Nekromanti Dvärgar för bra

Jag har modulerna Alver: Förbannelsens folk, Dvärgar: Stenens söner och Tiraker: mörkrets döttrar. Jag ser direkt att Dvärgar är flera gånger bättre än alla andra. Jag tänker då på all avancerad dvärgateknik, attributmodifikationer, samhällsklasser, grundutbildning mm. Detta är väl okej, mitt problem är att alla spelare i min spelgrupp vill vara dvärgar hela tiden vilket blir lite tråkigt i längden. Har ni stött på samma problem och kanske har en lösning? Jag har tänkt på att ge andra raser liknande bonusar men är inte riktigt säker på att detta är rätt lösning.
Hjälp mig!

Mvh Victor Palm

Baron Marak

Swordsman
Hahaha!!!

Stirra sig blind på attribut är bland det dummaste man kan göra. Att tänka på är att dvärgar inte har så stor kännedom om världen och att de har ett ganska kasst humör samt att de inte är alltför accepterade i människosamhället. Speciellt inte om de går omkring med yxor hela tiden.
Sen så tar ju dvärgar riktigt hårt på sin heder samt att de ogillar att rida och åka vagn/båt vilket förhindrar långa färder under kortare tider.
Låt dem lösa problem. Där räcker det inte med muskler eller mekanik då man inte vet vad man ska göra. Bara hur man ska göra det.

Re: Hahaha!!!

Kör runt dom på båtar hela tiden.....

Visa sedan spelarna ob1t6+1 enheter på föräldrarnas yrke..... Jag har en gång haft 50 enheter att placera.... på Stridsvana....

Jag vet att det låter fånigt. Men spelarna i min grupp vägrar att lyda när jag säger till dom att dom inte ska ha en så bra RP som möjligt utan en intressant. Okej, alla är inte så men jag har många nya och oerfarna spelare i min grupp som inte fattar nöjet med att ha en RP som inte är jätteöverlägsen!

Baron Marak

Swordsman

De blir nog less nån gång. Kanske inleder du ett utbytesprogram med en annan spelgrupp där de får lära sig att spela. Ber du bara snällt så ska det gå bra.

Baron Marak

Swordsman

Inga bonusar alls. Räcker gott och väl som det är nu. Det människorna tappar i attribut får de tillbaka genom mångsidighet och valfrihet att bli i stort sett vad som helst.

Okej, jag ska göra ett försök med att övertala alla. Men borde inte cirefalierna få grundutbildning liknande dvärgarnas, dom har ju ändå kostnadsfri utbildning för alla?

Den där har jag inte sett förr, så man tackar och bockar. Tack så mycket för allas svar på min fråga.

Mvh Victor Palm

I'll be back!

Re: Tack själv

Nu när jag ändå är igång så kan jag lika väl ställa en fråga till: Varför finns det så otroligt lite info om Ebhron och Övärlden? Och ännu mindre om Forion; det enda jag vet om Forion är att dom dyrkar en gud vid namn Imay. Har du något vettigt svar på frågan så är jag tacksam. Jag spelar nämligen en sanrialv som är med i Kabalaorden och jag vet knappt något om Ebhron fastän jag har alla utgivna Eon-moduler

Mvh Victor Palm

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Förbjud dom.

Säg:
"Nej, den här kampanjen / det här äventyret lämpar sig inte för dvärgar. Således får ni skaffa andra karaktärer."

eller,

"Det har varit för mycket dvärgar på sistone, vilket jag tycker har gått över gränsen, ni får spela något annat den här gången."

eller dyl.

/Naug

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Falisk grundskolning.

Jo, Cirefalierna har ju typ någon form uttav grundskola som (nästan)alla går i.
Eftersom det inte finns någon modul för "Det Cirefaliska Samväldet" ännu, så finns det inga regler på det.

När jag hade en Cirefalier i min spelgrupp så tog jag dvärgarnas grundutbildning som mall och modifierade om den lite så att den passa Cirefalier bättre.

Funkade ypperligt, och såg väldigt trovärdigt ut.

/Naug

Baron Marak

Swordsman
Ebhron och annat

Ebhron står det lite grann om i M&M. I övrigt så finns det inte mycket att läsa om det landet. Du får vaska ur de korn som finns att läsa utspritt lite överallt.
Detsamma gäller Forion som inte heller det omnämns.
Övärlden står det ganska bra om i senaste numret av Codex.
Men mest kommer nog att komma i Geografica Mundana som kommer närhelst Neogames behagar få klart den.
Improvisera så länge vad som finns i Ebhron. Sånt har vi blivit ombedda att göra av vår SL. Så det kan bli ganska kul ibland då man snabbt kommer på en person som sitter i värdshuset eller liknande då SL har idétorka. Sen så går det massor fortare om det hela blir en vana.
Men det som du ska tänka på gällande Ebhron är att det är stort och mäktigt vilket innebär att ingen mucker med dem. Samt att folk kan förvänta sig att du vet en massa om det mesta.

Re: Ebhron och annat

Jag har M&M och har sett den lilla futtiga rutan men tycker som sagt inte att det räcker.

Vad är och hur får jag tag på Codex? Jag har aldrig hört talas om det...

Mvh Victor Palm

I'll be back

swazze

Swordsman
Re: Förbjud dom.

De kanske har bättre stats än en människa, men människor är fler, har färre dumma fördommar, kan ta sig fram på fler ställen i världen och de flesta statsbildningar styrs av människor