Jag är ett stort fan av Earthdawn. Jag har spelat en kampanj som sträckte sig nästan ett år och vi spelade för övrigt 3ed.
Jag tycker om settingen, att undersöka caers och få loota är alltid trevligt. Det är varierat, vill man jaga theraner längs gränsen till Thera går det, vill man bara loota gamla caers går det, vill man... ja, det är en fri värld och möjligheterna är otaliga!
Jag gillar hur expandet är inbyggt i hur världen funkar, om man har lärt sig en förmåga kan man på magisk väg via meditation bli bättre på den, just för att man är en adept, då blir det inte märkligt att man helt plötsligt är bättre utan det är alltid en medveten handling av rollen att förbättra sina färdigheter. Du går upp i cirklar (tänk levels) genom att höja ett visst antal färdigheter nog högt och sedan få tag på någon av högre cirkel som kan träna dig till nästa nivå.
Jag gillar de olika karaktärsklasserna och jag kan inte minnas några svårigheter med att göra roller heller. Jag drömmer om att få spela ED igen, men det kan vara svårt att hitta en vettig SL här i Luleå. Jag vill spela en bågskytt.
Dock så är det en hel del att sätta sig in i, jag var t.ex. knappt och petade i blodsmagi, mer än det grundläggande som hände för oss i kampanjen. Jag klarade mig bra på min kunskap eftersom jag spelade med en spelare som var en erfaren ED-spelare och visste allt.
Kort och gott så rekommenderar jag det varmt.