Nekromanti DVD Ripper

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag söker efter en bra DVD ripper. Främst behöver vi överföra till AVI- eller Mpeg-filer för att klippa i Adobe Premiere. Någon som har använt med bra erfarenhet av programmet och kan rekommendera?

Troberg

Sinister eater
Den jag lyckats bäst med är ImTOO 2.0 (de senare har funkat sämre för mig), men jag är inte nöjd med den heller. Den är klumpig att jobba med och har på tok för många inställningar som är otillräckligt dokumenterade och lätt leder till fuckups. Man måste dessutom gå genom inställningarna varje gång, det finns inget sätt att säga "så här vill jag ha det, kom ihåg det till nästa gång". Att den dessutom har ett användargränssnitt som en jäkla cirkus gör inte saken bättre.

Med andra ord, har någon ett bättre förslag så säg till.

PAX

Jordisk Äventyrare
Jag har testat Xilisofts DVD Ripper. Samma sak där med en hel del inställningar att leka med. Förvirringen är total i början. Kunde exempelvis inte importera AVI-filerna till Premiere men det kanske är handhavandefel i rippningen. Bättre gick det med Mpeg-formatet. Lite synd att demoversionen bara tillåter 5 minuters rip.

Troberg

Sinister eater
Jag har testat Xilisofts DVD Ripper.
Den synkade inte ljudet korrekt för mig, men det kan ju ha varit en fuckup från min sida.

Varför ska det vara så svårt att föreslå några rimliga inställningspaket, tex XviD, 400 MB/h?

PAX

Jordisk Äventyrare
Varför ska det vara så svårt att föreslå några rimliga inställningspaket, tex XviD, 400 MB/h?
Ungefär som med Codecs... Varför alla dessa sjuttioelva CODECS att hålla reda på.

Antar att det är för att en viss yrkesgrupp skall kunna vara mästare på sitt område även de.

Troberg

Sinister eater
Ungefär som med Codecs... Varför alla dessa sjuttioelva CODECS att hålla reda på.
Jag brukar blåsa in NIMO codec pack, Gordian codec pack och ACE Mega CoDecS pack. Sedan använder jag VLC och MPC som spelare. Jag har fortfarande inte hittat en fil som de inte tar.

PAX

Jordisk Äventyrare
Ja. VLC brukar räcka. Men det är ganska löjligt att det lyckats bli en sån djungel.

Troberg

Sinister eater
Men det är ganska löjligt att det lyckats bli en sån djungel.
Tja, hade man uppfunnit moderna flygplan från början så hade inte dubbeldäckarna behövts. I första hand så handlar det om förbättringar gentemot föregående format (och lite gnabb mellan företag), så alternativet hade varit att stanna med gamla format och få stora filer av låg kvalitet.

Egentligen har jag inget mot mängden codecs, det är mer hanteringen av den som är ett problem. Mediaspelaren borde själv kunna se vad som behövs utifrån info i filen, föreslå en lämplig codec, tala om var man hittar den samt att erbjuda sig att hämta och installera den. Och nej, inte på Microsofts uppfuckade sätt att göra det...

Arfert

Facit
AMEN to that!! Det vore ju inte en större grej att ha inbyggt internetstöd och automatiskt codec-letande i mediaspelaren... eller att man redan från början har det mesta installerat och lägger till nya codecs vid automatiska uppdateringar.

Troberg

Sinister eater
AMEN to that!! Det vore ju inte en större grej att ha inbyggt internetstöd och automatiskt codec-letande i mediaspelaren... eller att man redan från början har det mesta installerat och lägger till nya codecs vid automatiska uppdateringar.
Fast i ärlighetens namn så spelar VLC praktiskt taget alla filler producerade det senaste decenniet eller så, direkt utan codecs. Att den dessutom är gratis och finns för W*ndows, M*c och *nix samt ser mycket bättre ut än Microsofts LSD-influerade spelare gör ju inte saken sämre.

http://www.videolan.org/

Finns till:

Windows
Mac OS X
BeOS
Debian GNU/Linux
Ubuntu Linux
Mandriva Linux
Fedora Core
Familiar Linux
YOPY/Linupy
Zaurus
SUSE Linux
Red Hat Linux
WinCE / PocketPC
Slackware Linux
ALT Linux
NetBSD
OpenBSD
FreeBSD
Solaris
QNX
Gentoo Linux
Crux Linux

Vill man köra den på något annat så är det Open Source, så det är bara att fixa det. Något för alla, med andra ord. Den funkar antagligen fint på ReactOS också.