Underjordiska vattenflöden har jag för mig nämns i Dvärgar.
Underjordiska vattenflöden är ett faktum; det är inte de osm är problemet
Ljuset är ju, som sagt, ett stort problem men vem säger att dvärgarnas anatomi och biologiska processer är ens i närheten liknande människornas?
Alla regler som behandlar skador, läkning, sjukdomar mm. Det står tom. _uttryckligen_ att dvärgar och människor får samma ålderskrämpor, vilket säger en del, och att de äter exakt samma sorters mat.
Snarare är det så att det enda som talar emot att människor och dvärgar inte är i princip identiska anatomiskt är att de inte kan få barn tillsammans, men det gäller ju människor och orangutanger också, trots att vi rent biologiskt/anatomiskt är väldigt lika (undantaget ren morfologi, dvs. formen på kroppen).
Ang. mat så vet vi som faktum att det växer stora mängder svamp i underjordiska hallar i dvärgfästen, jag skulle väl tro att de lever på dessa.
1: det står uttryckligen i Dvärgar att odlingstunnlarna inte räcker för att försörja ett dvärgafäste utan enbart är komplement till den enorma matimporten. Matimporten nämns hela tiden i samband med dvärgafästen, och minns jag inte fel står det i L&H att dvärgarna var på väg att börja svälta när de nådde Ljuset. Officiellt material håller alltså inte med.
2: Svampar behöver också näring! Eftersom det låter så fjantasy att säga att de lever på det magiska fältet skulle jag säga att det enda vettiga sättet att rationalisera storskalig underjordisk svampodling är att de är ett dvärgiskt återvinningssystem genom omfattande latringödsling (de gör ju redan öl på insekter...).
Även om svamparna levde på bakterier som utvann energi ur mineralerna i klippan tar mineralerna slut ganska snabbt ifall det blir storskalig odling av det; det finns en anledning till att den här näringskällan i princip enbart används av underjordiska bakterier i vår värld...
All energi och all materia måste komma någonstans ifrån; Eon följer mig veterligen den väldigt grundläggande principen, och det tycker jag är värt att hålla på, för annars blir logiskt resonerande i princip omöjligt.
Visst är det väldigt extremt levnadsförhållande, men även i Mundana-fantasy så skulle jag se det som möjligt rent fysiskt. Eftersom dvärgarna är (skulle jag säga) rent geotropiskt skapade (precis som människor är hydro/geo) så känns det inte helt otroligt att de kan utvinna nödvändiga vitaminer etc. från stenarter. Har för mig att tiraker kallar dvärgar för stenätare?
Referera gärna var det står att dvärgarna är rent geotropiskt skapade; jag kan minnas något om att de har geotropiska "föroreningar" i sitt biopsykotropiska fält, men jag misstänker att det är forumsmaterial. I vilket fall är dvärgar inte elementarer och därför i första hand biotropiska.
Och om dvärgar kunde få näring ur stenar skulle det nog stå i modulen; dessutom är de flesta vitaminer komplicerade organiska ämnen som du _inte_ kan få ur sten
Energiprincipen ställer också till problem här, eftersom du nog behöver ganska mycket sten för att försörja en stenätande civilisation i 10 000 år...
Återfinns förresten tillmälet "stenätare" någon annan stans än i den tirakiska nidvisan i tiraker? Vore iofs coolt om dvärgarna käkade sten av samma anledning som trollen (och vissa riktiga djur; för att hjälpa till med matsmältningen), och det skulle också implicera ett intressant släktskap... synd att de inte körde på evolutionsmodellen i L&H
Nu vet jag att jag har fel, men jag kände för att skriva något.
//Kraetyz, som bara väntar på att bli motbevisad smile
Jag hoppas du inte tar mitt allt för långa svammel så hårt i så fall, och du har ju ett antal vettiga invändningar. Får skriva en liten essä om att göra dvärgafästen logistiskt hållbara någon gång... och då menar jag fästen med ingångar ovanför markytan