Nekromanti Dvärgfort

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Okej, ett dvärgfort a la relativ standardfantasy, fast med mindre magi. Low magic helt enkelt.
Fortet lever på gruvdrift, handel med resultatet av sagda gruvdrift och andra binäringar.
Nu kommer min fråga och anledning till trådstarten. Är ni beredda?

Vilka försvar tror ni att ett dvärgfort kan tänkas ha. Det är ett fäste i ett berg, så oddsen att någon klättrar över en mur är ju minimal som bäst.
Portar? Torn? Utkiksposter? Luftintag? Hur belägrar man effektivast ett dvärgfort?


Storuggla, research
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Man har en vallgrav som man fyller med lava vid första tecken på fara!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vilka försvar tror ni att ett dvärgfort kan tänkas ha
Möjligen yttermurar eller någonting som ytterligare försvårar bergsterrängen nära fortet. Möjligen kan man ha grävt ur vallgravar kring fortets ingångar?

Portar? Torn? Utkiksposter? Luftintag?
Tja, allt det där har de nog. Fast jag tror att de har byggt in dessa som en del av berget. Dvs att allt detta är förbenat stadigt och svåråtkomligt. Jag skulle lägga till bergforsar och vattenfyllda grottor till dina luftintag btw. Och skorsstenar ifall de har massiva smältugnar och smedjor där nere.

Hur belägrar man effektivast ett dvärgfort?
En taktik är möjligen att svälta ut dem? Problemet med det hela är dock att dvärgar normalt i fantasy är bergsfolk som lever i underjorden och därför kan sitta där och holka i sina berg under förbenat lång tid. Kanske har de allt nödvändigt där nere, så att de inte kan svältas ut? Nå... Jag tror att det gäller att köra på att "röka" ut dem. Utnyttja deras bakdörrar, luftintag, skorstenshål och dylika och förpesta deras eget näste inifrån. Annars tror jag inte på belägring. Jag tror på att en liten, specialiserad förtrupp behöver ta sig in och öppna åt polarna på utsidan.

... Kommer förövrigt att tänka på Bilbo när vi snackar belägrat dvärgfäste.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Dvärgafästet har förmodligen ett par murar på utsidan, med diverse skottgluggar, torn och porttorn.
En rejäl port av sten in i fästet som öppnas med hjälp av mekanik, vatten/ångkraft beroende på setting.
Gångar som kan vattenfyllas, skottgluggar ifrån sidogångar eller hål i taket där man kan hälla ner kokande olja/vattetn/träck eller vad man nu vill.

Smala pass och tvära trappgångar som leder upp till försvarsanläggningen där det finns utkiksposter längs med.
Dvärgaspanare runt om i bergen och passen, skogarna nedanför.
Möjligt med fällor som stora stenbumlingar som kan raseras nedför passen/gångarna.

Enklaste sättet att belägra ett fäste lär nog vara att svälta ut dvärgarna om man är realistisk men i fantasy brukar ju dvärgarna leva på underjordisk svamp och likande.
Sjukdommar eller på något sätt förgifta vattnet i fästet. Kanske leda om en flod in i fästet som rinner i närheten.
Krut och spränga upp porten om inte magi finns.
Hitta bakgångar/sidogångar/naturliga grottor in i fästet.

Bygga en jättestor öltunna och gömma soldater i kanske.


/Poseur kastar lite.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Dvärgar behöver vatten också. Hitta en flod som rinner in i berget och blir underjordisk, ta dig in den vägen. Starta brand. Win ensues.

Röka ut dem, alltså. Varför dvärgar i Eon alltid får göra massa brandövningar (släck med skägget!)
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Man kanske har en jättestor dörr som bara öppnas om man säger "vän" på alviska?

(Detta tyckte jag själv var väldigt kul).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Roghan-dvärgarna i Eon har Macchu Piccu-stylee fort, dvs murar, befästningsverk, terassodlingar, broar, ramper, bostäder etc, ovan jord, fast obscent högt upp i bergen. Det tycker jag är mycket koolare och på sätt och vis -mer- awesome än 'vi bor bara i grottor'-varianten; om inte annat blir utsikten mycket fetare.

Då kan man ha vindbryggor över väldiga stup, och dresserade flygdjur som attackerar folk som försöker ta serpentinvägarna upp till fästningen.

Hur man effektivast belägrar ett dvärgfort beror på teknologi- och maginivån i världen, och om fortet är Machu Picchu-style eller mer Moria. Om det senare gäller, och fästet dessutom är självförsörjande tack vare grottsvamp och dyl som dvärgfästen i high fantasy normalt sett är, så måste det nog betraktas som ointagligt; inte ens Timur Lenk hade kunnat knäcka det. Det skulle möjligen vara om dvärgarna har fiender -i- själva grottsystemen; i D&D hade de kanske tex kunnat bli attackerade av andra underjordiska raser från Underdark, och i Eon finns vrakher och tiraker som också kan fylla den funktionen.

That being said så tycker jag egentligen att super-självförsörjande dvärgfästen är rätt tråkiga, just för att de är textbook ointagliga och inte har några som helst militära incitament att skaffa markområden och befästningsverk över jord, eller ens diplomatiska relationer med andra raser. Möjligen om dvärgarna var självförsörjande -en gång i tiden- via ancient superscience, och bodde djupare ned i jorden då, men i fantasyvärldens nutid är de i någon mån beroende av jordbruk och varor från världen ovan. Det gör dvärgarna mycket mer dynamiska, imo.

- Ymir, tycker
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
wilper said:
Man har en vallgrav som man fyller med lava vid första tecken på fara!
F YEAH

Varför har dvärgar alltid ointagbara fort? Tyder på en närapå psykotisk oralstörning, tycker jag.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Jag tänker mig att det bästa försvaret emot långa raser såsom människor och alver är att dvärgarna är kortare än dem, och kan därför bygga gångar som är lagom för dem men för lågt i tak för en människa. Detta tillsammans med specialisering på vapen som är bra att ha i just gångar (INTE yxor, utan kanske sticksvärd eller nåt liknande) så tror jag dvärgarna kommit en bra bit.
Dvärgfästen bör ju också bli rätt så vidsträckta (kanske en mil i diameter), med luftschakt, nödutgångar (som man kan hämta mat via...), och kanske har lett en mindre flod genom fästet som dels bidrar med bra vatten men kanske också fisk.

Så att med fysiskt våld ta sig in i ett dvärgfäste om man är längre än dvärgar tror jag är svårt. Däremot så kan ju andra grott-folk såsom vättar och korta orker klara det bättre.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
(Är det ingen här på forumet som spelat Dwarf Fortress!?)

Dvärgfort skyddas med fällor och långa trånga gångar som kan försvaras av en enda krigare, gärna i kombination. Parallella gångar med "arrow slits" åt ena hållet.

Problemen kommer när fienden börjar gräva egna gångar. Då måste man sitta tyst och lyssna för att sedan gräva själv.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Roghan-dvärgarna i Eon har Macchu Piccu-stylee fort, dvs murar, befästningsverk, terassodlingar, broar, ramper, bostäder etc, ovan jord, fast obscent högt upp i bergen. Det tycker jag är mycket koolare och på sätt och vis -mer- awesome än 'vi bor bara i grottor'-varianten; om inte annat blir utsikten mycket fetare."

Det är faktiskt rätt så tufft. Om inte annat för snötäckta bergstoppar som grannar, moln som döljer omgivningen i dalgångarna nedanför och möjligheten att såpa trappan upp så elaka goblins halkar och slår sig.

Jag skulle gärna se dvärgarna som några som odlar krubb (eller köper krubb av andra) men odlar sina svampar i grottorna ändå men mest som en udda slags delikatess. Inget man direkt kan leva på om man blir belägrad kanske, men det skulle hålla ett litet tag i alla fall. Men Macchu Picchudvärgar är min favorit just nu. Tack för tanken.


Storuggla, så slipper man bry sig om utrökning och yxornas vara eller icke vara dessutom
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,118
Location
Off grid
Försvar: Dolda portar, rejäla stenblock som kan skära av gångar helt, hjulfällor, smala broar över stup.
Belägring: Massor med orcher, en hoper troll, en eller två Balroger.

//EvilSpook
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Möller said:
(Är det ingen här på forumet som spelat Dwarf Fortress!?)

Dvärgfort skyddas med fällor och långa trånga gångar som kan försvaras av en enda krigare, gärna i kombination. Parallella gångar med "arrow slits" åt ena hållet.

Problemen kommer när fienden börjar gräva egna gångar. Då måste man sitta tyst och lyssna för att sedan gräva själv.
Jag skulle väl gissa att ett dvärgfäste byggt av riktigt paranoida dvärgar har inbyggda motmedel mot sådant. Typ kanaler borrade i berget så när fienden bryter igenom så dränks de i vatten, sand eller något värre.
Sen så är det ju inte så lätt att gräva sig igenom berg heller, speciellt om man inte har krut eller TBMs. Eller om man har ilskna dvärgar som tar sig ut ur gömda tunnlar (små, smala och äckliga tunnlar som kan kollapsas om nödvändigt) varje natt för att skära halsen av dina gubbar.

När det gäller dvärgkrigare. Knivar (eller korta svärd) och granater (om de har krut eller bättre). Som Arditi under första världskriget.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Möller said:
(Är det ingen här på forumet som spelat Dwarf Fortress!?)

Dvärgfort skyddas med fällor och långa trånga gångar som kan försvaras av en enda krigare, gärna i kombination. Parallella gångar med "arrow slits" åt ena hållet.

Problemen kommer när fienden börjar gräva egna gångar. Då måste man sitta tyst och lyssna för att sedan gräva själv.
<3
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
871
Location
Lule
Möller said:
(Är det ingen här på forumet som spelat Dwarf Fortress!?)

Dvärgfort skyddas med fällor och långa trånga gångar som kan försvaras av en enda krigare, gärna i kombination. Parallella gångar med "arrow slits" åt ena hållet.
(Nu spelar jag inte personlighen, men polare som gör det en hel massa. Jag tycker Dorf Fortress är roligare att höra om än att spela. :gremsmile: )

Inte nog kostnadseffektivt/kreativt. Du ser till att ha långa gångar/en lång ankomsthall med ett gallergolv. När dem du vill döda har vandrat in stänger du vindbryggan bakom dem, och leder i tur och ordning in lava och vatten under golvet. Målet ångkokas och du har vips en hel massa obsidian under golvet. Funkar lika bra på fiender som på nobles.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ska väl tilläggas att inte heller jag spelar Dwarf Fortress. Men det är väldigt underhållande att lyssna på folk berätta om deras fort.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Hade jag varit dvärg och haft resurserna (pengar och magi) så hade jag byggt hela intro-delen av fästet som ett sluss-system kopplat till vatten. Som att ha tio skokartonger på led och i varje finns en fördämning (magisk eller mekanisk) till vatten. Så om porten till den första "kartongen" genombryts och fienden stormar in släpper jag på vattnet och "spolar rent" rummet. Sedan har vi detta i varje rum - lär demoralisera och bryta nästan vilken armé som helst.
 
Top