Det där är i sig ganska varierande från varje DoDupplaga, och vad jag har för mig anger inte ens de gamla upplagorna någon maxålder.
Dock brukar dvärgar leva mellan 300-600år, jag själv skulle föredra majoriteten förslag som brukar ligga runt 300-stäcket.
Vad det kommer till alver brukar man säga att man borde inte tillåta en spelare att vara äldre än 1000 år, då detta bringar stor kunskap och vetskap om världen och idag glömda ting - alltså, annars blir denne RP för smart och vet alldeles för mycket. Kanske mer än du själv vet om din värld?
Det är liksom nog häftigt att vara tusen år, dock kan en alv bli hur gammal som helst - de som är alver till 100%. Är ättledet brutet och det finns någon uns av "orent" blod tappar denne alv sin livslängd ju mer orent blod dennes ättled innehåller - ju mer mänskligt blod, desto mer mänsklig.
Men alltså, en renrasig alv blir hur gammal som helst, om denne inte förtärs av grav sorg eller dör i strid. Detta är något som baseras på Tolkiens version av älvfolken, och det är väl också den populäraste versionen.
Eftersom jag själv avgudar Tolkien, samt just älskar hans version av älvfolk kör jag på samma grej. Sorg och vapen är det enda som tar kål på en renrasig alv, annars är dess livslängd oändlig.
Och den högsta åldern jag själv någonsin låtit en spelare ha på en alv är kring 2000-3000 år, detta på grund av en del baktankar. Hehe...
Hoppas jag kunnat hjälpa dig något.
I början när jag började spela tog jag mycket hjälp från saker som folk skrivit själva och lagt upp på
Nimins.
Här hittar du en uppsjö av husregler till de flesta av versionerna, och jag skulle tro att du också hittar rasmoduler där du kan kika på olika ålderförslag. Nå, inte bara husregler, utan droger, vapen, rustningar, scenarion, nybörjaräventyr etc.
Värt att kolla om man inte kommit så långt med sitt eget skapande. Sedan kan du ju alltid höra av dig till
Han, då han skapat en egen DoD-version kallad
EDoD. Honom kan du nog ta mycket hjälp av, han är duktig på sådant - om inte annat kanske han har jättebra rasmoduler i sin version?