Nekromanti Dvärgar då? =)

Fanatic Assasin

Veteran
Det var väll igentligen oundvikligt att någon skulle ta upp det efter Alv disskusionen. Vad tycker ni om Dvärgarna då? De är i stort sett mina favoriter men det skulle vara kul att se hur andra ser på "bergets söner" (åhh jag älskar att säga så/images/icons/smile.gif). Själv ser jag de som korta(stöön), starka, robbusta, snåla osv osv men det är ju inte särskilt djupt utan snarare de mer självklara dragen, JAG VILL HA MER!

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Dessutom växer dvärgar upp ur jorden, precis som potatisar.

Awaiting MERMAID: the Dehydration

Man Mountainman

Storsvagåret
Dvärgar är snåla på ett Joakim von Anka-sätt. Det finns inga kulturella eller utseendemässiga skillnader mellan män och kvinnor (förutom att kvinnor har mjölkkörtlar, äggledare och vagina och allt det där tjafset, och männen har en penis. *fniss fniss* /images/icons/blush.gif, men det syns inte under deras tjocka lager av läderpansar och ringbrynjor). Deras teknologi är vida överlägsen människornas (de har ångkraft i då människorna lever i medeltida förhållanden). De gillar silver bättre än guld. De lever i ett planekonomiskt samhälle i stora underjordiska grottor i bergen. De kulturella skillanderna mellan olika bergastäder är mycket påtagliga, och även de genetiska skillnaderna är stora. Dessutom: dvärgar har svans och spetsiga öron.

Slutsats: dvärgar är tusen gånger coolare än alver.

(Okej då, den här lilla orgien kanske inte hade så mycket med <B>DoD:s</B> dvärghar att göra. Men å andra sidan har jag aldrig riktigt satt mig in i hur dessa är funtade. Jag antar att de inte skiljer sig nämnvärt från standarddvärgen)

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Carilion

Veteran
Har dvärgar svans? Verkligen? Och isåfall, hur lång är den, jag menar är det bara en liten utväxt eller flera decimeter lång?

Jag skulle kalla Joakim von Ankas och dvärgarnas gemensamma snålhet för gnidighet. En liten nyansskillnad där. Dessutom är dvärgar i mina ögon långsinta som få.

// Carilion Alvhand

kefka

Hero
Tja enligt min så har dvärgarna dessutom e mycket stark hederskänsla också(inte mot orcher givetvis). Men samtidigt känns det som standard dvärgen är mycket mer överdrivna än Tolkiens ursprungliga fantasydvärgar.

Per

Robert Ek

Veteran
Var det inte ur sten de växte? Det där med kvinnliga dvärgar tror iallafall inte jag på ...

Grisa mera!

Man Mountainman

Storsvagåret
<I>Har dvärgar svans? Verkligen? Och isåfall, hur lång är den, jag menar är det bara en liten utväxt eller flera decimeter lång?</I>

Som mycket annat vad gäller dvärgar, så varierar det kraftigt mellan olika dvärgastäder. Men tänk kosvans så har du väl en bra uppfattning om längd och utseende.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Fanatic Assasin

Veteran
Dvärgar med svans? Är det en egen åsikt eller grundar du den på något? Jag kan väll tänka mig spetsiga öron men en jävla ko svans är väll lite väl sjukt..... eller?

/ Fanatic Assasin

Ofeig

Warrior
Dvärgar är ju asballa!
Jag brukar (när jag är spelledare) låta icke-dvärgar vara smått rasistiska mot dvärgarna. De blir utschasade från taveror osv... kul tycker jag <ler>

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Ofeig

Warrior
Svans har dom ju inte!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Sodivra

Champion
Snarare pålästa. (Jag vet, jag är sarkastisk.. Hata mig inte.) Dvärgar hade ju spetsiga öron i nordisk mytologi, och svans också va?

Föresten tycker jag att dvärgar är rätt tråkiga. Men dom är ju klassiska.. Jag gillar Kerrs dvärgar..

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.

Reaver

Veteran
Dvärgar.....
Jag skulle kunna säga mycket om dvärgar.

Dvärgar är trevliga att ha i en rollspelsvärld, jag tycker att de är lika viktiga att ha med för stämningens skull som det är att ha en drake eller två.
Vem känner inte nackhåren resa sig när dvärgspelaren med stora gester visar precis hur hans ringbrynjeklädda dvärg svingar sin 2h-yxa mot orchens hals, samtidigt som spelaren utstöter sitt vildaste stridsvrål? (Jodå, det har hänt ett antal ggr i min spelgrupp!!)
Dvärgar är i allmänhet tervliga att ha i en grupp, de är trofasta vänner (när man väl lyckats bli vänner), dugliga krigare osv. Det är vid denna punkten jag tycker att deras största brister visar sig...
Det finns ytterst få dvärgar som inte tycker om rikedomar (vem gör inte det), dessvärre kan det leda till lite väl stora problem när dvärgen helt plötsligt börjar roffa åt sig större delen av skatten med förklaring till de övriga ganska irriterade spelarna: "...Jag är ju en dvärg, jag ÄR girig...", inte blir det bättre av att dvärgar ibland tycks vilja ha monopol på mithril.
Kanske är det bara min spelgrupp som fått dvärgarnas sätt att vara om bakfoten, men de som spelat länge och någonsin läst "Ereb Altor"-boken känner kanske igen sig??
Nu kommer säkert någon att påstå att jag inte tycker om dvärgar, det är inte riktigt sant, jag tycker att de kan vara lite irriterande ibland då deras beteende kan sticka i ögonen ibland, men mycket beror på spelaren själv.
En bra spelare kan få den mest irriterande, giriga och stolta dvärg att bli en trevlig bekantskap medan en sämre spelare kanske låter dvärgen bli en stereotyp.

Fanatic Assasin

Veteran
Ingen anledning att hata dig för din åsikt men vad faan rollspel har ju aldrig direkt följt allt till punk och pricka (se tex. Chronopia). Dvärgar med svans skulle väll gå men det går liksom inte in i min bild av dem.

/ Fanatic Assasin

Ofeig

Warrior
Nytt ord registrerat:
F-a-n-t-a-s-y-p-o-l-i-s