Fördomarna finns där
De flesta som hatar Eberron spydde ur sig sin galla långt innan boken kom ut. Nu när den kom ut och visade sig vara helt okej, och inte alls så dålig som ett antal pre-facto-kritiker antog, så har man hamnat i ett vakum. De som var väldigt emot Eberron har redan sagt en massa dumma saker, och det minns de som väntat på att boken ska komma ut, så de som tycker illa om Eberron har nu blivit tvungna att antingen läsa boken innan de ger mer kritik, eller framstå som oinsatta kritiker.
De slog sig helt enkelt trötta innan matchen ens var igång. Vänta ett tag så har de nog vilat upp sig, och kritiken kommer att komma krypande.
Vad jag tycker är intressant är att Eberron har ett anslag som liknar det som fanns i Chronopia, en värld som ett tag för en högljudd skara symboliserade allt som var fel inom svenska rollspel, och till och med allt som var fel med fantasy. Nu har amrisarna kommit ikapp, och av den kritik jag hört mot Eberron så låter en hel del kusligt lik den som fyrades av mot Chronopia.
Men, för att besvara din fråga: ja du har fördomar. Titta på alla olika populära spelvärldar som finns för d20. Titta på Midnight (Fantasy Flight), Ravenloft (Arthaus), The Diamond Throne/Arcana Unearthed (Malhvoc Press), Oathbound (Bastion Press), Dragonstar (Fantasy Flight), Scarred Lands (Sword&Sorcery).
d20 är inte bara standardfantasy. Så jag tar hand om den fördomen du har där, tackar så mycket... <spola>. Så nu är den borta.
M.