Nekromanti dvärgisk yxa....

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tveeggade yxor

Så vitt jag förstått det så är strulet att tveeggade yxor har en knasig tyndpunkt vilket gör dom svåra att slåss med.
Någonstans har jag hört att eftersom tyngpunkten ligger i skaftet till yxan och inte i yxbladet så kommer yxan inte lägga sig naturligt i luften så att bladet är vänt nedåt. Jag vet dock inte om detta är sant.

Just därför så användes faktiskt inte tveeggade yxor på medeltiden, utan det är någonting som Dungeons and Dragons tillverkare tyckte såg ballt ut, så dom var tvungna att kasta in det i spelet. Därefter så har det smittat av sig i populärkulturen.

Och eftersom dvärgar sätter sitt skägg och halva hedern (eller var det hedern och halva skägget ? :gremcrazy: ) på att smida så bra vapen som möjligt till sina krigare så blir det inga tveeggade yxor.

Men, om du vill ha med dom till dina dvärgar så är det ju knappast någon som kommer hindra dig från det :gremwink:

/Naug

Duddmannen

Hero
Ja, det har du kanske rätt i. Fast då är det knappast något man kan använda som vapen å andra sidan. Men det är klart, man KAN ju tänka sig en variant med utfällbara spetsar, eller kanske en ställbar spets som antingen kan vara riktad rakt upp/framåt för stötande spetsning, eller vridas åt sidan/bakåt för huggande spetsning.

Dwarf Army Axe - nu med femtielva olika verktyg i ett! :gremlaugh:

Jag bara undrar: Vad är det för mening med en tveeggad yxa egentligen? Du kan ju ändå bara slå med en sida av bladet åt gången.

Mvh Victor Palm...

...Som tycker att dvärgiska Krell-Kharz är töntiga, men alviska Lyfali är coola!

Wulf Noreson

Veteran
Tveeggede økser er MYE kulere enn vanlige. Enn må tenke litt image når mann skal spille også. Er du fornøyd med image, så er du som regel fornøyd med karakteren din også.