Nekromanti Dvärgar

Helmgast
Varför får just dvärgar och alla dvärgar förändra sina attribut efter yrkesval??? Hur kan de öka PSY med två när det enligt EON 2's regler om höja attribut inte tillåter höjning av PSY, PER, SYN och HÖR. Dvärgar är lite för bra ibland.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Krille

Super Moderator
"Varför får just dvärgar och alla dvärgar förändra sina attribut efter yrkesval???"

Av hysteriska skäl.

Någon gång i urtiden skrev Marco Behrmann en kasse regler för dvärgar som rollpersoner till Mundana. Jag blev tvungen att modifiera detta för Dvärgar med skohorn, vapenfett och övervåld för att få något som var enhetligt med Eon.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Jippie! Ännu en rolig diskution om dvärgar! Dvärgar är kobolder, kobolder, kobolder!

Alla dvärgar har hur många fördelar som helst och fler och fler upptäcker detta. Men så kommer säkert en koboldälskande kis och ska säga "nä, de är inte kobolder" osv. Men det är bara för att deras favvokoboldras inte ska få skit på sig.

Hejdå.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

smaffy

Hero
a..

vill bara säga att jag håller med till åttion procent.
dvärgar är kobolder. det finns vetenskapliga bevis för det..
[color:red]men..</font color=red>
det är inte skoj att prata dvärgkoboldism. folk har redan fattat det och orkar inte ta en till diskution.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

duvan

Warrior
Dvärgar blir bara kobolder om man gör dom till det, som i ditt fall det alltid blir.
Om du läser annat än reglerna så kanske du kan se att det är en väldigt intressant och använbar ras.

smaffy

Hero
men.. då betyder det ju att man ska skriva om reglerna eller?
jag tror att det är det silversurfan tycker är jobbigt med dvärgarna - deras överlägsenhet regelmässigt sett.

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]

duvan

Warrior
Ok jag vet att jag fattar trögt och har svårt att få fram mina poänger. Men jag har svårt att se varför en ras är "koboldig", det är som att säga att vissa spel är koboldig bara för att ens RP blir bra i spelet. Visst är dvärgar bra, men det är väl ingen tävling inom ens spelgrupp vems som har bästa rollpersonen. Tänk även på att dvärgar måste spelas på ett visst sätt pga deras heder och lojalitet.

Helmgast
Ja, men du kunde väl ändrat på det, skyll inte på Marco, du skrev ju "Dvärgar". Hur kan de öka sin PSY egentligen? Om reglerna är fel var god skriv in det på erratan.

Helmgast
Det där är väl inget svar på frågan. Varför får dvärgar förändra sina attribut efter yrkesval?

- Ignatius

Av hysteriska skäl /images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
"Ja, men du kunde väl ändrat på det,"

Jag har inte hur stor frihet som helst när jag skriver moduler för Neogames. Jag försökte i alla fall få en något vettigare förklaring genom att modifiera efter samhällsklass (som nästan är egna raser i klanen) istället för efter yrke.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Bela

Warrior
"Varför får dvärgar förändra sina attribut efter yrkesval?"

Dvärgar ändrar inte sina attributer efter yrkesval utan de förändras pga den berörda dvärgens samhällsklass. Att en dvärg uppväxt bland dryftare har en bättre bildning än en dvärg uppväxt bland milismän är inte så underligt. Eftersom det bara är dvärgar från samhällsklassen "äldste" som får en märkbar ökning av sina attributer gör det knappats att dvärgar kan anses gynnade som ras av denna regel.

Bela

hatten

Swashbuckler
Re: DU menar Selektiv Avel bland Dvärgar

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"Ja, men du kunde väl ändrat på det,"
Jag har inte hur stor frihet som helst när jag skriver moduler för Neogames. Jag försökte i alla fall få en något vettigare förklaring genom att modifiera efter samhällsklass (som nästan är egna raser i klanen) istället för efter yrke. - Krille<p><hr></blockquote><p>Enkelt de som är smarta blir tidigt uppäckta i grundskolan där de väljs ut att bli en del av de övre samhälls klasserna de starka bli utvalda att bli krigare bärare och annat.
De helt enkelt tidigt ger uppmuntran och bättre social tillbehörighet för dom barnen som är smartare än de andra oavsätt vilken socialbehörighet som deras föräldrar har.
Sen kan man ju tvista om föräldrar från en socialgrupp har störe chans att få barn vars IQ/Styrka gör att de kommer tillhöra samma grupp när de bli vuxna.. ( Smarta föräldrar = smarta barn. Starka föräldrar = Starka barn )

EN möjlighet som inte är så osanolik med tanke på HUR få barn Dvärgar har..
DE helt enkelt värderar barn MER än vad vi människor gör och skyddar dom och nogranare studer vad dom kan bli vilka deras bästa talanger är och tidigt tar tillvara den naturtillgång som ett barn är för ett samhälle..
( NÅgot vi människor i vår värld är dålig på SE bara på HUR skolornas kvalite skiljer sig mellan rikt och fattigt område )

Livet är en gåta utan enkla svar.

Evil Peter

Hero
Jag tycker Eon skulle använda sig av grundegenskapssystemet i DoD 91. Man får köpa ras och grundegenskaper och raserna med bättre egenskaper kostar mer att köpa. Det är lite skillnad mellan Ghor som har sammanlagt +9 i grundegenskaper och tauper som har sammanlagt -3. Speciellt som Ghor bara har ett litet minus i RÖR. Grundegenskaperna är ju självklart inte det viktigaste med en rollperson men det är en klar obalans i Eon. Folk säger att kraggerna är koboldiska men de är ju välgjorda egenskapsmässigt sett. De har både för och nackdelar i grundegenskaperna. Det blir mer intressant så.

C

Kullendorff

Warrior
Bang on target!

Just det.

Men silversurfaren har alltid lite svårt att fatta sådant.
Och han ser Kobolder överallt ... men du vet vad man säger:
"It takes one to know one."

Så jag håller med, dvärgarna som ras är djävligt intressanta. Lite Attribut modifikationer gör varken från eller till. Tycker man inte om dom modifikationer som finns - ÄNDRA själv.
Men det kräver ju iofs eget tankearbete ....
Kan ju bli lite jobbigt för vissa här.

Ingen nämd - ingen glömd.

MvH
Kullendorff
*trött på vissa kobolders gnällande*

"A Devil who had unity, would be a God."

Sodivra

Champion
Nä, sluta nu..

Du uppfostrar ju småkillarna att det är något fel på koboltism! Nä, jag säger kobolda om det är kul! Och var stolt!

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Darth Apoc

Veteran
Re: Nä, sluta nu..

HELT RÄTT!!!!
Detta är nog det klokaste inlägg jag läst på kobold-debatten som blossar upp då och då... JAg menar... vem har INTE haft en kobold-period? som man kan tänka sig att återgå till för kortare stunder... =)
//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu

Tror du inte resten av gruppen känner sig lite skit om dvärgen är mycket bättre på allt?

Re: Bang on target!

Där ser ni ett praktexemplar av dvärgkobold. Han säger att det är en intressant ras som är så roliga. Då har han säkert inget emot att man ändrar på reglerna och gör de dumma dvärgarna LITE mindre kobolder, eller? Nä, det har han inte. Säger han... Låt hans spelledare ändra på reglerna lite så ska ni få se. Ojoj, ramaskri eller vad?

Nu är det så att de INTE växer upp bland milismän osv, utan blir alla tagna till en skola och lär sig grundträning. Då alla behandlas lika så skulle jag inte säga att de har någon som helst anledning till att öka attributen. Och det där med avel... Hela dvärgrasen är ju inavlad och alla sitter och suger på tummen och är allmänt dumma i huvudet. Även om man får en allvarlig hjärnskada så blir de dryftare om deras föräldrar var dryftare.

SUCK! Dvärgar är ologiska och SKA inte finnas till. Dock blir ett rollspel inte roligt utan dvärgar, men måste ni göra den så förbannat bra?