplever jag nedtonas lite hos dem.

Roghan och Ghor är båda för stolta och traditionsbundna för att lämna fästet i onödan. Enda gången de skulle sticka långt bort vore väl om de hade ärende till ett annat fäste.

Drezin kan jag tänka mig är ute och far en del, men då är det i så fall deras magiker som rör på sig för att forska eller kommunicera med andra raser (ibland på sätt som man kan tänka att de övriga dvärgarna inte gillar).

Hur löser ni det i era spelgrupper? Har ni några andra dvärgar än just tirakbanemän på permission eller magiker? Vad har de för anledning att röra på sig och beblanda sig med andra?

Dark Lotus

Warrior
(Råkar hava den boken i min ägo ,dvs legender och hemligheter)
Det beror ju helt och hållet på vad man vill läsa om dvärgarna.
Det finns ju allt ifrån öppna diplomatiska resglada dvärgar till dom mest ljus skygaste dvärgar.

k7e9

Hero
poniz said:
Personligen tycker jag inte riktigt om dvärgar som rollpersoner. Jag upplever att det är svårt att hitta en ursäkt för en dvärg att lämna sitt fäste.
Jag tänker alltid som dom säger i Trail of Cthulhu, vilket lite fritt översatt blir: folk som inte lämnar sitt fäste eller är med om speciella saker kallas för spelledarpersoner.
Du spelar det du spelar för att din rollperson är med om intressanta saker. Rollpersonen är inte med om intressanta saker för att du spelar den. :gremwink:

Det sagt så får jag för mig att det finns en hel mängd dvärgar som är ute och handlar och har sig. Möjligheterna är oändliga (enligt mig) och man begränsas inte nämnvärt av fästet, jag tycker snarare fästet är en bonus när man spelar dvärg. Då har man något att luta sig tillbaka på, bry sig om när man är långt hemifrån och åka till i tider av nöd.

Men jag håller med dig om att Zolod, som är mest "ute i världen" är lite för anonyma och tråkiga. Ska man vara dvärg är det ju Ghor och Roghan som tilltalar mig.

Några "enkla" anledningar till att en dvärg kan lämna sitt fäste för att äventyra kan involvera:
  • Någon form av ed - blivit räddad av en spelare i spelgruppen och får chansen att betala tillbaka skulden genom att hjälpa till under ett äventyr eller två. Detta kan leda till vänskap och mer äventyrande.
  • Uppdrag ifrån fästet - eftersom man är en driftig dvärg så blir man utsedd att kolla upp det där "konstiga" som är på gång i landet utanför för att se om det kan komma att påverka fästet.
  • Vandringslust - Även om de flesta dvärgar är för traditionsbundna för att lämna sitt fäste betyder det inte att en ung, hetblodad dvärg får en vilja att se världen, besöka fästen, se städer, träffa misslor, dricka öl. Även om de inte är många dvärgar som är såhär så är det ju därför din rollperson är det. För det är ju som sagt inte intressant och spela en som bara sitter i sitt berg.

Betänk även att de flesta människor inte reser utanför sin lilla by mer än ettpar gånger under hela sin livstid, och då oftast bara till närmsta stad. Att lämna landet är ovanligt, men de personerna spelar man ju oftast inte. :gremwink: Visst, lite långsökt parallell, det finns nog fler människor än dvärgar som reser runt men det finns ändå en poäng i den - Rollpersonerna är inte "det normala", därför kan man komma på en mängd anledningar till att de gör som de gör.

Craygh

Swordsman
Tja, jag kan tycka att de är en aning svåra att rollspela, eftersom de har en speciell mentalitet som man måste sätta sig in i.

Med det sagt så kan jag ju flika in att jag spelar en dvärg just nu. Han är dock utkastad ur sitt fäste, och är lite udda på andra sätt också.

Ymir

Liten kantbaron
Eons dvärgar är, objektivt sett, ett väldigt, väldigt välskrivet folkslag, Det öär bara tirakerna som är mer välgjorda.

'Dvärgar' är en skitbra modul. Den är späckad med intressanta detaljer om deras historia, deras samhälle, deras kultur, fullproppad med mysterier och plottrådar, den är välillustrerad...

men Eons dvärgar är, som fantasydvärgar typiskt är, så fantastiskt, fundamentalt jävla OSEXIGA.

Och det suger.

Visst, dvärgar kämpar generellt i modvind vad gäller sexighet, till skillnad från tex alver och ödlemän, men givet att Eon lyckades göra tillochmed orcherna sexiga på något plan, är dvärgarna att betrakta som ett fundamentalt misslyckande på punkten. Det är ett talande faktum att de enda raser ingen i min spelgrupp någonsin spelat (åtminstone inte sedan stenåldern) är, well, dvärgarna.

Det hade inte varit omöjligt att lyckas, heller, tex Reaper Miniatures har hyfsat sexiga dvärgar. (En viktig faktor being att deras skägg inte täcker hela framkroppen, spana in den här snubben tex, eller den här, eller snubban här).

En bra start hade kunnat vara att kapitalisera på det som gör Drezin koola - vi är skumma, konspiratoriska, lite machiavelliska, tona ned skäggfixeringen som faen, ta helst bort skäggen från kvinnorna helt och hållet även om jag teoretiskt gillar det konceptet, och tona ned öl/mat-temat. Zolod har också goda egenskaper; handelsmän, mecenater, resenärer, sociala, etc. (Det är vidare ingen slump att Lyrakh av Zolod-renk-Elall och Khrun av Kholon-Renk-Ghor-Drezin är by far de koolaste dvärgkungarna, liksom). Dvärgarna borde vara karismatiska, lömska, kanske lite tricksters rentutav. Det hade inte behövt ta bort deras gruvbrytare-under-jorden-tema, men snääälla, 'vi är asexuella, träiga, isolationistiska, hatar orcher och alver något besinningslöst, och gillar öl och superlånga skägg' är så jääääävla fattigt.

Pliis, låt mig göra en major re-imageining av dvärgarna till Eon 4.

- Ymir, ber

Poseur

Swashbuckler
Liksom det är otroligt sterotyp att alla dvärgar älskar öl.
Liksom alla svenskar gillar inte folköl
Alla ryssar gillar inte vodka
Alla ifrån cuba röker inte cigarr
OSV OSV
Men alla dvärgar gillar tydligen öl ?
Konstigt och dumt IMHO, visst en del av kulturen och bla bla bla.
Fan alla kan inte gilla något och dessutom vara artistiskt lagda åt att vara "öl-somilerer"(stavning).

Nej det ända som är bra med öl"kaptitelbiten" i 'dvärgar' är att den ger lite insikt i olika ölsorter och ölkulturer. Lite kul kuriosa och skumma ankedoter helt enkelt.

/poseur tycker alviskt vin är bättre än öl.

Poseur

Swashbuckler
Pliis, låt mig göra en major re-imageining av dvärgarna till Eon 4.

- Ymir, ber
Du får jättegärna göra en dvärgar re-imageining till eon 4. Men först får du jäääääääääätte gärna skriva klart västländerna. Pliis.

/poseur vill verkligen ha västländerna(fast tjat hjälper nog inte mycket :gremfrown: )

DesertRain

Hero
drakponken said:
Jag vet men det var inte poängen.Dom äter ju insekter det är mkt no stereotyp
OK det var en unik grej, 10 poäng till den som hittar en fyra fem stycken till. Dvärgarna är bra beskrivna men de saknar flavor, något som gör dem unika för Mundana. Typ Trudvangs dvärgar är bättre för de är unika, fast inte så mycket att de inte längre känns som dvärgar.
En av tirakernas sotra fördelar är att Neogames har gjort civiliserade orcher som går runt på gatan med herr Medelasharier utan att bli dödad.

k7e9

Hero
Jag håller med drakponken här, "alla dvärgar gillar öl" är en generalisering och bör ses som en sådan, oavsett vad någon bok säger.

Ymir:
Jag gillar dvärgar för att dom är "osexiga", jag spelar warhammer online och den enda anledningen till att ingen av mina dvärgkaraktärer någonsin kommer vara kvinnor är att de saknar skägg. Vi hade en diskussion om dvärg-kvinnors skägg härom dagen där vi funderade på varför mänskliga kvinnor inte har skägg. Varför har evolutionen valt bort kroppsbehåring på kvinnor men inte män? Vi kom iallafall fram till att det inte alls känns otroligt med kvinnor som har skägg.
Om du gör en re-image av dvärgar till Eon 4, låt iallafall kvinnorna ha lite skägg? :gremwink:

Craygh:
Berätta gärna lite hur det går att spela dvärg och hur du tänker, när jag (om jag någonsin får spela, inte bara spelleda) spelar eon tänker jag garanterat spela dvärg och alla infallsvinklar är intressanta. :gremsmile: Vad för typ av dvärg spelar du?

Regmolar

Swashbuckler
Jag håller med Ymir; till skillnad från alver och tiraker i Eon saknar dvärgarna det där lilla extra som krävs för att sticka ut från fantasystereotypen. Man märker att det finns försök - t.ex. kvasr, Drezins hemlighetsfullhet och korta skägg, Zolods icke-isolering, och deras samhälles fullständiga jämställdhet. Problemet för mig är att de fortfarande inte riktigt "lyfter" - jag kan läsa om dem och tycker "det här var coolt", men jag läser inte och tycker "Åh! Eons dvärgar är ju supercoola!".

Man skulle i varje fall behöva ta de bra punkter som finns, och trycka mer på dem, och komma på ytterligare något som verkligen kan lyfta dem från fantasystereotypen.

k7e9

Hero
Mycket sant, dom sticker inte ut i ett större fantasysammanhang, men dom har småsaker som skiljer, som påpekats. Jag tycker dessutom att dom sticker dom ut i Mundana.
Jag kan ändå känna "Dvärgarna är coola". Jag har visserligen en förkärlek för små håriga män och gillar "standarddvärgen" så det kan nog bidra till mitt gillande eftersom allt för mycket ändringar mot "standarden" antagligen inte skulle passa mig och det jag gillar med dvärgar. :gremsmile: