Nekromanti Dvärgreligioner?

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Jag har ett litet problem.. Jag har skapat en svincool dvärg men det behövs lite extra krydda.. En religion är inte helt fel. så jag skulle behöva lite hjälp.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Vilken version av DoD spelar du? Sexan?
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
I fall du spelar femman (jaja...) så kan du väl undersöka Dvärgar i Chronopia, men den kan vara intressant ur även andra verisoners synvinklar. I annat fall finns en inofficiell dvärgbok, som främst är till DoD '91.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Nu har du nog svarat fel person.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Får nog ta och hålla med Mörkrets Furste, och mig själv. Du ställde frågan om vilken version han spelade, och jag svarade att "I fall du [=Harablos] spelar femman...". Alltså byggde jag bara vidare på din tråd...
 

Neanderson

Veteran
Joined
26 Oct 2002
Messages
35
Location
STHLM be tha home
Jag tycker definitivt att du skall skapa din egen. Tänk dock på att spelet blir verkligare om du anpassar din karaktär efter religionen ifråga och inte tvärtom.

Personligen älskar jag dvärgarna. Jag är alltid SL och har därför anpassat dvärgarna efter mina egna behov, när det gäller religion har jag en förkärlek till nordiska mytologin. Det är iofs inte bara på den fronten jag gjort dvärgarna till semi-vikingar, men det är möjligt att det är som tydligast här.

Kör hårt!
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,866
Location
Värnhem, Malmö
OK, här har jag några idéer. De är inte stereotypa dvärgaidéer, men jag hoppas att du ändå gillar dem.

Dvärgarnas religion baserar sig på dyrkan av ett opersonligt Främsta Väsen, en stillsam tro som haft sin gång i tusentals år. Dvärgarna har följt sitt Främsta Väsen med den stoicism som läran lär ut, och religionen har aldrig riktigt spelat någon förgrundsroll i samhället -- den har sett stillhet och lugn som de största dygderna, och prästerna har därför undvikit att befatta sig med det politiska spelet. Det är också denna religion som hindrat dvärgarna från att expandera så mycket, då dess lära är ganska isolationistisk.

Dock skedde det för cirka femhundra år sedan att en dvärg vid namn Kveril fick en uppenbarelse. Han visste att dvärgarna inte bara var sprungna ur jorden som kyrkan lärde, utan att de även var födda att slå tillbaka ondskan på jorden. Denna ondska var ett vitt begrepp som inte bara omfattade dvärgarnas klassiska fiender, svartfolk och alver, utan även trolldom och havet, som enligt Kveril ständigt strävar att sluka jorden. I Kverils visioner lämnade dvärgarna sina berg och lade främmande länder under sig för att styra med stor godhet och stor nitälskan.

Dessa idéer gillades inte av dvärgarnas präster, som försökte förmå Kveril att lugna sig. När detta inte fungerade fjättrades Kveril djupt under jorden, ty dvärgarna såg inte gärna att man avrättade en av de sina annat än "indirekt". Dock var det inte slut på Kverils inflytande för detta. Hans tre mest trogna lärjungar sökte sig ned genom underjorden, och när de slutligen fann Kveril var han döende. Hans sista ord var en lång och kryptisk profetia, fylld med symbolik och syftningar på dvärgiska legender, men budskapet var klart -- om inte dvärgarna lämnade sina hem under jorden skulle deras undergång vara nära.

Dock gav alla tre lärjungar sin egen tolkning av profetian. Nirun, den magre, förespråkade att dvärgasläktets förflutna måste förstöras, att dvägarna från och med denna dag skulle leva som landstrykare och infiltrera de andra folkens samhälle för att en dag styra världen. Han själv lämnade strax dvärgarnas rike för att resa vida omkring. Kvildur, den enögda, förespråkade att dvärgarna skulle fortsätta sina tidigare liv, men ovan jord, för att sedan med vapenmakt erövra kringliggande människoländer. Hon och de flesta av hennes lärjungar dog i ett anfall mot en mänsklig stad, men hennes läror tilltalar än idag många dvärgar. Temor, den unge, förespråkade att man skulle leva som eremit i vildmarken för att nå den sanna godheten, något som ska låta en motstå världens ondska för att befria den. Han följde själv detta exempel och dog obemärkt för drygt hundra år sedan.

Alla dessa läror är bannlysta i dvärgafästena, även om det förekommer några rebelliska kvilduriter som etablerat egna små riken i avlägsna delar av världen. Dessutom sägs det att infiltratörer från alla tre kulter smyger omkring och försöker förleda unga dvärgar. Detta har gjort de tidigare ganska fridsamma dvärgafästena paranoida och främlingsfientliga. Dyrkan av det Främsta Väsendet har nästan helt blivit en kuliss för "främjande av dvärgisk kultur", och många unga dvärgar dras därför till de olika kverilska lärorna som en protest mot det allt hårdare dvärgiska samhället.
 

Harablos

Veteran
Joined
23 Feb 2003
Messages
61
Location
Kristianstad
Det är klart att jag spelar 91:an!
Har hittat lite om Terra-tron.. men de står inte så
mycket om det, så som "budord" osv
 
Top