Nekromanti Dvärgalönnmörderska

Lorindor

Veteran
Under senaste spelmötet var en av spelarna med för fösta gången (Jag har lyckats rekrytera två nya rollspelare! Jag känner mig så stolt... :gremgrin:) och skulle således skapa sig en rollperson.

Hon bestämde sig snabbt för att vara dvärg, en kvinnlig sådan. Efter att ha skummat igenom yrkeslistan så bestämde hon sig för att vara apotekare, men efter att hon tänk efter lite undrade hon om hon kunde vara lönnmördare på sidan om för att få en mer intressant karaktär. Drogkunskapen kunde på så sätt komma till användning till annat. Jag tyckte att det hela lät väldigt originellt och att det kunde skapa intressant rollspel, så jag godkände det hela.

En vecka senare köpte jag Dvärgar-boken (tillsammans med Barbarer & Människofolk, Cirefalier och Consaber på EB Games utförsäljning, allt för bara 400 kr. - prisvärt eller vad?) och då upptäckte jag mitt misstag.

Jag citerar:

"... blotta tanken på en dvärgisk lönnmördare är en motsägelse. Dvärgisk heder skulle inte tillåta det ens hos den mest vanhedrande dvärg."

Jag skulle kunna ignorera denna textrad och ändra som jag vill ha det, men det vore tråkigt att forma om hela den dvärgiska rasens mentalitet. Jag vill heller inte tvinga min spelare att byta yrke, det vore VÄLDIGT taskigt om hon inte får spela sin rollperson som hon vill. Jag skulle nu vilja ha hjälp med att komma på en vettig förklaring till hennes udda karriärval. Något förslag någon?

En del av rollpersonens bakgrundshistoria finns redan, men allt är mycket vagt. Det är inte ens bestämt vilken dvärgaklan hon tillhör. Preliminärt är det Ghor och att hon kommer från Talon-Renk-Ghor. Det som är bestämt är hon kommer från en relativt fattig familj, men har en (avlägsen eller nära?) släkting som är rik (kanske inte på silver dock) och har testamenterat sin förmögenhet åt rollpersonen. Hennes yngre bror hatar henne av någon anledning. Dessutom har hon en besynnerlig vänskap till en packåsna (ännu en motsägelse - dvärgar gillar inte åsnor). Åsnan kan kanske bytas ut mot en murvelbest.

Är tacksam för all hjälp.

- Lorindor

Greymourn

Swordsman
Jag skulle kunna ignorera denna textrad och ändra som jag vill ha det, men det vore tråkigt att forma om hela den dvärgiska rasens mentalitet.
Omforma den dvärgiska mentalitet i en handvändning tråkigt???
På något vis känns tanken väldigt, väldigt kittlande...
Helst skall man göra det in persona i Mundana bara...

Nu e jag iofs. gammal och senil men hur är det med dvärg kvinnor i Eon egentligen, visar de sig överhuvud taget har de isåfall skägg...

Den trovärdigaste historien vore nog att dvärgstackarn försvunnit/kidnappats (vättar?!?!?!) från dvärgfästet i mycket späd och skäggstubbig ålder och sedan av någon anledning levt gatuliv och blivit mördare... Troligtvis långt ifrån dvärgar överhuvudtaget eftersom vilken dvärg som helst förmodligen skulle tagit hand om skäggpalten...

Alternativt kan ju dvärgen varit med om något riktigt traumatiskt...
Kanske är det egentligen en vanarisk lönnmördare som "hamnade" i en dvärga kropp under ett tidigare äventyr där hon jagade en mäktig schaman... Den vore klart intressantast att spela, särskilt om man utgår ifrån att lönnmörderskan i "människotillstånd" var riktigt slipad och nu flummar runt i en ganska begränsad kropp...

Lorindor

Veteran
Nu e jag iofs. gammal och senil men hur är det med dvärg kvinnor i Eon egentligen, visar de sig överhuvud taget har de isåfall skägg...
Dvärgakvinnor finns, troligtvis är varannan dvärg man träffar kvinna (så kör jag i alla fall, jag tänker t.o.m. låta några av de berömda dvärgarna, som de ursprungliga klanledarna, vara kvinnor). Det märks bara inte att det är kvinnor på grund av skägget och andra maskulina drag, om man nu inte har lärt sig se skillnad. Kvinnor och män är helt jämställda hos dvärgarna. En kvinna kan t.o.m. vara kung.

Den trovärdigaste historien vore nog att dvärgstackarn försvunnit/kidnappats (vättar?!?!?!) från dvärgfästet i mycket späd och skäggstubbig ålder och sedan av någon anledning levt gatuliv och blivit mördare... Troligtvis långt ifrån dvärgar överhuvudtaget eftersom vilken dvärg som helst förmodligen skulle tagit hand om skäggpalten...
"Skäggstubbig ålder" ? Om hon är Ghor-dvärg så har hon knappast haft en bar haka någonsin... Annars vet jag inte om ett bortrövande är det bästa, i alla fall inte av vättar. Hur ska hon då kunnat utbilda sig till apotekare?

Kanske är det egentligen en vanarisk lönnmördare som "hamnade" i en dvärga kropp under ett tidigare äventyr där hon jagade en mäktig schaman... Den vore klart intressantast att spela, särskilt om man utgår ifrån att lönnmörderskan i "människotillstånd" var riktigt slipad och nu flummar runt i en ganska begränsad kropp...
Bra idé... Om man utvecklar det lite mer så kan det bli väldigt intressant. Måste självklart höra med min spelare först.

Tack så mycket!

- Lorindor

Carnin

Veteran
Du kan ju annars tänka dig att hon spelar en Zolod-dvärg. Min uppfattning om klan Zolod är att deras "dvärgiska sätt" har blivit ganska upplukrat. De bor ju exempelvis inte i dvärgafästen. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att en Zoloddvärg skulle kunna bli lönnmördare.

Fundera på den här idén:

Dvärgen jobbade för ett framgångsrikt handelshus, då ett nytt handelshus (bestående av exempelvis tiraker) börjar ta över marknaden. Dvärgarna i RP:ns handelshus kan inte se sitt handelshus utkonkurerat, det skulle ju vara en stor skam och dvärgar är ju som bekant väldigt stolta! För att rädda handelshuset tvingar handelshusets ledare RP:n att lönnmörda det andra handelshussets ledare.

I det här fallet spelas dvärgens heder och stolthet ut mot varandra, vilket är starkast?

Eftersom hon var en apotekare kan man ju bli tvungen att modifiera handelshuset till något annat, men det är jag säker på att du kommer på själv :gremlaugh: ! Hela idén kan ge upphov till ett äventyr i sig.

/Carnin - föreslår

Belkor

Veteran
Ohederliga Zolod

Faktun är att jag tror att Carnin har rätt angående Zolod och deras "dvärgighet". I modulen Asharien & Soldarn finns ett textstycke om de olika handelshusen i Lim´alan. Majoriteten i staden är alver men trots det finns det ett "Zolod handelshus". Alverna och dvärgarna bråkar ordentlig där, och både alverna och zoloddvärgarna håller på med väldigt ohederlig sabotage. Det hela ter sig mycket "o-steriotyp-dvärgaktigt, i mina ögon." Allt detta gör dvärgarna för att dom vägrar låta sig öveglänsas av alverna.

Med en bra anledning är allt möjligt.

Anta att ni tänker köra på att dvärgen har en vanar själ, då är det nästan självklart att människan (som det egentligen är) ter sig till någon form av illegal verksamhet eftersom INGEN misstänker en dvärg för, till exempel, lönnmord.

Man måste ju ta chansen... :gremgrin: :gremtongue: :gremsmirk:

Jaggernaut

Hero
Det finns alltid extremfall

"... blotta tanken på en dvärgisk lönnmördare är en motsägelse. Dvärgisk heder skulle inte tillåta det ens hos den mest vanhedrande dvärg."

Jag skulle kunna ignorera denna textrad och ändra som jag vill ha det, men det vore tråkigt att forma om hela den dvärgiska rasens mentalitet. Jag vill heller inte tvinga min spelare att byta yrke, det vore VÄLDIGT taskigt om hon inte får spela sin rollperson som hon vill. Jag skulle nu vilja ha hjälp med att komma på en vettig förklaring till hennes udda karriärval. Något förslag någon?

Som rubriken säger finns det alltid extremfall och vad passar sig bäst till extremfallen om inte rollpersoner eller spelledarpersoner. Har själv en dvärg som är sjörövare (har inte bestämt så mycket om honom/henne än men det kommer inte att vara en Zolod eller Drezin i alla fall) och en riktigt elak en till råga på allt.

/Jaggernaut - sjörövaren med treben.

Lorindor

Veteran
Lite förtydligande

Ja, det stämmer att det alltid finns extremfall. Dvärgiska lönnmördare är sällsynta, eftersom dvärgar är mycket hedersamma och lönnmord går emot dvärgars heder. Denna rollperson i fråga kommer dock att vara en dvärgisk lönnmördare (i kombination med apotekare) och är således ett extremfall. Inget av detta kommer jag att ändra på. Min spelare borde istället få beröm för att komma på en sådan originell rollperson.

Men eftersom dvärgalönnmördare är så annorlunda och sällsynta så vill jag dock ha någon vettig anledning till att rollpersonen har blivit en sådan.

- Lorindor

Ymir

Liten kantbaron
Låt henne vara Drezin. De är tillräckligt skumma, avvikande och desperata för att inte sky några medel i sina efterforskningar omde annalkande hoten mot världen. I mitt Mundana konspirerade de med några höjdare inom Sanarialliansen för att mörda autokraten Vetherian som låg bakom den magiska farsoten Vita döden, ett hot både mot alvernas och dvärgarnas släkte. Så, Drezin lät inte bara lönnmörda en sanarialv, de allierade sig dessutom med andra sanarialver för att få dådet utfört. Så långt är de beredda att gå för 'the greater good' i mitt Mundana, åtminstone.

Så, jag skulle låtit den dvärgiska lönnmörderskan rättfärdiga sig på så sätt, för sig själv och andra. Hon offrar sin heder, inte utan ångest, säkerligen, för att det är nödvändigt att göra det i ett högre syftes namn. Och sådana syften borde Drezin ha gott om.

- Ymir, tycker och tänker

Jaggernaut

Hero
Några skäl

Men eftersom dvärgalönnmördare är så annorlunda och sällsynta så vill jag dock ha någon vettig anledning till att rollpersonen har blivit en sådan.

Erhm... Jo men det förstod jag ju. jag ville ju bara kolla att du var med :gremsuck:

Dags att dra några gamla klassiker :gremtongue: (som inte redan är dragna av andra)

Hon kan sett sina föräldrar bli brutalt mördade av [valfri ickedvärgisk ras]. Hon svor att hämnas och då hon blev tillräckligt gammal gav hon sig iväg ut för att kräva sin rättmätiga hämnd på dessa kräk som mördat hennes föräldrar. Under den bloddrypande resan så förlorade hon sig själv, hon gav efter för hämndbegäret och blodtörsten.
Nu låter jag det vara osagt ifall hon lyckades få tag på förövarna eller ej men vilket fall så tog denna resa (om den nu är över?) flera år av hennes liv i anspråk. Och steg för litet steg så halkade hon längre och längre bort från hennes rättmätiga hämnd och närmare och närmare kallsinnigt mördande.
På vägen kan hon även ha stött på personer lärt henne saker som hon behöver för sitt yrkesval (kanske har till och med dessa skenbart vällvilliga personer lett henne längre bort från hennes ursprungliga syfte och väg).

Hon har blivit förbannad av någon gammal häxmästare (se effekterna ”Svekfullhet” och ”Vanheder” i Mystik & Magi, har du inte den så ger då svårare i slagen mot Lojalitet respektive Heder) har nu inga betänkligheter mot att mörda och svika folk. Kanske vill hon inte vara så egentligen men kan inte hjälpa det, då kan det bli ett äventyr i sig att leta upp häxmästaren och få honom att upphäva förbannelsen.

Hon blev driven till det. Någonting hotade hennes nära och kära och det enda sättet att skydda dem var att mörda källan till hotet (som den smarta dvärg hon är så förstod hon att det var lönlöst att storma in och härja runt med yxan som sedvanligt bland dvärgarna :gremtongue:). I skam och vanära över dådet flydde hon från dvärgafästet och sitt tidigare liv. Nu lever av det som hon är duktigt på nämligen som apotekare och lönnmördare men skammen och ångesten över vad hon gör (mördar folk) håller på att förtära henne.

/Jaggernaut - kände en lönnmördardvärg (i tornerustning till råga på allt)

Lorindor

Veteran
Re: Några skäl

Erhm... Jo men det förstod jag ju. jag ville ju bara kolla att du var med
Och jag trodde att du inte var med, därav mitt förtydligande... Jag är ledsen, men ditt första svar gav mig inte så mycket matnyttigt. Jag förstod det mesta som du skrev redan innan.

Tack för förslagen i alla fall, det var det som jag hade önskat att du skrev i första hand. Just nu går mina tankar mot att hon ska ha blivit driven till att lönnmörda, som du föreslog.

- Lorindor

Jaggernaut

Hero
Re: Några skäl [OT]

Och jag trodde att du inte var med, därav mitt förtydligande...

Hmm...okej ärligt talat så var jag inte riktigt med från början :gremcrazy:

/Jaggernaut - lurig

Tell

Hero
Jämför brittanien:

För ingen kan väl förneka att den engelske etonianaren är sinnebilden för en gentleman och kavaljer som sätter hedern före livet... Och ändå så har man räknat på att prostitution aldrig varit så utbredd som i drottning Victorias london, där kunderna var just sådana gentlemen, att om inte England hade funnits så skulle Israel grundats efter FÖRSTA världskriget, att England under mellankrigstiden aktivt hindrat stater från att bli demokratiska och att det engelska systemet var vad som grundlade Indiens fattigdom genom "jordreformer".

Motsvarande dubbelmoral luktar jag mig till när det står så i en modul. Speciellt om den rör en hel ras.

Lorindor

Veteran
Utkast på bakgrundshistoria

Nu har jag äntligen lyckats pussla ihop en bakgrundshistoria som kanske passar och nu hoppas jag på att få lite konstruktiv kritik från alla vänliga själar här på forumet. :gremsmirk:

Jag har tänkt nappa på idén att Roghandvärgarna fortfarande håller alver som slavar, och dvärginnan - som numera är döpt till Spez - är en Roghandvärg. Några av alverna har dock lyckats fly och om det uppdagas vad dvärgarna har gjort skulle det mycket väl innebära ett nytt storkrig mellan alver och dvärgar och möjligen undergången för de båda raserna.

Den patriotiska apotekerskan Spez väljs ut för att likvidera rymmarna, och alla som kommit i kontakt med dom, eftersom hon har så stora kunskaper om (dödliga) droger. Morden måste utföras i lönndom. Uppdraget går emot hennes heder och allt som Spez står för, men hon lyder order för att skydda klanen, sina nära och kära och hela den dvärgiska rasen.

Någonstans längs vägen förlorar hon sig själv och tappar greppet om rätt och fel. Efter utfört uppdrag lämnar hon dvärgafästet och lever numera som lönnmördare. Tanken är att hon ska vara lite psycho med post-traumatisk stress, schizofreni, allmän blodstörst och liknande.

Det här är väldigt kortfattat och behöver utvecklas mycket. Någon som har några idéer om hur? Jag har fortfarande ingen idé hur det kommer sig att hon vandrar runt med en åsna och hela arvstvisten syns ingenstans... Några förslag på hur man kan inkludera dessa? :gremconfused:

- Lorindor

Wictor

Warrior
Dvärgar och åsnor

Är det inte mest så att dvärgar inte tycker om att rida? De kan väl använda dem som packdjur ändå. Om hon nu är så annorlunda så är det väl inte en särskilt stor grej om hon fattat tycke för en åsna.

Många människor ogillar ormar, men det finns de som älskar dem och har dem som husdjur också. Det kanske kan vara typ så med dvärgar och åsnor också.