Nekromanti Dvärgar

Helmgast
Re: Nä, sluta nu..

Jag har haft och har till stor del det fortfarande, jag känner att det inte är så kul i längden. Det var ett väldigt klokt inlägg i Codex 006 som du borde läsa.

//Jag som försöker växa ifrån min koboldonism.

Kobold=Tysk bergvätte. Källa: Hexikon.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.

Darth Apoc

Veteran
Re: Nä, sluta nu..

Jag är inte längre en kobold.. Men någon gång då och då kan det vara kul att plocka fram sina DoD Gubbar och lira lite hack'n'slash... Det är vad jag anser iaf...
//Gunnar -- Har vuxit ifrån sin koboldperiod

Watashi aku ryuujin desu

Ymir

Liten kantbaron
Re: PSY

Okej, hör här. De dvärgar som blir Äldste är de som redan HAR högt psyke, därav attributmodifikationen. De får liksom inte högre psy för att de blir äldste, utan blir äldste för att de redan har det. Helt enkelt. Inga konstigheter.

- Ymir, som har två olika värden i VIL på samma rollperson.

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Svar på tal.

"Dvärgen kan ha andra egenskaper än bra attributer som lämpar sig för det utsedda yrket."

Sant, men det finns inget som hindrar mig från att denna karaktär (se mitt förra inlägg) skulle bli tirakbaneman trots att han kanske skulle ha en magisk talang. Att han sedan valt yrket för att göra sin far stolt trots saknat intresse hindrar inte honom från att bli framgångsrik.

"Är det ditt största problem du har med dvärgarna? Om det är så borde du titta lite i regelboken. Till exempel så höjer alla raser sakta PSY (samt alla andra attributer) från det att de fötts till de är 18 år. Vidare så kan alla raser få alla attributer höjda på bakgrundsslagen, och det efter att de fötts."

Jag stör mig lite på dvärgarna, ja. Men till skillnad från silversurfan går jag inte korståg mot dem. Jag höll bara med inlägget innan hatten.
Din regelupptäckt slår mig inte med häpnad då jag själv sett detta. Men om du läser i EON 2 på höjning av attribut: PSY så står det att det inte kan höjas efter födseln. Detta ska givetvis tydas som att man redan från födseln har ett FÖRUTBESTÄMMT värde på PSY som man sakta ska avancera till och det är detta värde som inte kan ökas. Dvärgarnas lärde strider mot detta (+2 i PSY) då man inte kan vara lärd i de lärdes bemärkelse när man är 18 år.
Att attributen ökar på fysiska och mentala tabellen säger inte att de ökat efter födseln (jag har boken här). Då texten på respektive attributhöjare är väldigt kortfattad tolkar jag det som att det är medfödda egenskaper då de inte säger nå't annat.
Det finns dock en sak som gör mig konfunderad. På Händelser nr 8: Berömmelse får man höja PER med ett och detta borde ej gå. Kanske en sk "megabugg".
Några frågor?

Radin

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Radin svarar.

"Aaaa men du glömer en sak INTRESSE för att man ska bli bra på ett jobb kräver inte bara talang utan även intresse för jobbet något dvärgarna med sin naturliga inteligenst långa livs erfarenhet och extrema envishet har insett läraren kan bara uppmuntra en elev som visar naturliga talanger till att ta ett jobb.
ÄR jobbet exempelviss viktigt och Dvärgen väljer ett annat så blir det i min kampanj att många anser att han har "svikit laget" specielt om Dvärgen visar sig vara usel på sitt jobb kan hans rykte bli skadat..
( Utmärkt bakgrund som spelare.. NEJ jag vill inte bli lärare jag skiter i hur bra jag är,, Jag ska bli krigare så det så,,, sen bara vandra iväg och skaffa sig ett rykte som kan rädda ens sociala bakgrund )
Och ja det är MIN regel om hur Dvärga lärare ser på sina elever de håller nogrann koll på vilka som passar till vilka jobb och grundutbildningen dvärgarna får ÄR otrolig mångsidig."

Jag ska dra samma exempel som mitt inlägg nedan. Karaktären (se förgående inlägg) blir tirakbaneman trots att han med sina attribut borde bli magiker. Till råga på allt så visar det sig att han även har nå'n magisk talang. Som grädden på moset visar det sig att han blev tirakbaneman för att göra sin far stolt och att han inte alls vill bli krigare. Detta hindrar dock inte honom från att bli framgångsrik.
Vad göra? Den dvärgiska filosofin gick bet här.

Att höjning av attribut skulle komma över rasens "maxvärde" är skitsnack då man t.ex. kan styrketräna senare i spelet och höja STY. Subras my ass. Och även OM det skulle bildas subraser så är det inte mitt problem, eller hur? Jag antar att spelkonstruktören visste vad han gjorde och då han inte bifogade nå'n text som styrker din teori så gäller samma som för rasmoddarna.

Jag är dock stenhårt för att slå fram samhällsklass som vanligt men skita i moddarna. De är helt ologiska. En krigare av annan ras med "krigargener" (tränad sen födseln och bla bla bla) får inte plus på attribut. Varför skulle dvärgar få det. Det är helt sjukt.

Radin

Frixeray

Swordsman
Re: PSY

Egentligen borde man väl inte kunna höja PSY efter yrkesval. Man ska ju utgå ifrån vad man har innan och se om man är värdig utefter det. Då den äldste redan har högt PSY innan så borde väl det räcka för att bevisa att han är äldste.

Förresten kan det inte vara särskilt kul att spela dvärgäldste, eller någon annan dvärg heller för den delen. De bor ju bara i sina hålor och i det närmaste vägrar lämna dem. Nog för att man kan göra en SLP, men de kan man ju modifiera lite hur man vill. Alltså, smått onödig diskussion kanske...

Jorden, en trevlig planet. Fast Pluto är nog trevligare...