Nekromanti Dvärg ritus?

Belkor

Veteran
Dom ska ju vara en av dom duktigaste ritual magikerna som finns. För dom har ju rykte om sig att (se Dvärgar stenaens söner) kunna förbanna hela släckten och till och med hota gudarna med sin magi.

Problemet är att dom inte kan (eller?) använda ritualer som innehåller alstringar av aspekter som inte är elementarkrafter.

Med andra ord så finns det ingen ritual i regelboken som dom kan utföra.

Krille

Super Moderator
"Dom ska ju vara en av dom duktigaste ritual magikerna som finns. För dom har ju rykte om sig att (se Dvärgar stenaens söner) kunna förbanna hela släckten och till och med hota gudarna med sin magi.

Problemet är att dom inte kan (eller?) använda ritualer som innehåller alstringar av aspekter som inte är elementarkrafter."

Jupp. Det är fanimej hemska hemligheter som klan Drezin sysslar med! De avslöjar ju ingenting för sina meddvärgar. Och med tanke på att alla andra hemligheter om saken vaktas av en elak drake i ruinerna av dvärgafästet så är det ju inte lätt att få reda på vad klan Drezin egentligen sysslar med.

Nu finns det förstås en del som hävdar att hela historien om förbannelsen egentligen är en sedelärande historia, med sensmoralen "I skola icke muppa med gudarnas skapelse, ty då skola i få jävligt mycket däng!" Det finns andra som hävdar att förbannelsen inte ens är en förbannelse alls, utan världens koolaste massuppfittning, och slutligen finns det en och annan rollspelskonstruktör som ler i mjugg över att alla skenspår fungerar bättre än väntat!

gitarrpoet

Veteran
Nu finns det förstås en del som hävdar att hela historien om förbannelsen egentligen är en sedelärande historia, med sensmoralen "I skola icke muppa med gudarnas skapelse, ty då skola i få jävligt mycket däng!" Det finns andra som hävdar att förbannelsen inte ens är en förbannelse alls, utan världens koolaste massuppfittning, och slutligen finns det en och annan rollspelskonstruktör som ler i mjugg över att alla skenspår fungerar bättre än väntat!
Jag tror att bäste herren faktiskt utgår från att man "skulle kunna" om bara elementar magierna kan utbrukas så undrar man först, Hur gör dem förbannelsen?(Jag menar redan där kan väl varenda något magiutbildad räkna ut att dvärgarna med bara elementar magier inte kan förbanna alverna; Biotropi + Kronotropi säger jag som fysiker ;P) Så är inte det av allmänheten förkastat om dem inte kan använda fler aspekter?

Phelan

Hero
Transformering?

Ritualerna i regelboken är inte de enda som finns, det står en fritt att designa egna. Med hjälp av transformering kan dvärgarna säkert komma runt det mesta - största skillnaden är väl att magiteoretiskt ser de det kanske inte som att det är en annan ASPEKT de transformerar till, utan bara att de omformar någon av elementaraspekterna eller ataxatropi lite utan att det blir en annan aspekt.

Mvh / Phelan

Gastono

Hero
massuppfittning
Får man fråga om du menar missuppfattning eller skrev du så med flit?

För att hålla mig till ämnet och ställa lite nya frågeställningar..

Vad är de kapabla till just nu, vilka kan få dem att göra någonting liknande igen, kan dem göra något liknande igen?

Har inte läst på dvärgar på ett tag så jag kommer inte riktigt ihåg vad som presenteras men det stod väl inte så mycket om drezin dvärgarnas sanna makt i nutiden...

Krille

Super Moderator
"Får man fråga om du menar missuppfattning eller skrev du så med flit?"

Svaret är "ja" på båda.

"Vad är de kapabla till just nu, vilka kan få dem att göra någonting liknande igen, kan dem göra något liknande igen?"

Fråga din spelledare.

Krille

Super Moderator
"Hur gör dem förbannelsen?(Jag menar redan där kan väl varenda något magiutbildad räkna ut att dvärgarna med bara elementar magier inte kan förbanna alverna; Biotropi + Kronotropi säger jag som fysiker ;P) Så är inte det av allmänheten förkastat om dem inte kan använda fler aspekter?"

Nu anfaller min infekterade språktarm: om du inte är säker på huruvida du ska använda "de" (subjekt) eller "dem" (objekt), skriv "dom" (slarvigt talspråk).

Och över till sakfrågan: ja, det är därför som Belkor frågar. Det finns en motsägelse mellan utsagorna "alverna förbannades av dvärgarna" och "dvärgisk magi innehåller endast elementarmagi". Minst en av utsagorna måste därför vara falsk.

Du utgår från att utsagan "dvärgisk magi innehåller endast elementarmagi" är falsk. Belkor tror jag utgick mer från att utsagan "alver förbannades av dvärgarna" är falsk.

Och vad jag säger är att minst en av utsagorna är falsk, kanske till och med båda två. Men jag tänker inte säga vilket - tvärtom så tänker jag citera en vis rymdgubbe:

Return of the Jedi said:
Luke Skywalker: Why didn't you tell me? You told me Vader betrayed and murdered my father.
Ben Kenobi: Your father was seduced by the dark side of the Force. He ceased to be Anakin Skywalker and became Darth Vader. When that happened, the good man who was your father was destroyed. So what I said was true, from a certain point of view.
Luke Skywalker: A certain point of view?
Ben Kenobi: Luke, you're going to find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view.

nordan

Swordsman
Ritus! Vaf*n?

"Ritus" och de andra titlarna som "dvärgamagiker" har är ju inte ord som i övrigt stämmer överens med Rukh. Men jag antar att "ritus" (mfl) ska tolkas som en översättning till något människospråk. Vad heter titlarna/ämbetena på Rukh?

Praetori

Warrior
Re: Ritus! Vaf*n?

En magiker med den övernaturliga förmågan "odödlig" i kombination med den frivilliga regeln om att "slita fram filament" kan ge både Daak och Dibuk på moppo samtidigt...iaf kan han ställa till med en MASSA bekymmer.
Regelbugg förvisso, men det ger vid hand att übermagi faktiskt är möjligt.

"Allt är möjligt, bara man har tillgång till tillräckligt många kongelat"

Belkor

Veteran
Ny fråga: Om man vill göra en ritus, vilka ritualer ska man då använda sig av? Är det meningen att man måste använda sig av kongelat till i princip allting?

Durin

Veteran
Här är ritualen

Alv-förbannelse (3)
Även känd som: Den alviska förbannelsen
Färdigheter: Alstra Geotropi (Ob3T6)
Tidsåtgång: 3 timmar
Räckvidd: Avstånd
Varaktighet: Permanent

Ritualen förbannar alvsläktet med evigt liv, samt inåtvändhet till följd av detta. Har som bieffekt att platsen ritualen utförs på rasar ihop, samt att en aggresiv mortuachdrake kläcks på platsen inom Ob3T6 timmar från och med det att ritualen är fullgjord.

:gremlaugh:

Ceram

Hero
dvärgisk magiteori

Problemet är att dom inte kan (eller?) använda ritualer som innehåller alstringar av aspekter som inte är elementarkrafter.
I stycket om dvärgisk magiteori i mystik och magi står det att dvärgmagiker endast använder de fyra elementarkrafterna och ataxatropi. Jag har för mig att de anser att de andra aspekterna bara är varianter på de tidigare nämnda. Då borde de utföra effekterna för de övriga aspekterna i en variant som passar elementarkrafterna. En termotropisk aspekt vävs med pyrotropi till exempel...

/Ceram, aprikoskräm.

Tullaris

Veteran
Du letar på fel ställen!

• Dvärgarna är den absolut mest organiserade och raslojala befolkningen på Mundana. De står tillsammans och de har resurser som är nästintill outtömliga, samma sak gäller när det gäller magisk utrustning och magiteori. Stenens hjärta sitter på en av de mest väldokumenterade informationssamlingar i Mundana.