ceruleanfive
Bläckfisk
Som andra har varit inne på går det ju att se slumptabeller på väldigt olika sätt:
Slumptabeller som måfå-generatorer
När spelledaren slår fram ett resultat på en slumptabell motsvarar det vad som händer i spelvärlden: något dyker upp från ingenstans.
Varelsen/föremålet/hindret manifesteras plötsligt, frikopplat från den preppade världen i övrigt, helt utan djup och utan mening, utan rim och reson.
Har man detta perspektiv blir slumptabellernas resultat som bäst lustiga distraktioner och som värst immersionsbrytande bromsklossar. Ska de alls användas vore det därför bra om de var mer dynamiska och detaljerade och omfattande, så att de kan generera något mer substantiellt än bara en lös slumpgrej.
Slumptabeller som simulationsverktyg
När spelledaren slår på en slumptabell får hen information om spelvärlden. Tabellerna hjälper till att simulera saker så att spelledaren inte behöver hålla koll på allt själv.
Ett exempel kan vara vilka olika varelser och/eller grupperingar som finns i skogen och vad gör de just nu. Istället för att behöva dokumentera deras aktiviteter i detalj, kan slumptabellens resultat förmedla det som är relevant för spelledaren att veta just då. Spelledaren får genom antingen fler tabeller eller sunt förnuft och/eller kreativitet fylla ut varför på ett sätt som känns rimligt och i linje med vad hen vet om spelvärlden i övrigt.
Har man det här perspektivet gör slumptabeller spelvärlden mer levande utan att spelledaren behöver lägga mer arbete på detaljerad prepp och bokföring. De fyller sin funktion alldeles utmärkt och att göra dem mer dynamiska och detaljerade hade mest krånglat till saker i onödan.
Båda perspektiven är fullt rimliga att ha, men de påverkar ju helt klart hur rimligt man tycker att det är att använda slumptabeller.
Slumptabeller som måfå-generatorer
När spelledaren slår fram ett resultat på en slumptabell motsvarar det vad som händer i spelvärlden: något dyker upp från ingenstans.
Varelsen/föremålet/hindret manifesteras plötsligt, frikopplat från den preppade världen i övrigt, helt utan djup och utan mening, utan rim och reson.
Har man detta perspektiv blir slumptabellernas resultat som bäst lustiga distraktioner och som värst immersionsbrytande bromsklossar. Ska de alls användas vore det därför bra om de var mer dynamiska och detaljerade och omfattande, så att de kan generera något mer substantiellt än bara en lös slumpgrej.
Slumptabeller som simulationsverktyg
När spelledaren slår på en slumptabell får hen information om spelvärlden. Tabellerna hjälper till att simulera saker så att spelledaren inte behöver hålla koll på allt själv.
Ett exempel kan vara vilka olika varelser och/eller grupperingar som finns i skogen och vad gör de just nu. Istället för att behöva dokumentera deras aktiviteter i detalj, kan slumptabellens resultat förmedla det som är relevant för spelledaren att veta just då. Spelledaren får genom antingen fler tabeller eller sunt förnuft och/eller kreativitet fylla ut varför på ett sätt som känns rimligt och i linje med vad hen vet om spelvärlden i övrigt.
Har man det här perspektivet gör slumptabeller spelvärlden mer levande utan att spelledaren behöver lägga mer arbete på detaljerad prepp och bokföring. De fyller sin funktion alldeles utmärkt och att göra dem mer dynamiska och detaljerade hade mest krånglat till saker i onödan.
Båda perspektiven är fullt rimliga att ha, men de påverkar ju helt klart hur rimligt man tycker att det är att använda slumptabeller.
Last edited: