Tja... Om du menar ePub så tycker jag definitivt att det är något att ha. Jag vet inte om det är så superstor skillnad mellan dem; den stora skillnaden är väl mellan Amazons Kindle (motsvarande Apple – en välfungerande men väldigt begränsad plattform) och... allt annat. För alla utom Kindle har stöd för typ alla format och så vidare som finns... Utom Kindles format, då, som Amazon håller för sig själva. Och vice versa.
Jag har en E-boksläsare från Kobo, själv. Den har touch-skärm och backlight som man kan aktivera vid behov. Den stödjer typ alla format som finns, utom Kindle. Jag är väldigt nöjd.
När jag bygger rollspels-eböcker så brukar jag använda den inbyggda läsaren i Calibre för att testa dem. Det funkar väldigt bra, och gör att jag slipper föra över grejer till den fysiska manicken hela tiden. Hela grejen med ePub är ju att de ska vara reflowable (även om det av någon anledning går att skapa icke-reflowable också), så man kan testa lite olika skärmproportioner och annat genom att bara ändra storleken på fönstret. Sedan får man ju helt släppa tanken om perfekt kontroll över layout och flow såklart.
Om du menar PDF så vet jag faktiskt inte. Min Nvidia Shield K1 funkar helt OK för PDF:er, även ganska tunga sådana. Även om det ibland händer att jag får vänta lite på att en sida renderas om jag bläddrar långt. Jag har hört bra saker om Apples grunkor här, men en sådan lär jag ju inte köpa någon gång snart så där kan jag inte riktigt uttala mig. Jag har funderat på att skaffa en ny tablet, men ännu så länge har jag inte hittat något som verkar tillräckligt mycket bättre än min K1:a utan att kosta väldigt mycket mer än jag är beredd att lägga. Så tills vidare får K1:an med sina åtta tum funka för mig.