Nekromanti Dvärghat

Varför lever dvärgarna?

Vad levde dessa dvärgar på innan de kom upp i ljuset? Vad andades de? Varför är de kraftigt byggda? borde de inte vara bräckliga skal som är helt vita. Borde de inte vara blinda och döva. Hur kan de ha vunnit ett enda krig ifall man går efter en regel som ger -ob1t6 lättare i attacker om man står 50cm över sin motståndare. Varför uppfan dvärgar automatvapen? De slåss i trånga gångar där de inte behöver särskilt stor räckvidd. Varför har de grundträning men inte cirefalierna eller sanari? Varför har de lättare för ölslagen och utmattningskolummerna? Folk påstår att det är för att de är tåligare men det är ju redan med i deras attribut. Dvärgar är kobolder allihopa! Varför är deras yxor mycket kraftigare än alla andra vapen trots att svärd är tjockare stål i? Vissa påstår att tiraker är mer kobolder men de har tydligen inte spelat en tirak. De är hatade överallt och kan knappt röra sig i människoland. Krille gjorde nog en tabbe när han skapade XXX-mega-wow-så-bra-rasen-nummer-ett.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Bela

Warrior
"Varför är de kraftigt byggda?"

Mycket kroppsarbete för en liten kropp.

"borde de inte vara bräckliga skal som är helt vita. Borde de inte vara blinda och döva."

Inte nödvändigtvis, de kan ha kommit från ljuset innan de gick ner i mörkret och kom upp igen.

"Hur kan de ha vunnit ett enda krig ifall man går efter en regel som ger -ob1t6 lättare i attacker om man står 50cm över sin motståndare."

De håller skölden över huvudet och koncentrerar sig på att hugga benen av sin motståndare /images/icons/smile.gif

"Varför uppfan dvärgar automatvapen?"

Dvärgarna är för korta för att använda bågar, men behövde ett snabbare avståndsvapen mot de oskyddade tirakerna.

"Varför har de lättare för ölslagen och utmattningskolummerna? Folk påstår att det är för att de är tåligare men det är ju redan med i deras attribut."

De dricker mer öl än någon annan ras så varför inte ge dem en bonus?

"Varför är deras yxor mycket kraftigare än alla andra vapen trots att svärd är tjockare stål i?"

Yxor har bättre genomslagskraft än svärd. I samband med att rustningarna blev bättre i europa så blev yxor, klubbor och hammare populärare vapen än svärd.

"Krille gjorde nog en tabbe när han skapade XXX-mega-wow-så-bra-rasen-nummer-ett."

Personligen så tycker jag Dvärgar var en av de bättre modulerna. Jag har aldrig känt att dvärgspelare är så mycket bättre än andra, men det kanske bara är jag.

Bela

Vindhand

Myrmidon
Dvärgarna är för korta för att använda bågar

Hmm... Det går att göra bågar assymetriska, gjordes bl.a. i asien. Merparten av bågen sticker då upp över användarens huvud. Om en människa kan avfyra en sådan i sittande ställning borde väl en dvärg kunna göra det i stående.
Dessutom finns det korta bågar med relativt kort draglängd gjorda för att avfyras från hästrygg.

Personligen är jag väldigt trött på dvärgar... De blir så ofta ölpimplande små ilskna knyten som är mycket bättre på att slåss än människor, lever längre, tål mer o.s.v... men det är bara min personliga åsikt och den är riktad mot dvärgar i allmänhet snarare än just Eons dvärgar.

Vindhand

Myrmidon
Jomenvisst, det är inte alls orimligt att de vill ha armborst. Automatarmborst är dessutom helt genomförbara och vem bättre att hitta på nymodiga manicker än just dvärgar... Det är nog inte p.g.a. deras kortväxthet däremot /images/icons/smile.gif

Utopi

Warrior
Dvärgar är en arbetande ras. Därför även attributen(dom käkar ju för fan grott svamp som bröd). Och, när dom kom upp till ytan, så började ju inte slagen direkt.
Tirakerna stog faktiskt inte precis och väntade vid ett stort rött kryss där det står "Dvärgar upcoming" eller nått. DOm första dvärgarna var antagligen bleka som lik, men alla vänjer sig till solen tillslut.

Just one of my Humble thoughts

Man kan säga att det finns nybörjare i rollspel. Men är inte hela livet ett
(r)wollspel.

Krille

Super Moderator
Svar på tal!

"Vad levde dessa dvärgar på innan de kom upp i ljuset? Vad andades de? Varför är de kraftigt byggda? borde de inte vara bräckliga skal som är helt vita. Borde de inte vara blinda och döva."

Svar på detta kommer i Legender&Hemligheter. Vi vet. Det gör inte ni.

"Hur kan de ha vunnit ett enda krig ifall man går efter en regel som ger -ob1t6 lättare i attacker om man står 50cm över sin motståndare."

Jag säger som min gamla karate-sensei (det var 18 år sedan jag träffade honom sist) som var för tjock för att kunna sparka över midjehöjd: "fienden kan inte slåss utan knän."

"Varför uppfan dvärgar automatvapen? De slåss i trånga gångar där de inte behöver särskilt stor räckvidd. "

Automatvapen har ingenting med räckvidd att göra. Automatvapen har med eldhastighet att göra. Och det finns stora salar i dvärgafästen, och man går alltid mer säker för fienden om man kan döda honom på avstånd.

"Varför har de grundträning men inte cirefalierna eller sanari?"

Därför att sanari skrevs innan dvärgar och cirefalerna inte har kommit ut än.

Jag kan se om jag kan rätta till sanari-problemet under julen och publicera resultatet i Codex, men cirefalerna får ni allt tjôta på Marco på. Fram till dess, ingenting hindrar att ni tar dvärgarnas grundutbildning och applicerar på cirefalerna. Själv gjorde jag faktiskt tvärtom - snodde Marcos opublicerade regler om cirefalernas grundutbildning och stoppade in i Dvärgar, med vissa modifikationer.

"Varför har de lättare för ölslagen och utmattningskolummerna?"

Kliché.

"Varför är deras yxor mycket kraftigare än alla andra vapen trots att svärd är tjockare stål i?"

Tjockare stål i ett svärd än i en yxa? Har du stirrat dig blind på WHFB-figurer, eller?

"Vissa påstår att tiraker är mer kobolder men de har tydligen inte spelat en tirak. De är hatade överallt och kan knappt röra sig i människoland."

Och dvärgarnas styrka ligger inte i deras fysiska förmågor, utan i deras samhälle. Det samhället flyttar inte på sig, utan stannar där det är. På samma sätt som tiraker blir en icke-koboldras om de spelas och spelleds rätt så blir även dvärgar en icke-koboldras om de spelas och spelleds rätt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

smaffy

Hero
Re: Svar på tal!

Och dvärgarnas styrka ligger inte i deras fysiska förmågor, utan i deras samhälle. Det samhället flyttar inte på sig, utan stannar där det är.

RAGE against the dwarfs! Du har fel i att deras styrka inte ligger i deras fysiska förmågor. De är fruktansvärt bra i krig (näst bäst? har inte regelboken..) och de får sin UTM delad med tre i stället för fyra som människorna får. Alla dvärgar är krigsdugliga och de dvärgar som inte slåss så bra är fåtaliga. Ett enda dvärgafäste skulle kunna mosa jargiens arme! (och om de ändå inte lyckades skulle de ju bara springa tillbaka till sina hålor, fega som de är) Dvärgarna har väldigt höga attribut, de har väldigt många plus på allt möjligt. De är inte bara starkare, de är smartare. Eftersom styrka, utmattning och intelligens är fysiska egenskaper (enligt mig, jag tror inte på att alla är lika smarta) och dvärgar har högre i alla dessa värden än människor så HAR de bättre fysiska egenskaper. Och eftersom kronhjortar är mindre civiliserade än oss pga deras brist på intelligens så betyder det att dvärgarnas styrka (inte den fysiska styrkan) faktiskt ligger i deras attribut. De skulle ALDRIG ha kunnat bygga sina städer om de inte hadde de attribut de har!!!

Om nån kanske ändå hittar en svaghet i mitt argument om att de fysiska egenskaperna faktiskt utgör grunden till dvärgarnas civilisation kan man betrakta andra mindre civiliserade arter som lever i grottorna. De är inte lika bra som dvärgarna och det enda som skiljer dem är att dvärgarna har högre attribut (och är en flockras, men de är flera av de andra arterna också).

(Dvärgar borde vara mer som gegerna i dödens port serierna...)

Smaffy är jag. blä.

smaffy

Hero
De måste inte bli vana vid ljuset. Större delen av alla dvärgar är ju nere i sitt lilla fäste hela livet...

Läste i illustrerad vetenskap för väldigt länge sedan om att nån hade hittat små insekter som överlevde utan ljus och hade gjort det i massa miljoner år utan att komma ut ur sitt lilla fängelse (en stor underjordisk sjö). De levde på svavel och olika syror, var gulgtransparenta (hur stavar man genomskildig?)...
Dvärgarna lever ju på svamp, svamp är uppbyggt på samma sätt som insekternas skal. Insekternas skal är äckliga. Antagligen blir också dvärgarna äckliga då.

Typdvärg: Liten och ful som stryk (de behöver ju knappast vara snygga, de kan ju inte se varandra ändå (facklor, men vadå? facklor ger koldioxid. Koldioxid är tufft, ger många möjliga dödsorsaker nere i gruvorna. Dvärgar andas ju syre, trotts att det inte finns syre ner i marken. Visserligen är en fruktansvärt stor del av stenen gjort av syre, men för att frigöra den måste ju dvärgarna då bli kemister och det finns ingen kemi i mundana. Bara alkemi.) och då bryr de sig inte. det hade jag inte gjort.), gultransparent, äter svavel och olika sockerarter (människor är feta med sockerarter. kanske skulle de kunna livnära sig på att suga ut musten ur människor bokstavligt talat?). Sen är de nog faktiskt ganska smarta, hög temperatur gör ju så att kemiska reaktioner fungerar snabbare och eftersom hjärnan (om de har nån, hjärnor är ju uppbyggda av nått som inte finns nere i grottorna) arbetar med kemiska substanser blir de mer kvicktänkta... Fast då borde de ju bli oerhört sega uppe på ytan, särskillt om det är vinter. varför det skulle vara varmt nere i grottorna är uppenbart, massa håriga små dvärgar som arbetar dygnet runt nere i schakten där de gräver ut svavel att äta, de ohyggliga kemiska reaktionerna som äger rum när syrorna gräver sig ner genom marken gör nog sitt också. Kanske tillochmed hela fästet blir uppvärmt om det ligger tillräkligt djupt, fast så djupt ner kan la inte en dvärg gräva.. Håriga små svettiga köttstycken (de kanske är mer åt alien-hållet?) som äter svavel nere i gruvorna. En kvinna på fyra män. Uj. Det går hett till där nere.

Smaffy är jag. blä.

Krille

Super Moderator
Dvärgahärar vs Jargien

"Alla dvärgar är krigsdugliga och de dvärgar som inte slåss så bra är fåtaliga."

Nu har du fastnat i myten igen. Det är en stor skillnad på "krigsduglig" och "slåss bra". Sisådär 95% av dvärgafästets invånare är "krigsdugliga", vilket innebär att de vet vilken ände av yxan som är vass och har disciplin nog att stå kvar när jargierna gör kavallerichock. De har normalt FC 5 i Stridsvana och kanske FC 10 i lämpligt vapen. Det är långt ifrån det till att "slåss bra" - det är vad de sista fem procenten sysslar med (tirakbanemän och spindelväktare).

Ta nu ett typiskt dvärgafäste (ca 50.000 man... öh, dvärgar). Mönstra alla du kan för härtjänst. På sin höjd kan du få fram 25.000 vapenföra dvärgar och i så fall har du ingen logistik till dessa - du klarar dig i ett (1) slag med en sådan här, eller i en belägring av fästet. Av dessa är det 2.500 som kan slåss bra - resten vet hur man slår och hur man håller ihop en formation. Dessutom är dvärgarnas taktik anpassad till berg - sådant finns det inte så mycket av i Jargien - och deras strategi är baserad på att det finns ett dvärgafäste i ryggen - hur många dvärgafästen finns i Jargien?

Mönstra sedan allt du kan i Jargien - säg, 5% för att ta en låg siffra. Grattis! Du har nu 200.000 man - ett förhållande 8 till 1 till jargiernas fördel. Dessutom har jargierna alla logistiska och taktiska fördelar på sin sida. De har infrastrukturen för att få fram resurser till hären och hären vet hur man slåss i jargisk terräng.

Nej, jargierna får problem först om de ska belägra ett dvärgafäste. Fram till dess lär dvärgarna bli mos.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Johan K

Gammal & dryg
Det avr ett väldans klagande tycker jag !!!
Isåfall så är väll alverna lika hemska de. De är isåfall lika smidga och snabba som dvärgarna är tåliga och starka. Alverna kan ju smyga upp i ryggen och lönnmörda personen i fråga.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

O.J

Veteran
Men hallå, Du läser vetenskapliga tidskrifter för att bevisa en ras utvecklling eller snarare felutveckling, i en värld där drakar, magiker och sumpmonster finns.
Lägg ner.

Wy do they call you O.J ???
Because i kill pepole and get away with it...

Wille

Veteran
Re: Yxa vs svärd

När det gäller svärd vs Yxa.

Det beror även på smeden. Bättre smed bättre vapen...

Allt du inte gillar kan du göra om!

hatten

Swashbuckler
Re: Smaffy du glömde TVÅ faktorer

1 Dvärgarna har svamp som växer i sina gruvor svampar som troligen producerar syre från kolioxiden..
I våran värd finns inte sådana svampar.. Sedan finns det i Mundana bevis på ett helt ekosystem som lever under jorden se bara på gruvbestar coh andra monster som Vrakhs.. Det i kombination med svamp och annat gött leder mig till att tro att vissa växter i Mundana klarar av Termosyntes ( funkar på värme inte ljus som Fotosyntes )....
Så grottor i mundana behöver inte vara så livslösa som du tror...

2 Jag mistänker att Dvärgarna i en glömd forntid flydde för livet och gömde sig i grottor där de fann vontar glömde ljuset och levde i frid upptäckte ljuset vart mobbade av alver förnedrade av Tiraker och hånskrattad av människor och nu är för ilskna för att gömma sig igen..
Så frågan är HUR länge kommer det dröja innan dvärgana åter flyr för livet och gömmer sig Geologiskt igen ?

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-12-21 13:11.</EM></FONT></P>

SirDr

Veteran
Re: Dvärgahärar vs Jargien

så vad du menar är att dvärgarna borde ta ett fäste i taget?? och hålla sig så nära sina egan fästen som möjligt?
befästa de plattser de har tagit över och nyttja sina skickligheter som sappörer för att snabba på intagningarna.. undvika alla typer av fältslag och sedan sucksesivt gå frammåt? (dvärgar lever ju en smula längre än människor.. men det skulle nog ändå ta ett par decenier,
och ett antal generationer.)
kan man verkligen lita på att dvärgar står fast vid en kavallerishock? de har ju inte precis så stor vana av den typen av strid.

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro

lave

Warrior
det börjar likna....

det här börjar likna "skulle spindelmannen slå stålmannen"

och efterssom det är krille som SKAPADE dvärgarna bör väl han veta =)

Re: Smaffy du glömde TVÅ faktorer

Gruvbestar äter ju sten! vrakher äter ju äventyrare. Äter för den skullen också dvärgar människor och sten?

"I begynnelsen skapade människan Gud"