Nekromanti Dystopiska fantasyspel/settings ?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror det finns en viss skillnad beroende på vad man vill ha för sorts spel. I Midnight fick jag intrycket att rollpersonerna skulle spela goda hjältar, fast i underläge. Man vet liksom att man står på rätt sida och slåss mot Ondskan. I Gemini tycks inte samma moraliska trygghet finnas -- ingen av grupperingarna är riktigt sympatisk.

I Midnight så blir det en enormt skön stämning om man lyckas få till den där hopplösheten om att det knappt är värt att kämpa, det enda vi gör är att skjuta på det oundvikliga. Det gillade jag personligen mkt med settingen, det är väldigt annorlunda.

Simon

Swashbuckler
Nässe här på forumet har skrivit ett par minirollspel, scenarier eller kampanjupplägg med inbyggt regelsystem, som publicerats i Fenix. De är variationer på ett tema och ett av dem kan stämma bra på vad du söker. Det första, minns inte nu vad det hette, Himlaspirans hemlighet eller nåt sånt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om man mest vill ha inspiration tycker jag man kan ta en titt på MMORPG't Guild Wars. I början är det sådär tråkigt fantasyidylliskt men ganska snart när man spelar så blir det stor invasion och det blir rätt mycket fantasymotsvarigheten till nuclear wastelands. Ett tag iaf. De förstörda markerna kring Ascalon tycker jag fortfarande är ashäftiga.

Blasphemy

Swashbuckler
Hmmm det har du förvisso rätt i. Det är ju mer ett tydligt "hjältespel". Fast frågan är - tar det inte bort lite av det dystopiska då?

Annars skulle jag säga att Warhammer på många sätt skulle kunna räknas som ett dystopiskt fantasyspel.

Hrimfar

Veteran
Om ingen har sagt det än, så måste jag rekommendera Gemini. Ett gammalt svenskt dystopiskt fantasyrollspel där metaplotten är en kamp mellan det onda individorienterade mörkret och den fascistiska storkyrkan. Alla är rädda för inkvisitionen!

Vet inte hur lätt spelet är att få tag på, men såvitt jag vet finns det en hel del grundböcker i omlopp.

solvebring

Superhero
Genesis said:
Doctor_Hell said:
ska försöka förklara vad jag söker

jag vill ha ett totalitärt samhälle där individen fruktar staten/kronan där rasism/sexism är vardagsmat segragation mellan raser existerar , den starke tar sin rätt att härska över den svage , broder säljer broder för ett par ynka kopparslantar för att överleva ännu en dag på gatan sen ska det appliceras standard fantasy raser på det här
CHRONOOOOPIAA!

Alla andra har fel. Chronopia är vad du söker.
Sant. Faktiskt. Speciellt om man plockar bort de humoristiska element som finns. Chronopia är kort sagt en underbart mörk, missanpassad, missbildad skum värld. Den är inte bright and shining någonstans. Allting har en ful destruktiv sida. Ta bara alvhusen...

Nu misstänker jag iof en del ironi i det här inlägget som jag citerar, men jag själv menar allvar.

Fast... Jag undrar alltid, när folk söker bara settings och inte hela spel. Varför inte skapa det själv?
Vart tog den gamla skolans "kan själv"-anda vägen egentligen?

... undrar solvebring som seriöst undrar vart alla roliga små hemsidor med egenskapade småprojekt och glädjefriska settings och scenarion tog vägen? Är det för 90-tal att handskas med rollspel på det viset?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Blasphemy said:
Hmmm det har du förvisso rätt i. Det är ju mer ett tydligt "hjältespel". Fast frågan är - tar det inte bort lite av det dystopiska då?

Annars skulle jag säga att Warhammer på många sätt skulle kunna räknas som ett dystopiskt fantasyspel.
Tja, en dystopi är det ju i alla fall, bara det att det finns ett tydligt gott och ont. Det är ju fortfarande inte särskilt stor chans att man faktiskt lyckas åstadkomma något genom sitt hjältande.

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Hrimfar said:
Om ingen har sagt det än, så måste jag rekommendera Gemini. Ett gammalt svenskt dystopiskt fantasyrollspel där metaplotten är en kamp mellan det onda individorienterade mörkret och den fascistiska storkyrkan. Alla är rädda för inkvisitionen!

Vet inte hur lätt spelet är att få tag på, men såvitt jag vet finns det en hel del grundböcker i omlopp.
kolla köp och sälj-forumet ;-)

Pom

Swashbuckler
Hrimfar said:
Om ingen har sagt det än, så måste jag rekommendera Gemini.
Åtminstone tre andra personer har sagt det, så det måste ligga någonting i det. Jag undrar om jag inte såg någon rekommendera Gemini i en snarlik tråd på RPG.net igår också.

Hrimfar

Veteran
PomÅtminstone tre andra personer har sagt det said:
på RPG.net igår också.
Det är ett väldigt trevligt rollspel, synd att det lades ner. Såvitt jag vet utkom endast 2 böcker - grundboken och den mörka magin. Om det påminner om något så är det Mutant Rymds setting fast fantasy i stället för sci-fi.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Det är ett väldigt trevligt rollspel, synd att det lades ner. Såvitt jag vet utkom endast 2 böcker - grundboken och den mörka magin.[/QUOTE]

Det finns en bok som bara kom ut på engelska också, Orschild.

Genesis

Ni dés ni maître
solvebring said:
Nu misstänker jag iof en del ironi i det här inlägget som jag citerar, men jag själv menar allvar.
Jag var inte ett dugg ironisk, faktiskt.

rjonas

Hero
Gemini var ju helt okej men se till att stryka det helt vansinniga sten-sax-och-påseförfarandet vid strid.

Big Marco

Läskig
Blasphemy said:
Vad kul att Noir kunde vara inspiration där. Det fanns faktiskt väldigt lösa planer på att göra en fantasyversion av Noir. Exakt hur den skulle publiceras (om den skulle publiceras) var aldrig riktigt uttänkt.

Jag skissade dock lite på att använda Noirs värld och helt enkelt dra mig tillbaka i tiden, till dess innan Imperiet uppkom, och de sju rikena kämpade mot varandra. Det skulle vara flintlåsvapen, heder, ära, profetier, gamla blodsriter och man skulle få svar/ledtrådar till statens uppkomst, befläckelsen och staden Sandukars funktion.
Vi får väl hitta ca sex veckor, flytta ut till en stuga i skogen och bara ösa loss. För om vi avfrostar materialet vi redan har skrivit så tror jag att det är ungefär den tiden som skulle krävas för att få klart manuset.

När vi nu skall få tid med det. ,-)

Blasphemy

Swashbuckler
Vi får väl hitta ca sex veckor, flytta ut till en stuga i skogen och bara ösa loss.
Ja det hade varit sjukt coolt! Isolera sig någerst och bara skriva, snickra och bygga ut något...

Det är ju bara tiden som saknas...

Vi får se till att bli placerade på samma ålderdomshem :gremwink: