Nekromanti Dvärgar

WHaLe

Hero
Jag har spelat med många dvärgar, både som medspelare och som jag varit spelledare för..
Visst har de varit skickliga, men jag skulle inte säga att det att de är direkt bättre än de andra rollpersonerna..
Tänk också på de sociala nackdelar som dvärgar har jämfört med människor..

WHaLe

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Ok jag vet att jag fattar trögt och har svårt att få fram mina poänger. Men jag har svårt att se varför en ras är "koboldig", det är som att säga att vissa spel är koboldig bara för att ens RP blir bra i spelet. Visst är dvärgar bra, men det är väl ingen tävling inom ens spelgrupp vems som har bästa rollpersonen.
Tänk även på att dvärgar måste spelas på ett visst sätt pga deras heder och lojalitet. citat: duvan
<p><hr></blockquote><p>Perfekt nackelar som du har räknat upp...
För att inte tala om det handikap de har på grund av att dom är/har
1 Kortväxta klarar inte av att springa lika fort som andra.. ( väldigt jobbigt när man måste fly ) dessutom borde alla normal långa få högre värde i sina SI på grund av att de är längre och har längre räckvidd på sina närstrids vapen än den lilla dvärgen har...
2 Deras höga balans sinne gör att YTTERST FÅ Dvärgar klarar av att sitta på rörliga objekt som HÄSTAR, Vagnar och skepp.. Vilket betyder att DE har jobbigt NÄR de stöter på ett kavaleri ryttare..
Kavaleri har samtliga civiliserade och många av dom Ocivlilicerade folken i mundana... ( lösningen är att VÄLJA slagfält bättre än fienderna och gräva ner sig )
3 FÅ barn många kan ta årtionde att få ett enda barn... VIlket givet viss har gjort att dvärgar värderar de få barn de har MER än guld och de dvärg barn som föds är nog mundanas mest vaktade och uppfostrade barn som finns.( Räckna med att DE har bättre utbildning ÄN Normala svenson.. )
Sen okej att majoriteten av Dvärgar har fått grundläggande träning i vapen det ÄR Okej men att som Silversurfan säger att ALLA är experter i stridskonst det är fan i mig lögn ingenstans står det så i Dvärgar tvärt om..
4 Majoriteten av dvärgar ÄR uppfostrade i att tro att DE är mundanas bästa främsta art Tiraker är ointeligenta monster och alver är högfärdiga skitstövlar osv..
OM någon är rasist ( artist ) i mundana så är det nog Dvärgar jag skulle inte ens villja sitta vid samma bord som en dvärg.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Tror du inte resten av gruppen känner sig lite skit om dvärgen är mycket bättre på allt?
"I begynnelsen skapade människan Gud" Citat silversurfan
<p><hr></blockquote><p>Bildade personer med hög träningen ÄR normalt bättre än folk utan träning och bildning inom det som personen är tränad för och om.. Är träningen dessutom mångsidig redan i grunden ( under barndommen ) kan man lätt få en person som kan lite om ALLT och sedan specialliserat sig så att han/hon kan mycket om det han/hon arbetar om/med..
Och cirfalier har grundskola och jag mistänker att du snart kommer att börja klaga på dom...
Och det ÄR ingen tävling om VEM som har den bästa gubben eller inte....
Sen om du vill klaga på någon ras så klaga på Tiraker de ÄR ruggiga. spela en civiliserad Trukh eller Tirak med magi och vapen som färdigheter en som köper det bästa vad gäller vapen och rustning och DU HAR ETT Monster.

Livet är en gåta utan enkla svar.

hatten

Swashbuckler
Re: Bang on target!

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Postad av Kullendorff (Soldat)
Just det. Men silversurfaren har alltid lite svårt att fatta sådant.
Och han ser Kobolder överallt ... men du vet vad man säger:
"It takes one to know one."
Så jag håller med, dvärgarna som ras är djävligt intressanta. Lite Attribut modifikationer gör varken från eller till. Tycker man inte om dom modifikationer som finns - ÄNDRA själv.
Men det kräver ju iofs eget tankearbete ....
Kan ju bli lite jobbigt för vissa här.
Ingen nämd - ingen glömd. MvH Kullendorff
*trött på vissa kobolders gnällande*
<p><hr></blockquote><p>Håller med silversurfan har en tendens att läsa vad silver ogillar inte vad man skriver det är lite jobbigt.
Och att vägra ge upp ens när silver har fel..
Sen om man räknar upp HUR dåliga Dvärgarna vore utan de få fördelar de har skulle man bli rädd..
Som korta borde de få längre SI när de slåss mot en stor fiende med lång räckvidd.
Och svårt att rida och de har många andra svagheter OM Man bara LÄSER OCH TÄNKER... *suck*
Det mest tragiska är ju att silversurfan ÄR smart även om kunskapen inom Taktik kunde förbättras..

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Postad av silversurfan (Riddare)
Där ser ni ett praktexemplar av dvärgkobold. Han säger att det är en intressant ras som är så roliga. Då har han säkert inget emot att man ändrar på reglerna och gör de dumma dvärgarna LITE mindre kobolder, eller? Nä, det har han inte. Säger han... Låt hans spelledare ändra på reglerna lite så ska ni få se. Ojoj, ramaskri eller vad?
"I begynnelsen skapade människan Gud"
<p><hr></blockquote><p> *ler* tja kanske kanske inte vem vet vad han har för åsikt inte jag inte du.
Men om man LÄSER vad som står i Dvärgar inte vad man ogillar så kommer man att se att Dvärgar ÄR inte så hemska som DU tycks tro de har stora svagheter både fysiska och mentala....
Sen om jag är en spelare som gillar att spela Dvärg ?.. Nix jag är inte en som spelar Dvärg möjligen en Alv eller en Tirak fast mest troligen en vanlig 1:1 människa..
Och jag är oftast SL..

hatten

Swashbuckler
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Nu är det så att de INTE växer upp bland milismän osv, utan blir alla tagna till en skola och lär sig grundträning. <p><hr></blockquote><p>Nej men i skolan så märker lärare VILKA elever som har naturlig talang och skulle passa bäst till diverse yrken och de börjar redan under den unga dvärgens barna år att uppmuntra han/hon att söka sig till ett av dom yrken som de bäst lämpar sig för..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Då alla behandlas lika så skulle jag inte säga att de har någon som helst anledning till att öka attributen. Och det där med avel...<p><hr></blockquote><p> Tja pluset från vilken bakgrund de kommer ifrån tolkar jag inte som att de får störe chans att slå 18 med 3T6.. ( OM de har +2 i psy uppfostrade som bland älste så betyder det att OM de slår 16 eller lägre med 3T6 så får de +2 och får maxvärdet, Om de slår 17 så får de bara utnyttja +1.. Och slår de 18 *ler* tja de får nöja sig med rasens naturliga bonus.. ingen med andra ord utom för Drezin.. )
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hela dvärgrasen är ju inavlad och alla sitter och suger på tummen och är allmänt dumma i huvudet. Även om man får en allvarlig hjärnskada så blir de dryftare om deras föräldrar var dryftare. <p><hr></blockquote><p>Neej DOM ÄR inte inavlade Cirfalierna och Sanarie Alverna är inavlade..
Dvärgarna ÄR ej inavlade. Var har du hittat på det ?
inte kan det vara i Dvärgar..
Sak samma..
Dvärgarna håller nogra register på historiska händelser och även på VEM ens förfäder är och DE tillskilnad från Cirfalierna mistänker jag har nogranna regler vem man får gifta sig med.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> SUCK! Dvärgar är ologiska och SKA inte finnas till. Dock blir ett rollspel inte roligt utan dvärgar, men måste ni göra den så förbannat bra?
"I begynnelsen skapade människan Gud"<p><hr></blockquote><p>*suck* Lär dig lite mer om taktik i en värd där den effektivaste krigsmaskinen ÄR EN riddare på en bepansrad häst eller en borg/fästning SÅ ÄR INTE dvärgar vidare kobolitska..
Och att Dvärgarnas fästningar är så bra ÄR logiskt bara en idiot skulle bygga en dålig om han hade kapacitet och möjlighet att bygga en bra fästning.
Dvärgana ÄR bra och envisa och välmedvetna om de svagheter de har vilket gör att OM dvärgar måste röra sig över öppen yta så mistänker jag att de gräver ned sig med skyttevärnoch rubbet..
Dvärgar KAN inte rida okej NÅGRA kan men majoriteten skulle spy sönder tarmarna se fakta om dom och hästar..
Korta i växten vilket betyder att majoriteten av mundanas folk HAR bättre SI på grund av längre räckvidd på sina närstridsvapen och lättare att vinna iniativet vid strid..

G

Guest

Guest
Re: DU menar Selektiv Avel bland Dvärgar

"Enkelt de som är smarta blir tidigt uppäckta i grundskolan där de väljs ut att bli en del av de övre samhälls klasserna de starka bli utvalda att bli krigare bärare och annat."

men det gör dom juh inte starkare(okej i längden då pga evolutionen)... bara det att dom starka blir placerade på ett ställe...

WolmerX

Warrior
Re: DU menar Selektiv Avel bland Dvärgar

men det gör dom juh inte starkare(okej i längden då pga evolutionen)...
Precis. Och lång tid har gått så där borde ju inte skon klämma.

/WolmerX -Lobotomerad vardagsfilosof

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Håller ej med.

"Nej men i skolan så märker lärare VILKA elever som har naturlig talang och skulle passa bäst till diverse yrken och de börjar redan under den unga dvärgens barna år att uppmuntra han/hon att söka sig till ett av dom yrken som de bäst lämpar sig för.."

Denna förklaring håller inte då man automatiskt skulle vara TVUNGEN att välja ett yrke som använder dina 3 högsta attribut och det är inte alltid man gör det. Det är fullt tillåtet för mig att skapa en dvärg med 17 PSY, VIL och BIL samt 12 i STY, TÅL och RÖR för att sedan bli en tirakbaneman. Reglerna stoppar inte mig och din förklaring brister. I snittvärde räknat så kan han t.o.m bli framgångsrik vilket strider mot din teori om att i barnaår ta vara på individens starka sidor.

"Tja pluset från vilken bakgrund de kommer ifrån tolkar jag inte som att de får störe chans att slå 18 med 3T6.. ( OM de har +2 i psy uppfostrade som bland älste så betyder det att OM de slår 16 eller lägre med 3T6 så får de +2 och får maxvärdet, Om de slår 17 så får de bara utnyttja +1.. Och slår de 18 *ler* tja de får nöja sig med rasens naturliga bonus.. ingen med andra ord utom för Drezin.. )"

Det där är defenitivt en houserule från din sida. Det finns inget som säger att modifikationerna från samhällsklasser ska användas på det sättet. Isåfall skulle man kunna tyda rasmodifikationerna på samma sätt och det gör vi inte...eller hur? Din regel finns det som sagt inget belägg för.

Detta leder till att: Dvärgar kan höja de "icke förbättringsbara attributen" efter födseln trots att detta borde vara omöjligt.

Personligen förstår jag inte varför Krille skulle ta med dessa modifikationer alls. Visst, Marco skrev dem för länge sen vilket var en desto större anledning att prata med honom och säga:
- Du det här håller inte i det NYA systemet. Om vi ska hålla oss till ETT system för alla (vilket är enklast) så kan de inte vara med.

Marco säger:
- OK.

Problem löst. Det finns ingen anledning till modifikationer på attributen efter samhällsklass och därför...slår man fram en dvärgs samhällsklass som vanligt MEN SKITER I MODDARNA.
Några frågor?

Radin

Kullendorff

Warrior
Lilla vän ...

Det är nog dags att denna tråd låses nu, när lilla silver inte kan hålla tungan i mun.

"Låt hans spelledare ändra på reglerna lite så ska ni få se."
Jag är spelledare när vi spelar (sedan 15 år tebax).
Jag ändrar reglerna när jag tycker att de är fel, givetvis så rådfrågar jag ev. spelare först. Men dom håller oftast med iom att dom har spelat såpass länge att dom struntar en hel del i ev. värden på grundegenskaper och dylikt (senast någon gjorde en karaktär så SÄNKTE han värdena själv iom att han ville splea en lite mer misslyckad person).
De dvärgar vi har haft med i vår EON kampanj har alla visat sig ha det minst lika svårt (eller svårare kanske - ingen av dom har varit speciellt långlivad) som andra raser.
Den RP som har överlevt längst är en ganska misslyckad karaktär med en snitt score på sina grundegenskaper på 9.9 .. men han e förbanat rolig att spela.

Vad jag försösker säga här är att ev. poäng på grundegenskaper inte spelar någon som helst roll. Utan hur kul ev. karaktär är. Detta är någonting som Silver förhoppningsvis kommer att lära sig när han blir lite äldre.

Tills dess så kan vi alla smålé åt hans inlägg och minnas vår rollspels ungdom med en viss nostalgi.

MvH
Kullendorff

"A Devil who had unity, would be a God."

Kullendorff

Warrior
Byt grupp

Spelar man i en sådan grupp - byt.

Det är ett spel, ingen tävling.

Kullendorff

Warrior
Bör tilläggas ...

... att jag personligen har VÄLDIGT svårt för Dvärgar (inte Krilles dvärgar - utan dvärgar överhuvudtaget) och aldrig har spelat någon dvärg, någonsin.

Så jag sitter inte här och försvarar dom för att de är min favorit ras.
Näe, jag sitter här och försvarar dom för att jag hoppas att jag kan lära någon lite yngre spelare (ingen nämd - ingen glömd) att inte rikta in sig så mycket på nuffror och färdighetsvärden osv.

Spela för det är kul!
Inte för att vara bäst.

MvH
Kullendorff

Bela

Warrior
Re: Håller ej med.

"Några frågor?"

Ja, ett par.

"Denna förklaring håller inte då man automatiskt skulle vara TVUNGEN att välja ett yrke som använder dina 3 högsta attribut och det är inte alltid man gör det. Det är fullt tillåtet för mig att skapa en dvärg med 17 PSY, VIL och BIL samt 12 i STY, TÅL och RÖR för att sedan bli en tirakbaneman. Reglerna stoppar inte mig och din förklaring brister. I snittvärde räknat så kan han t.o.m bli framgångsrik vilket strider mot din teori om att i barnaår ta vara på individens starka sidor."

Dvärgen kan ha andra egenskaper än bra attributer som lämpar sig för det utsedda yrket.

"Detta leder till att: Dvärgar kan höja de "icke förbättringsbara attributen" efter födseln trots att detta borde vara omöjligt."

Är det ditt största problem du har med dvärgarna? Om det är så borde du titta lite i regelboken. Till exempel så höjer alla raser sakta PSY (samt alla andra attributer) från det att de fötts till de är 18 år. Vidare så kan alla raser få alla attributer höjda på bakgrundsslagen, och det efter att de fötts. /images/icons/shocked.gif

Bela

Krille

Super Moderator
"Tror du inte resten av gruppen känner sig lite skit om dvärgen är mycket bättre på allt?"

Näpp.

Till att börja med, dvärgen må vara bättre, men inte på allt. Det finns luckor även i dvärgars kunnande och förmågor. De luckorna kan alltid fyllas av andra rollpersoner.

Vidare, den spelare som är så läbbans svartsjuk att han inte kan tåla att vissa rollpersoner har bättre värden än andra bör slänga sig i brunnen. En rollpersons egentliga värde ligger i hur kul dess personlighet är i samverkan med andra rollpersoner, inte i hur hög summan av siffrorna blir.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

hatten

Swashbuckler
Re: Social bonus...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
"Nej men i skolan så märker lärare VILKA elever som har naturlig talang och skulle passa bäst till diverse yrken och de börjar redan under den unga dvärgens barna år att uppmuntra han/hon att söka sig till ett av dom yrken som de bäst lämpar sig för.."

Denna förklaring håller inte då man automatiskt skulle vara TVUNGEN att välja ett yrke som använder dina 3 högsta attribut och det är inte alltid man gör det. Det är fullt tillåtet för mig att skapa en dvärg med 17 PSY, VIL och BIL samt 12 i STY, TÅL och RÖR för att sedan bli en tirakbaneman. Reglerna stoppar inte mig och din förklaring brister. I snittvärde räknat så kan han t.o.m bli framgångsrik vilket strider mot din teori om att i barnaår ta vara på individens starka sidor.<p><hr></blockquote><p>Aaaa men du glömer en sak INTRESSE för att man ska bli bra på ett jobb kräver inte bara talang utan även intresse för jobbet något dvärgarna med sin naturliga inteligenst långa livs erfarenhet och extrema envishet har insett läraren kan bara uppmuntra en elev som visar naturliga talanger till att ta ett jobb.
ÄR jobbet exempelviss viktigt och Dvärgen väljer ett annat så blir det i min kampanj att många anser att han har "svikit laget" specielt om Dvärgen visar sig vara usel på sitt jobb kan hans rykte bli skadat..
( Utmärkt bakgrund som spelare.. NEJ jag vill inte bli lärare jag skiter i hur bra jag är,, Jag ska bli krigare så det så,,, sen bara vandra iväg och skaffa sig ett rykte som kan rädda ens sociala bakgrund )
Och ja det är MIN regel om hur Dvärga lärare ser på sina elever de håller nogrann koll på vilka som passar till vilka jobb och grundutbildningen dvärgarna får ÄR otrolig mångsidig.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
"Tja pluset från vilken bakgrund de kommer ifrån tolkar jag inte som att de får störe chans att slå 18 med 3T6.. ( OM de har +2 i psy uppfostrade som bland älste så betyder det att OM de slår 16 eller lägre med 3T6 så får de +2 och får maxvärdet, Om de slår 17 så får de bara utnyttja +1.. Och slår de 18 *ler* tja de får nöja sig med rasens naturliga bonus.. ingen med andra ord utom för Drezin.. )"

Det där är defenitivt en houserule från din sida. Det finns inget som säger att modifikationerna från samhällsklasser ska användas på det sättet.
Isåfall skulle man kunna tyda rasmodifikationerna på samma sätt och det gör vi inte...eller hur?
Din regel finns det som sagt inget belägg för.<p><hr></blockquote><p>Ja du har så rätt de sociala grundegenskaperna finns det inga belägg på att det är SÅ de ska användas för men med tanke på att jag tvivlar på att man kan få ras maxvärdet att bli högre än för en standar dvärg av en viss ras.
FÖR vore det så skulle varje social grupp i dvärganas samhälle inte bara vara åtskilda socialt utan de skulle troligen utgöra enskilda raser inom den Dvärgiska rasen..
Exempel
Ghor
Subras Älste
subras Grävare
subras Milismän
subras spindelväktare
Roghan
subras älste
osv..

Jag vet inte HUR du tycker men Jag tycker att den tanken är *hmm* LÖJLIG.. eller ?
istället så kör jag med min HUS Regel angånde samhällsklass modifikationerna som att DE har lättare att få mer än andra..
Exempel UTAN RAS plus så är det högsta värdet någon ras i EON kan ( Med 3T6 ) slå 18 och en exempel dvärg från Tirakbanemänens samhällsklas har lättare att uppnå högre värden på STY, TÅL, och svårare att uppnå maxvärde på PER..
vi föreställer oss en Ghor dvärg från Tirakbanemännens sociala stånd.. ( RASBONUSEN KAN HÖJA EN EGENSKAP TILL ÖVER 18..)
Så om de slår exempel viss 15 på sty ( Ej inräcknad RASBONUSEN på +4 ) så kan de lägga till sin sociala bonus på +1 och få 16, ( Med rasbonusen får han då en STY på 20 ).
Men om de slår 18 på sin sty ( Ej inräcknat RASBONUSEN ) så kan de inte öka sin sty till 19 ( Med Ras bonusen +4 får han då en STY på 22 )..
Lika väl kan inte Sociala attributs modifiaktioner sänka en egenskap UNDER 3... ( vilket ett rasgrundegenskaps bonus kan )

JAG vet inte om du tycker det är en bra regel eller inte MEN det hindrar att dvärgarna sociala bonus gör dom till YBERDVÄRGAR..

Alternativt kan vi göra så att vi skiter i de sociala attributbonusen vilket ÄVEN jag brukar köra med ibland *ler* fast jag är road av filosfiskt försvara dom *skrattar* en del gånger kan det vara roligt att argumentera..

Evil Peter

Hero
Korta i växten vilket betyder att majoriteten av mundanas folk HAR bättre SI på grund av längre räckvidd på sina närstridsvapen och lättare att vinna iniativet vid strid..

Det är flera som säger så. Jag tycker det verkar tvärtom. Det är ju nästan en fördel att vara kort om man inte är så kort att motståndaren får sänkt svårighetsgrad att träffa. Många stora vapen har ofta högt ingångsSI och sedan lägre SI under striden. Då skulle man ju kunna tänka sig att dvärgar får plus i SI (de behöver ju fler fördelar /images/icons/wink.gif) under resten av striden då de måste stå nära motståndaren när de slåss och det är svårt att slå en motståndare som står nära med t.ex. ett kraggsvärd. Det är ganska dumt om detta vore fallet så jag tycker det borde finnas någon regel för att hålla motståndaren med mindre vapen ifrån sig så han inte får chansen att anfalla.

Tänk er följande scenario: Kraggen Bengt ska slåss mot lilla tjuven Arne. Bengt får förmodligen bonus pga SI i början med sitt kraggsvärd mot Arnes dolk. Arne överlever första attacken och har sedan SIbonusen för resten av striden. Mao kommer kraggen att få det svårt att bli anfallare igen. Detta är ganska absurt då det förmodligen är halvt omöjligt att besegra en krigare med sådant vapen om man bara har en dolk själv (förutsatt att de ligger någorlunda lika i skicklighet). Speciellt då man oftast inte lär sig att strida mot sådana vapen när man tränar dolk.

Alltså borde det finnas en regel som gör att Arne inte kan hejdlöst kasta sig in på dolkavstånd då han kan bli träffad redan på än 2,5 (eller mer) meters avstånd.

Ska till sist påpeka att jag vet att jag kan hitta på egna regler men detta är mest en iakttagelse jag gjort.

C

Bela

Warrior
"Tänk er följande scenario: Kraggen Bengt ska slåss mot lilla tjuven Arne. Bengt får förmodligen bonus pga SI i början med sitt kraggsvärd mot Arnes dolk. Arne överlever första attacken och har sedan SIbonusen för resten av striden. Mao kommer kraggen att få det svårt att bli anfallare igen. Detta är ganska absurt då det förmodligen är halvt omöjligt att besegra en krigare med sådant vapen om man bara har en dolk själv (förutsatt att de ligger någorlunda lika i skicklighet). Speciellt då man oftast inte lär sig att strida mot sådana vapen när man tränar dolk."

Så länge som Bengt har initativet så får han SI bonus pga sitt stora vapen. Om Arne lyckas att ta initiativet så har han dock kommit så nära Bengt att han kan dra nytta av sin dolk, tråkigt nog så har dolken och kraggsvärdet samma SI så Arne ligger lite taskigt till.

Bela

Evil Peter

Hero
Så länge som Bengt har initativet så får han SI bonus pga sitt stora vapen. Om Arne lyckas att ta initiativet så har han dock kommit så nära Bengt att han kan dra nytta av sin dolk, tråkigt nog så har dolken och kraggsvärdet samma SI så Arne ligger lite taskigt till.

Jag kan erkänna att jag inte är så jättebeläst på stridsreglerna. Jag föredrar att spela magiker. Det är alltså så att det första SI-värdet gäller tills det att försvararen vinner initiativet? Då stiger regeln i mina ögon. Däremot verkar det skumt att kraggsvärdet har lika högt (eller lågt, jag kan inte värdena) andra SI som en dolk. Dolken må ha dålig räckvidd men när man börjar använda det andra värdet måste de ju vara på sådant avstånd att dolken når fram. Jag skulle vilja se den kraggbarbar som kan svinga sitt kraggsvärd lika snabbt som en dolk.../images/icons/smile.gif

C

Bela

Warrior
"Det är alltså så att det första SI-värdet gäller tills det att försvararen vinner initiativet?"

Måste erkänna att jag hade fel. När striden öppnas så får Bengt fördel pga sitt långa svärd (Alla använder första SI-värdet som är till Bengts fördel). Om striden fortgår så får Bengt svårare att behålla initiativet pga av att hans långa svärd är relativt otympligt jämnfört med dolken, som dock saknar kraggsvärdets räckvid (Alla använder det andra SI-värdet som är lika för de båda vapnen).

Bela

Helmgast
PSY

Men hur går det ihop med reglerna om attributshöjning???
Jag tycker att det är helt rätt att man ändrar attribut efter yrkesval, men det är fel att endast dvärgar gör det, samt att en äldste från klan Drezin får +4 i PSY.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Evil Peter

Hero
Måste erkänna att jag hade fel. När striden öppnas så får Bengt fördel pga sitt långa svärd (Alla använder första SI-värdet som är till Bengts fördel). Om striden fortgår så får Bengt svårare att behålla initiativet pga av att hans långa svärd är relativt otympligt jämnfört med dolken, som dock saknar kraggsvärdets räckvid (Alla använder det andra SI-värdet som är lika för de båda vapnen).

Ok, då hade jag rätt från början /images/icons/wink.gif. Det borde dock finnas någon regel för att hålla motståndaren ifrån sig om man har längre räckvidd. Har man t.ex. ett spjut är det ju kört om man måste attackera någon som står på en meters avstånd. Då måste man hålla sin motståndare borta. Med de befintliga reglerna kommer motståndaren automatiskt in på nära avstånd efter första rundan. Iofs står det inte att man inte kan fortsätta attackera med spjutet heller men det är skumt. Nåja, det får väl bli upp till SL att bedöma...

C

Helmgast
Re: Nä, sluta nu..

Såå kul är det inte i längden. För övrigt är Silversurfan själv en liten lillkille.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.