Au Contraire...
"Det är häftigt med lite såna saker, men enligt mig inte särskilt nödvändigt..."
Jag är faktiskt av annan mening. Just räknesystem och språk är två saker som är ganska viktiga att ha klart för sej när man skapar en välrd och en serie kulturer. Det här är alltså avsett som en byggsten, inte någonting som alla spelledare ska tvingas läsa sej igenom... Jag kommer göra ett ganska komplett språk åxå, bägge av följande anledning:
Man måste ha den klara för sej om man vill få en logisk och realistisk värld, i min mening.
Exmpelvis så är vårt räknesystem arabiskt, och grundar sej i talet tio. Vårt tidsystem är persiskt, tror jag, kanske mesopotanskt eller något, och grundar sej i 60, vari vi även grundat vårat gradsystem(60x6)...
Tideräkning är någonting som kommer att påverka spelandet, och därför är det viktigt(för skaparen) att ha en grund...
Språk är viktigt för att komma på namn och platser...eytmologi(jag vet, jag kan inte stava!) helt enkelt...
Visst är ett namn som Mÿrdeine, mer trovärdigt än Illthirunim om andra platser heter exempelvis Dorÿm och Feÿgil? För att få en viss klarhet(läs jämnhet) i vad saker ska heta etc. behöver man något att bygga på. Det måste inte vara ett helt språk, kanske bara ett alfabet eller dylikt, men har man det ena, varför inte göra det andra?
Dessutom har JAG åtminstonde haft en väldig nytta av Eons Felya under spelandet, helt enkelt eftersom att det, som du sa är lite häftigt...
"Kuriosa kan vara väldigt kul, men med tanke på alla spelspecifika kalendrar, räknesystem, språk och så vidare så blir det oftast för mycket."
Det kan jag hålla med om, men det är väl ändå SLs uppgift att avgöra vad som är för mycket? Om däremot det inte finns möjlighet att leta reda på exempelvis hur många dagar det går på ett år, eller vad Januari heter på Feyigl, eller dylikt, kan det hända att mindre fantasirika spelledare bara kör på samma spår vad gäller äventyr om och om och om och om igen...
"Självklart kan det vara unikt med egna räknesystem och dylikt, men oftast är det slöseri med utrymme. "
Jag kommer ju inte ha en hel ordlista i grundreglerna, direkt... Språket och det tillgörande räknesystemet kommer jag troligen lägga upp vid sidan av själva världsbeskrivningen...
Som sagt, det här är mer för Min skull än för andras..../images/icons/wink.gif
/Mask