Om vi traskar in i ämnen som gränsar till trådens ämne så finns det ju rätt gott om små spel om man tittar bortom drakarnas produktion. Ett rollspel måste ju inte vara på 150+ sidor för att vara bra, jag har spelat fantastiska spel som kom på en handfull sidor (tex Lady Blackbird).
Jag hade inte ett uttalat mål att göra ett dyslexi-anpassat spel med CM/77, men jag hade som mål att det skulle vara lättläst och tydligt. Björn Wärmedal ägnade en helg åt att försöka plocka bort "överflödiga" ord, meningar, stycken och kapitel, och hans förslag svaldes stort sett med hull och hår. Det finns naturligtvis mer som går att göra, mycket mer till och med, om man kan tänka sig att minska informationsinnehållet också.
Dock, jag tror att dyslexi-vinkeln är en mindre framgångsrik sådan, det måste finnas en anledning till att drakarna gör spel som ser ut som de gör.
Så sent som i fjol fick jag på GothCon se hur någon hade tagit ett av drakarnas nya spel och sammanfattat det till insidan av en spelledarskärm. Ett spel måste inte vara tjockt, men folk villl tydligen bara(?) köpa tjocka spel.