Re: Social bonus...
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
"Nej men i skolan så märker lärare VILKA elever som har naturlig talang och skulle passa bäst till diverse yrken och de börjar redan under den unga dvärgens barna år att uppmuntra han/hon att söka sig till ett av dom yrken som de bäst lämpar sig för.."
Denna förklaring håller inte då man automatiskt skulle vara TVUNGEN att välja ett yrke som använder dina 3 högsta attribut och det är inte alltid man gör det. Det är fullt tillåtet för mig att skapa en dvärg med 17 PSY, VIL och BIL samt 12 i STY, TÅL och RÖR för att sedan bli en tirakbaneman. Reglerna stoppar inte mig och din förklaring brister. I snittvärde räknat så kan han t.o.m bli framgångsrik vilket strider mot din teori om att i barnaår ta vara på individens starka sidor.<p><hr></blockquote><p>Aaaa men du glömer en sak INTRESSE för att man ska bli bra på ett jobb kräver inte bara talang utan även intresse för jobbet något dvärgarna med sin naturliga inteligenst långa livs erfarenhet och extrema envishet har insett läraren kan bara uppmuntra en elev som visar naturliga talanger till att ta ett jobb.
ÄR jobbet exempelviss viktigt och Dvärgen väljer ett annat så blir det i min kampanj att många anser att han har "svikit laget" specielt om Dvärgen visar sig vara usel på sitt jobb kan hans rykte bli skadat..
( Utmärkt bakgrund som spelare.. NEJ jag vill inte bli lärare jag skiter i hur bra jag är,, Jag ska bli krigare så det så,,, sen bara vandra iväg och skaffa sig ett rykte som kan rädda ens sociala bakgrund )
Och ja det är MIN regel om hur Dvärga lärare ser på sina elever de håller nogrann koll på vilka som passar till vilka jobb och grundutbildningen dvärgarna får ÄR otrolig mångsidig.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
"Tja pluset från vilken bakgrund de kommer ifrån tolkar jag inte som att de får störe chans att slå 18 med 3T6.. ( OM de har +2 i psy uppfostrade som bland älste så betyder det att OM de slår 16 eller lägre med 3T6 så får de +2 och får maxvärdet, Om de slår 17 så får de bara utnyttja +1.. Och slår de 18 *ler* tja de får nöja sig med rasens naturliga bonus.. ingen med andra ord utom för Drezin.. )"
Det där är defenitivt en houserule från din sida. Det finns inget som säger att modifikationerna från samhällsklasser ska användas på det sättet.
Isåfall skulle man kunna tyda rasmodifikationerna på samma sätt och det gör vi inte...eller hur?
Din regel finns det som sagt inget belägg för.<p><hr></blockquote><p>Ja du har så rätt de sociala grundegenskaperna finns det inga belägg på att det är SÅ de ska användas för men med tanke på att jag tvivlar på att man kan få ras maxvärdet att bli högre än för en standar dvärg av en viss ras.
FÖR vore det så skulle varje social grupp i dvärganas samhälle inte bara vara åtskilda socialt utan de skulle troligen utgöra enskilda raser inom den Dvärgiska rasen..
Exempel
Ghor
Subras Älste
subras Grävare
subras Milismän
subras spindelväktare
Roghan
subras älste
osv..
Jag vet inte HUR du tycker men Jag tycker att den tanken är *hmm* LÖJLIG.. eller ?
istället så kör jag med min HUS Regel angånde samhällsklass modifikationerna som att DE har lättare att få mer än andra..
Exempel UTAN RAS plus så är det högsta värdet någon ras i EON kan ( Med 3T6 ) slå 18 och en exempel dvärg från Tirakbanemänens samhällsklas har lättare att uppnå högre värden på STY, TÅL, och svårare att uppnå maxvärde på PER..
vi föreställer oss en Ghor dvärg från Tirakbanemännens sociala stånd.. ( RASBONUSEN KAN HÖJA EN EGENSKAP TILL ÖVER 18..)
Så om de slår exempel viss 15 på sty ( Ej inräcknad RASBONUSEN på +4 ) så kan de lägga till sin sociala bonus på +1 och få 16, ( Med rasbonusen får han då en STY på 20 ).
Men om de slår 18 på sin sty ( Ej inräcknat RASBONUSEN ) så kan de inte öka sin sty till 19 ( Med Ras bonusen +4 får han då en STY på 22 )..
Lika väl kan inte Sociala attributs modifiaktioner sänka en egenskap UNDER 3... ( vilket ett rasgrundegenskaps bonus kan )
JAG vet inte om du tycker det är en bra regel eller inte MEN det hindrar att dvärgarna sociala bonus gör dom till YBERDVÄRGAR..
Alternativt kan vi göra så att vi skiter i de sociala attributbonusen vilket ÄVEN jag brukar köra med ibland *ler* fast jag är road av filosfiskt försvara dom *skrattar* en del gånger kan det vara roligt att argumentera..
Livet är en gåta utan enkla svar.