Nekromanti DVD = dåligt

Dilandau

Myrmidon
DVD är värdelöst. I alla fall för mindre teknikavana, lite äldre personer med dålig engelska.

Mina föräldrar har en dvd-spelare och i julklapp fick de några dvd-filmer av mig. På den gamla goda vhs-tiden var det bara att sätta i bandet och titta. Men nu, nu måste man ta sig igenom en massa menyer, välja språk och ha sig för att få igång rullen. Menyer som nästan alltid är på engelska, trots att man bemödat sig att köpa den svenska utgåvan av en dvd-film.

Detta suger. Mina föräldrar, som gillar film, har haft tokproblem att ens få igång sina filmer. Eftersom de inte är så bra på engelska, blir alla menyer helt obegripliga för dem. Och när filmen väl rullar igång är det alltid med fel språk eller undertexter.

Sen det här med att det alltid nästan strular med att återta uppspelningen av en film man stoppat...

Så vad är grejen? Varför gör tillverkarna inte dvd lika enkelt som vhs? Sätt i filmen och titta, liksom. Vill man komma åt menyer och skit, kan man väl få göra det. Men det ska inte vara standard att bli mött av en menybild när man satt i filmen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Håller med

Samma problem här. Försökte förklara för morsan hur det funkade ... "Slå på TV:n som vanligt ... nej, inget konstigt ... precis som vanligt ... starta sedan DVD-spelaren ... ja, med den stora röda knappen ... sedan eject ... nej, du skulle slå på TV:n som vanligt ... och sen när det kommer igång kan det hända tusen olika saker beroende på hur menysystemet är upplagt ... och om du ska titta på TV så slår du på allt som vanligt, plus digitalboxen, sen trycker du på AUX för att få hemmabioljudet ... just det ... du slår på tv:n som vanligt".

Suck. Har god lust att köpa en Mac mini åt dem, för på den fjärrkontrollen finns i stort sett bara play-knappen och volymkontrollen.

/M

Arfert

Facit
många mysko grejer.. inkonsekvens med menyerna till exempel. Det händer ju ibland att man hyr en nordisk kopia av en film, och väljer land direkt i början (flaggorna ni vet).. men då får man ibland ÄNDÅ gå in under setup och välja svensk text (vilket borde vara default-inställningen för utländska filmer i sverige)...

Johan K

Gammal & dryg
Bra fråga...

Håller med dig !
Tyckte att det vart krångligt att gå ienom alla grejer innan man kunde se på filmen. Enligt mig så ska de bara vara pang tjoff, så är filmen igån. Inte ägna 10 min åt att fixa med allt som du nämner här..

ro83rt

Swordsman
För att inte tala om platt-TV

Själv så är det i nuläget svårt att inte känna en viss glädje åt detta eftersom det innebar att mina svärföräldrar helt enkelt skänkte oss deras hemmabiosystem som de av någon outgrundlig anledning köpte men som sedan stått oanvänt i ett par år.

Ur en rent objektiv synvinkel så håller jag med och förstår dessutom inte varför DVD-skivor är dyrare än VHS-kassetter. Ungefär som jag inte förstår varför plötsligt att ok att en ny TV är en investering på 15.000 kr medan det förut gick att komma undan med 5.000 kr för samma bildkvalite?

Saxifrage

Hero
När jag var DVD-analfabet brukade jag trycka upprepade gånger på fjärrens PLAY-knapp för att få igång filmen. Det funkade för det mesta, men kanske inte alltid?

Något som runkar ännu mer bulle är att man inte kan snabbspola förbi joxet i början på filmen, utan får sitta och titta på att SF:s logga och en massa copyright-info rullar förbi. Gaaah!!! Psykbryt!

Troberg

Sinister eater
Något som runkar ännu mer bulle är att man inte kan snabbspola förbi joxet i början på filmen, utan får sitta och titta på att SF:s logga och en massa copyright-info rullar förbi. Gaaah!!! Psykbryt!
Vissa DVD-spelare kan skippa sådant, vissa gör det till och med automatiskt. Tex .den här.

Troberg

Sinister eater
Re: För att inte tala om platt-TV

Ur en rent objektiv synvinkel så håller jag med och förstår dessutom inte varför DVD-skivor är dyrare än VHS-kassetter. Ungefär som jag inte förstår varför plötsligt att ok att en ny TV är en investering på 15.000 kr medan det förut gick att komma undan med 5.000 kr för samma bildkvalite?
För att folk är beredda att betala så mycket. Om folk slutade med det så skulle priserna gå ner.

ripperdoc

Myrmidon

</font><blockquote><font class="small">Citat:</font><hr />
Ur en rent objektiv synvinkel så håller jag med och förstår dessutom inte varför DVD-skivor är dyrare än VHS-kassetter. Ungefär som jag inte förstår varför plötsligt att ok att en ny TV är en investering på 15.000 kr medan det förut gick att komma undan med 5.000 kr för samma bildkvalite?/citat]

Tja, DVD-skivor har bättre kvalitet än VHS. Platt-tv har bättre kvalitet än vanliga tv. Rent objektivt alltså :gremsmile:

Fast Troberg har rätt att DVD-priserna är satta efter vad folk är beredda att betala - eller snarare mer än vad många är beredda att betala. Platt-tv å andra sidan innehåller en massa dyr elektronik (fast priserna rasar hela tiden).

ripperdoc

Myrmidon
Ett tips är att man för det mesta inte behöver använda meny-systemet alls. Bara tryck på play en massa gånger så startar filmen, sedan kan man trycka på DVD-fjärrens "Subtitle"-knapp ett antal gånger tills det står rätt textning, samma för ljudet om man mot förmodan behöver ändra det.

Troberg

Sinister eater

Platt-tv å andra sidan innehåller en massa dyr elektronik (fast priserna rasar hela tiden).
Å ena sidan får man betala en hel del för forskningen som gjort dem möjliga, och de rasande priserna är ett resultat av att den börjar bli betald. Å andra sidan så funkar det att inte köpa dyrt där också, företagen har råd att ta igen sina kostnader lite långsammare, framför allt om alternativet för dem är att inte sälja alls.

Gordeg

Hero
Det som runkar mest bulle av allt är den högljudda propagandafilmen med budskap i stil med "fildelning är stöld" som drar igång först av allt på vissa DVD-skivor.
För det första är (otillåten) fildelning ett annat brott än stöld.
För det andra, om man har köpt filmjäveln vill man inte sitta och se filmbolaget spy galla över alla som inte köpt filmen.

Gordeg

Saxifrage

Hero
Grymt! Hoppas att sådant snart kommer som standard. Synd bara att den där spelaren kostade nästan 10 ggr så mycket som min...

Ännu bättre vore förstås om DVD.skivorna började utformas så att man helt enkelt kan zappa förbi hot-texterna i början och slippa mötas av den förnedrande texten "just nu går det inte att göra så här med skivan". Det får mig alltid att tänka ungefär "Nähä? Det är MIN skiva och jag gör vad jag vill, titta nu när jag klipper den i småbitar med en slö sax, MOA HA HA! Käka spån, spelarjävel!!!"

Jarl

Hero
För att balansera alla vänliga inlägg:

Är det inte så att 99% av alla dvd-filmer använder ett vokabulär som är begränsat till typ, 20-30 ord? "Play movie", "Audio setup" och så vidare. Ord som "Play" borde de väl redan kunna om de varit närheten av något som kan spela upp musik de senaste 70 åren? Resten kan man väl lära sig på en kvart eller så? svårt kan det väl inte vara helt enkelt? Tycker man det är helknas även efter den tredje-fjärde filmen man handskas med låter det mer som om man inte vill lära sig...

God Jul! :gremsmile:

Dilandau

Myrmidon
underskatta inte äldre människors oförmåga att lära sig ny teknik. eller nytt språk för den delen.

Troberg

Sinister eater
Synd bara att den där spelaren kostade nästan 10 ggr så mycket som min...
Vad väntar du dig av en 400-skivors-växlare? Med tanke på vad man får är det rätt billigt.

Tänk bara på att den kan spela MP3 från DVD. Tänk hur många låtar man kan få in i den. Hela min skivsamling (cirka 400 skivor) går ner på 6 DVD...

Ännu bättre vore förstås om DVD.skivorna började utformas så att man helt enkelt kan zappa förbi hot-texterna i början och slippa mötas av den förnedrande texten "just nu går det inte att göra så här med skivan". Det får mig alltid att tänka ungefär "Nähä? Det är MIN skiva och jag gör vad jag vill, titta nu när jag klipper den i småbitar med en slö sax, MOA HA HA! Käka spån, spelarjävel!!!"
Dessutom borde spelaren skicka ett mail till skivproducenten med just den texten varje gång man zappar förbi dem. Så småningom så kanske (man kan ju hoppas i alla fall) de fattar vinken...

Dewil

Skrivbordsgeneral
Vad väntar du dig av en 400-skivors-växlare? Med tanke på vad man får är det rätt billigt.

Tänk bara på att den kan spela MP3 från DVD. Tänk hur många låtar man kan få in i den. Hela min skivsamling (cirka 400 skivor) går ner på 6 DVD...
Och vem ska lyssna på den musiken...?

En dvd-skiva rymmer, hmm, låt säga 8 gig, säg 8000 megabyte, tumregeln för mp3-musik är 1 meg per minut, alltså 8000 minuter per skiva, gånger 400, blir 3 200 000 minuter, ganska precis 6 år, den typiske dagdrivaren kan lyssna 18 timmar per dygn, musiken räcker alltså nio år utan att man behöver höra samma låt två gånger!.

Jag har en princip - som jag tyvärr inte lever efter själv - som säger att om man inte kännner igen alla låtar i sin skivsamling (låtnamn, artist, skiva) så har man för många skivor.

Dewil, som undrar hur stor koll Anders Eldeman har på sin skivsamling