Nekromanti DVÄRGAR!! (ZARAKH)

Fienden

Hero
Ymir, om du gör Eon 4-dvärgarna, se till att slänga in en karta av Khian-Renk-Drezin. *desperate need*

Förövrigt tyckte jag att dvärgboken är den bästa av rasböckerna jag har (B&M, Cirefalier, Tiraker, Dvärgar, Misslor).

Deras sätt att tänka och deras mysiga ordspråk gör att jag som spelledare vill spela dvärg mer än någonting annat. ^^
Tyvärr kommer det aldrig hända. En gång spelledare, alltid spelledare.
Inget kvasr-klunkande för mig. =(
Jag kommer inte ens få tillfälle att släcka en eld med skägget!

/Kraetyz, gillar dvärgisk eldbekämpning

drakponken

Veteran
Tillexmpel bygger hela dreas magiteori på de fyra elementen. Drezin är Tirakallierade.En Drezin kung är "bästis" med en drake.
De har förbindelser med bergstroll och kraggbarbarer

k7e9

Hero
Re: Dvärgar (lite ot)

Kraetyz said:
Tyvärr kommer det aldrig hända. En gång spelledare, alltid spelledare.
Jag är rädd att detta är en sanning, därför kommer antagligen min dvärg-karaktär som jag gjort också ligga orörd för evigt. Den har legat så länge nu att jag inte riktigt kan minnas vilken klan jag valde, Ghor eller Roghan skulle jag tro.

Jag tror det lättaste sättet att få spela ett rollspel man spelleder är att hitta en helt annan grupp att spela med.

Dvärgisk eldbekämpning är tuff, håller med dig.

Regmolar

Swashbuckler
Nu vet jag inte om du försöker motsäga mig eller bara lägga till info för de som vill spela på det som gör dvärgarna unika, men förutsatt att du försöker det första...

Som konstaterat sticker Drezin ut från normen, men de är fortfarande en minoritet av dvärgarna. Det finns också en dvärgkung som är solbränd och gillar att rida kamel, men det gör inte dvärgarna annorlunda - det gör honom annorlunda.

Det får fortfarande inte mig att känna att Eons dvärgar är coola och lättanvända, även om jag hoppas att det fungerar för andra. För mig är de fortfarande bara välgjorda standarddvärgar med lokala quirks.

Har dock inget emot om du lyckas förändra den bilden för mig :gremsmile:

drakponken

Veteran
Vad gör alverna speciella då? För mig är de bara deprimerade Tolkien-alver med rymdskepp.(undantaget Henéa dock) :gremtongue:

T-RED

Warrior
Något som jag saknar, kanske finns men har i så fall missat det är vilken sorts tjänster som förmedlas från dvärgfästena till människorna. Kan ju tänka mig att allt som har med sten och smide allt som oftast säljs vidare.

Så ska man bygga i sten, göra större smides jobb och har pengarna som behövs så anställer man nog helst dvärgar.

Tänk er att låta en dvärgkaraktär känna igen att stenen i det där magiker tornet (som vi alla nog använt oss av minst en gång) inte bara är bruten av dvärgar utan att dömma av huggmönster, kristalisering i stenen eller nått annat gör att han kan avgöra från vilken klan som brutit den och kanske till och med vilket dvägfäste.

Arfert

Facit
Dvärgar är svårt.. det enda spelet jag sett som behållt klichéerna men ändå lyckats göra dem intressanta är Burning Wheel... där man som dvärg hela iden måste brottas med en destruktiv girighet som hela tiden hotar att ta över. Kopplat mer till hur dvärgar fungerar i mytologin och inte i "vanlig" fantasy.

Ymir

Liten kantbaron
Problemet med klichéerna rörande dvärgar är att de flesta av dem inte är koola i grunden, till skillnad från många klichéer rörande alver etc. Ett praktexempel på det är girighetsklychan, som tycks mig närmast absurt osexig även i 'Burning Wheels' tappning.

Så nej, jag tycker inte det låter lyckat alls.

Dvärgar är svårt, de behöver dekonstrueras från grunden för att fixas, men de är inget Stålmannen/Batman-fall; det hade gått att genomföra.

- Ymir, hävdar

Arfert

Facit
Då är det svårt för dig...
Jag har iofs samma problem med alver då. Tycker dvärgar är way coolare än de där fjolliga trädkramarna. :gremgrin:

k7e9

Hero
Ymir:
Det är väl så, smaken är tydligen olika. Din dekonstruktion och fix av dvärgarna skulle nog troligen få mig att inte vilja spela dvärg längre, alternativt slänga din re-make ifrån mig med stor kraft och behålla de Eon-dvärgar som finns just nu. Jag skulle dock läsa igenom din variant hur som, det är alltid kul att se vad andra tycker. :gremwink:

Du tycker att alvklichéer är coola i grund, jag tycker dvärgklichéer är coola i grund, överlägset häftigare än alverna dessutom (och man kan ju inte direkt säga att alverna är "speciella" i eon om man jämför med standarden, henea undantaget). Det är ju tydligt att vissa gillar dvärgarna i den nuvarande formen, och att vissa inte gör det. Samma gäller säkerligen för alver, misslor och tiraker, mer eller mindre.

ermine

Warrior
Jag håller helt med allt du säger. Eons dvärgar är välgjorda och hyfsat trovärdiga, men riktigt ointressanta. Med alverna och tirakerna lyckades man med konststycket att både behålla de gamla fantasyklyschorna och samtidigt göra någonting originellt med dem; GrottrolletNaug brukade påpeka att eons tiraker har mer gemensamt med Star treks klingoner än Tolkiens orker.

Det största problemet med dvärgarna är att man gjort dem så förbannat hederliga, det är extremt ovanligt att eondvärgar t.ex. förfaller i brottslighet eller bryter sitt ord. Det hade varit OK om man gjort hederlighet till ett vanligt drag och egenskapen oerhört högt skattad i dvärgakulturen, men alla behöver inte vara så skickliga på att leva upp till idealet. Att säga att alla dvärgar är hedersamma, ärliga och djupt religiösa ger en i ärlighetens namn inte så mycket att jobba med, varken som spelare eller spelledare.

Regmolar

Swashbuckler
Det kan ju bara vara att jag tycker att modulen är väldigt välskriven (har du läst den?), men alverna är ju faktiskt (typ för typ) skotska samurajer, fascistiska spartaner, vilda, aggressiva pygméer, intrigerande, machiavelliska härskarmagiker, assimilerade nästan-människor och drogade hippies, vilket åtminstone jag inte riktigt tycker känns Tolkien, även om jag dragit dem lite till sin spets - men det var å andra sidan länge sedan jag läste hans böcker :gremwink:

Dvärgarna däremot är den (klan för klan) stereotypa dvärgen, den stereotypa dvärgen med smedfokus, dvärgar med kortare skägg, fler hemligheter och fler magiker, och dvärgar som bor i städer.

Dessutom gillar jag Förbannelsen; den är ett bra koncept som jag hoppas att Alver II kan göra minst lika bra eller bättre. Inåtvändheten är ju till för att förhindra att de blir just eviga, odödliga och övermänskliga Tolkien-alver. Beskrivningen av deras mentalitet avskiljer enligt mig dem tillräckligt mycket från både människor och Tolkien-alver för att jag ska gilla den (dvärgarna är här istället bara dvärgar) - men det var som sagt länge sedan jag läste Tolkien, så jag kan ha fel här också.

Det högst icke-Tolkienska konceptet Pyar är också min personliga favorit - alver är ju precis så olika människor som behövs för att de ska kunna accepteras, assimilieras men aldrig helt införlivas med den mänskliga kulturen, och de tillsammans med Zolod utgör de minoriteter som jag tycker det ofta är brist på i Mundana. Att den plats i samhället de har gör att de (framför allt Zolod) kan liknas vid judarna gör dem oumbärliga för en historiskt inspirerad SL som jag, men alverna har här fördelen att de är mer lika människorna - de kan få barn ihop, men det är dömt att gå åt skogen på något sätt (tänk dig en alv-människa-familj där hälften av ungarna statistiskt sett ärver Förbannelsen, och vad det gör med syskonskaran. Undrar hur det känns att överleva hälften av sina barn och barnbarn... det lär nog snabba på inåtvändheten en del), de möter inte andras blickar, det känns när de tittar på en, osv. Väldigt många koncept att bygga intressanta karaktärer och historier på. Teoretiskt sett hindrar inget den totala integrationen, praktiskt sett kommer de alltid att vara outsiders. Zolod hämmas här av att de fortfarande är dvärgar och på så sätt alltid kommer att vara ett eget, avskiljt folk pga. biologisk inkompabilitet och en rigid inre samhällsstruktur.

Därav inte sagt att Zolod är dåliga; de är mina favoritdvärgar. Men de har inte samma möjligheter för starka historier som alver.

Hoppas jag fick fram min poäng där; det blev väldigt mycket skrivet...

Regmolar

Swashbuckler
Det största problemet med dvärgarna är att man gjort dem så förbannat hederliga, det är extremt ovanligt att eondvärgar t.ex. förfaller i brottslighet eller bryter sitt ord. Det hade varit OK om man gjort hederlighet till ett vanligt drag och egenskapen oerhört högt skattad i dvärgakulturen, men alla behöver inte vara så skickliga på att leva upp till idealet. Att säga att alla dvärgar är hedersamma, ärliga och djupt religiösa ger en i ärlighetens namn inte så mycket att jobba med, varken som spelare eller spelledare.
Där sade du faktiskt någonting...

Tar man bara och drar in lite på hederlighetskulturen och ärligheten och istället låter girigheten, eller snarare en stark drift efter personlig framgång och bekräftelse (projicerat både på släkten och individen) vad gäller både heder, ära och tillgångar utgöra några utmärkande drag för dvärgasläktet så ser jag dem plötsligt som mycket intressantare, och framför allt mer dynamiska; plötsligt _vill_ dvärgarna något, annat än att bara sitta i sina fästen, gräva tunnlar, smida yxor och samla guldklimpar på hög. Och det utan att göra mer än att tolka det officiella materialet åt ett visst håll.

Eller så är det bara jag som plötsligt inser något som hela tiden stått skrivet framför näsan på mig :gremwink:

Borde kanske ta och läsa om dvärgmodulen och se vad jag tycker om den idag...

drakponken

Veteran
Jag har inte (eller har läst) alvmodulen :gremfrown: men i SB står det:" Förbannelsens natur gör att det inte finns några `halvalver`. idvärgar står det att: Man vet inte om dvärgar kan få barn
med andra raser men det finns inga som helst historiska bevis på att det någonsin fötts en halvdvärg :gremtongue:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Kommentaren om "halvalver" ska tas på ett sådant vis att det i de fall då en människa får barn med en alv så ärver barnet antingen Förbannelsen eller inte. Rent egenskapsmässigt räknas barnet som en alv om det ärvde Förbannelsen och en människa om det inte gjorde det. Hur mycket som ärvs från föräldern av motsatt ras är oklart -- jag skulle dock säga att det åtminstone förekommer en kosmetisk påverkan, så ett barn av en darken och en pyaralv kommer vara mörkare än alvföräldern även om det ärver Förbannelsen.

Men det finns som sagt inga faktiska hinder för fortplantning. Till exempel är frijarlen i den ashariska staden Lim'alan (har jag för mig) en "halvalv" -- det vill säga en människa med en alvisk förälder.

drakponken

Veteran
OK men alver och människor är ändå inte samma ras och det är inte motbevisat attdvärgar kan få ´halvdvärgar´.Men dom vill inte eftersom dem inte har "lust".

Regmolar

Swashbuckler
Har du inte läst Alver förstår jag att du tycker att de verkar vara klassiska Tolkienalver. Modulen gör - precis som för alla andra folkslag - oerhört mycket för att beskriva dem och göra dem unika.

Människor och alver är inte samma ras i fantasybemärkelsen (jag tycker att termen "folkslag" är långt bättre), huruvida de är det biologiskt är svårt att säga, eftersom ras är ett så pass vagt biologiskt begrepp. Dock är de uppenbarligen samma art rent biologiskt sett, fast uppriktigt sagt vet jag inte riktigt vad du ville föra fram med den kommentaren...

Oavsett om halvdvärgar är en praktisk eller teoretiskt "händer inte" spelar faktiskt ingen roll; följden blir ju trots allt densamma.

Och bara för att klargöra impliceras det i alla fall kraftigt att halvalver får drag av båda föräldrarna - t.ex. kommer ju troligen léarams skäggväxt från ett otal generationers interbreeding med Tokon.

drakponken

Veteran
Alver ser jag inte som en "mänsklig" art. Jag skulle otroligt gärna läsa alver tyvärr började jag spel Eon i år så den var ju väääldgt slut. Jag har öppnat en annan tråd där jag söker sådant info, svara gärna där

antorax

Swordsman
Dvärg-Remake

Gillar också Neogames Dvärgar, och Tiraker OCH Misslor. Men som du säger så tycker jag att dvärgar i allmänhet är tråkiga, precis som jag tycker att hober (misslor) är sjukt tråkiga i grunden, och då hjälper det tyvärr inte om Neogames gör dem snygga.

Jaha, men hur gör man coola dvärgar? Dels i Mundana och dels i andra världar?

Själv lutar jag åt att göra dem mer lika gnomer. Inte massa muskler, tvåhandshammare och massiva rustningar - utan lite mer smarta alkemister/hantverkare som fortfarande bor under jord, men som inte är så aggressiva, och som inte dricker öl och vill döda alver.

Lite mer åt arkitekt/alkemist/forskare hållet, ungefär samma fysik som en dvärg irl. Tänker mig att det är roligt om de lever i runt 200-300år, har en rätt så konservativ kultur.

Någon som har andra (snygga) ideer?