Nekromanti Dvärgar för bra

Baron Marak

Swordsman
Codex

Codex är en film och speltidning som ibland behandlar Eon. Finns att beställa här
Bästa är de tidigare Codex som innehåller info om både drakar och Pereine bland annat. Numera så är det mycket film och dataspel. Men det kommer ändå "teasers" ibland till Eon. Samt material till äventyr eller länder.

Baron Marak

Swordsman
Re: Ebhron och annat

Vad hände egentligen med de gamla numren man kunde ladda hem? Jag hittar inte åt dem. Men jag har dem dock på min egen hårddisk. Men jag vill ju inte göra nåt dumt som att göra något mindre lagligt. Så om nån kunde tala om vad som har hänt och vad jag kan göra så skulle jag vara taksam samt, om möjligt, delge viss information som är intressant.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaaa..

Eller så kan man bestämma vilka karaktärer som behövs & sätta gränser på hur många alver, dvärgar etc. som får vara med i kampanjen.

zuntona

Swordsman
Det är en teknisk miss. Har inte själv det problemet. För oss är det alver som är populära. Men dvärgar är coolare. Förbjud dom att spela som dvärgar. Låt dom slåss mot varandra och dom två vinnarna får fortsätta att vara dvärgar. Bara en idee på hur du ska lösa det.

Zippo nu slipper du bli retad för att dvärgar är korta.

zuntona

Swordsman
Jobbiga rollpersoner.

Håller med om det. Powergaming är det enda en del bryr sig om. Har en snubbe som jämnt spelar kragg och enbart bryr sig om hur höga attribut han har. Själv har jag låga attribut men en mer intressant karaktär.

Krille

Super Moderator
"Har ni stött på samma problem och kanske har en lösning?"

Jag brukade kräva jefligt mycket i form av rollspelande av spelarna. Ska de spela dvärgar så ska de spela dvärgar, med allt vad det innebär. Spelar de inte dvärgar försvinner i första hand förbättringsslagen, i andra hand deras goda rykte och i tredje hand det dvärgiska samhället.

Zippo

Veteran
The one n only

hehe. Jag är den enda i min grupp som är Dvärg. Alla är Alver istället. Så jag känner mig lite ute. Jag valde Dvärg mest för att vara massiv så jag kan dricka öl hela dagarna och festa på pubben/images/icons/cool.gif

Gör så här. Ge allla som är Dvärg en stor nackdel. Som en tärning svårare på march för dom föredrar o gå.

Re: Jobbiga rollpersoner.

Mina karaktärer brukar bli intressante, men ändå höga attrbut (slåt så hemskt).....

I alla fall, vi har inte riktigt detta problem. Mitt problem är istället en spelledare som inte tillåter Tiraker, inte gilalr dvärgar, inte gillar mina karaktärer och älskar alver (alver är fjolliga små ***** tycker jag)......
Och så får man inte spela Henea. Visst borde det väll gå att spela en Henea från Kamor? Man kan ju spela Kamorian.....

zuntona

Swordsman
Svårt att spela dvärg eller? Det låter som dom blir straffade för ganska lite, eller så är det jag som misstolka.

För övrigt ditt spel playelf verkar stenhårt.

Krille

Super Moderator
"Svårt att spela dvärg eller? Det låter som dom blir straffade för ganska lite, eller så är det jag som misstolka."

Det är hyfsat klurigt. Dvärgar har en något annorlunda syn på samhället som inte alla rollspelare klarar av. De flesta brukar se på dem som stridsmaskiner med yxor, men dvärgar är bra mycket mer än så.

zuntona

Swordsman
Då ska man altså sätta hård press på dom som spelar dvärgar. Vet inte så mycket om dom väntar på att en gruppen ska få boken.

En personlig fråga. Hur fick du ideerna till Play elf

Krille

Super Moderator
Playelf (OT)

[i"Då ska man altså sätta hård press på dom som spelar dvärgar."[/i]

Lika hård press som på alla andra spelare. Grejen är att dvärgar har en snävare kultur, vilket människor inte har. Därmed är utrymmet för "avvikelser" mindre.

"En personlig fråga. Hur fick du ideerna till Play elf"

Det är Håkan Ackegårds fel - han råkade kombinera en viss herrtidning med spetsiga öron och gav ut en kalender nån gång 1993 eller så. Sen fick Ola Nilsson (han bakom Codex) upp ögonen för mina teckningar och rollspel, och kom på idén att göra ett rollspel baserat på dem. Och sen gick det som det gick.

zuntona

Swordsman
Då vet jag.

Fundera ett tag hur någon fick en sådan ideé men jag diggar det. Hoppas att det kommer mer matrial till det. /images/icons/yikes.gif

Helmgast
Forion

Jag har skrivit om Forion i Geographica. Om det finns intresse så kommer jag starta en Forionsida med material som inte fick plats i boken. Kom gärna med konstruktiv kritik till mig.

Vindhand

Myrmidon
ergo:Gör dem sämre

Det är väl ganska enkelt att ge dvärgarna avdrag som balanserar dem. De är korta och fula så de bör få det svårare i strid (de får sämre VInit, blir lättare att anfalla och får svårare att försvara sig) och i sociala situationer (En halvportion med en skäggfixering vinner inga segrar i ett mänskligt samhälle).

/images/icons/smile.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Bra initiativ! [ANT]

[Almost No Text]

Här finns det intresse i alla fall... /images/icons/smile.gif