Jag har börjat fundera på något jag i ett ögonblick av inspiration döpte till 'dynamiskt rollpersonsskapande', alltså att spelarna skapar sina rollpersoner under spelets gång. Nu undrar jag om folk har synpunker och/eller erfarenheter angående detta.
Tanken var att använda detta i ett konventsäventyr för att komma igång med spelandet helt utan introduktion och ändå ge spelarna möjlighet att skapa sina egna rollpersoner. Jag tänkte inte göra det till ett friformsäventyr eftersom jag vill ha ett regelsystem att luta mig tillbaka på, men regelsystemet kommer att bli enkelt. Kanske FUDGE, kanske någonting inspirerat av Over the Edge (som jag aldrig spelat men väl läst en del om).
Scenariot är tänkt att bli ett militärt sci-fi-scenario, så genom att göra alla rollpersoner till stridsflygare/kommandosoldater/mechapiloter har man i alla fall en utgångspunkt. Sedan gäller det att lägga upp äventyret så att rollpersonerna ska få möjlighet att differentieras. Jag tänkte inleda det med att rollpersonerna just anlänt till militärbasen där de får fylla i ett enkelt frågeformulär - här bestäms rollpersonens namn och lite andra persondata. Ska man kanske här även ge dem möjlighet att fylla i någon sorts färdigheter? Vilket sorts militär utbildning de genomgått eller något sådant? Då alla rollpersoner har samma "yrke" är färdigheter inte så enormt centralt, men som ni förstår vill jag få rollperonerna att i alla fall få lite individuella kunskaper.
Efter detta har jag dock fått svårt att komma vidare. Jag har funderat på att försöka lägga in någon sorts "brytpunkter" i spelet när rollpersonerna får möjlighet att utveckla vidare färdigheter men vet inte riktig hur det skulle gå till. Kanske något i stil med:
SLPn: "Så ni tror att ni är något, va? Jag ska säga er att jag flög rymdskepp medan ni fortfarande bar blöjor! Vet ni vad, om någon av er kan besegra mig i en kappflygning genom asteroidbältet kan jag gå med på att hjälpa er. Vem är er bäste pilot?"
Sen kommer vi till det här med personlighet. Något tips på hur man uppmuntrar dem att utveckla en personlighet åt sin figur? Visst, några lugna scener där spelarna får rollspela ska man väl lägga in, men då hela äventyret måste köras klart på fem-sex timmar kan man ju inte dra ut på sådana för mycket. Ska man be spelarna tänka på en personlighet från början som de sedan ska bygga resten av sin figur runt? Ska man kanske helt enkelt ge spelare något roligt personlighetsdrag? (SLP som även är RPn:s vän: "Ja, jag förstår att du är ivrig att ge dig iväg och strida mot kitinierna, men försök att hålla dig i skinnet. Jag vet hur mycket du hatar dem, men att tappa huvudet på slagfältet kommer inte att ge dig din bror tillbaka.")
Slutligen: är det kanske någon som redan har prövat på detta? Verkar det ospelbart eller kul? Alla former av erfarenheter, kommentarer och kritik är välkomna. Och önskade.
Ridijeck
som faktiskt tror att det kan bli något av det här
Tanken var att använda detta i ett konventsäventyr för att komma igång med spelandet helt utan introduktion och ändå ge spelarna möjlighet att skapa sina egna rollpersoner. Jag tänkte inte göra det till ett friformsäventyr eftersom jag vill ha ett regelsystem att luta mig tillbaka på, men regelsystemet kommer att bli enkelt. Kanske FUDGE, kanske någonting inspirerat av Over the Edge (som jag aldrig spelat men väl läst en del om).
Scenariot är tänkt att bli ett militärt sci-fi-scenario, så genom att göra alla rollpersoner till stridsflygare/kommandosoldater/mechapiloter har man i alla fall en utgångspunkt. Sedan gäller det att lägga upp äventyret så att rollpersonerna ska få möjlighet att differentieras. Jag tänkte inleda det med att rollpersonerna just anlänt till militärbasen där de får fylla i ett enkelt frågeformulär - här bestäms rollpersonens namn och lite andra persondata. Ska man kanske här även ge dem möjlighet att fylla i någon sorts färdigheter? Vilket sorts militär utbildning de genomgått eller något sådant? Då alla rollpersoner har samma "yrke" är färdigheter inte så enormt centralt, men som ni förstår vill jag få rollperonerna att i alla fall få lite individuella kunskaper.
Efter detta har jag dock fått svårt att komma vidare. Jag har funderat på att försöka lägga in någon sorts "brytpunkter" i spelet när rollpersonerna får möjlighet att utveckla vidare färdigheter men vet inte riktig hur det skulle gå till. Kanske något i stil med:
SLPn: "Så ni tror att ni är något, va? Jag ska säga er att jag flög rymdskepp medan ni fortfarande bar blöjor! Vet ni vad, om någon av er kan besegra mig i en kappflygning genom asteroidbältet kan jag gå med på att hjälpa er. Vem är er bäste pilot?"
Sen kommer vi till det här med personlighet. Något tips på hur man uppmuntrar dem att utveckla en personlighet åt sin figur? Visst, några lugna scener där spelarna får rollspela ska man väl lägga in, men då hela äventyret måste köras klart på fem-sex timmar kan man ju inte dra ut på sådana för mycket. Ska man be spelarna tänka på en personlighet från början som de sedan ska bygga resten av sin figur runt? Ska man kanske helt enkelt ge spelare något roligt personlighetsdrag? (SLP som även är RPn:s vän: "Ja, jag förstår att du är ivrig att ge dig iväg och strida mot kitinierna, men försök att hålla dig i skinnet. Jag vet hur mycket du hatar dem, men att tappa huvudet på slagfältet kommer inte att ge dig din bror tillbaka.")
Slutligen: är det kanske någon som redan har prövat på detta? Verkar det ospelbart eller kul? Alla former av erfarenheter, kommentarer och kritik är välkomna. Och önskade.
Ridijeck
som faktiskt tror att det kan bli något av det här