Nekromanti Eberron - Transformers tar över D&D?

G

Guest

Guest
Efter att ha läst Eksems senaste inlägg där han beskriver bl.a. "människoliknande robotar" och "action points", så undrar jag hur långt ifrån det traditionella D&D kan man egentligen gå i en kampanjvärld?

Alltså, mekaniska robotar tycker i varje fall jag är att gå över en helig gräns. Och nya regélbegrepp som actionpoints liknar ju mer och mer ett helt nytt spel.

Har jag fel, eller håller Eberron på att styckas upp i ett separat spel? Jag tycker tendensen är oroväckande. Inte minst då samtliga nyproducerade äventyr har varit för just Eberron.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Närå, det är lugnt

Jag är inte orolig. Men så är jag sällan orolig över något heller.

Action points är inte med i Core Rules, så de är inte med i D&D-kärnan ännu (men kommer säkert att bli det i och med D&D4, när det nu kommer. Men det ser jag inte som något negativt).

Och Eberrons Warforged är mer golems med intelligens, än de är robotar. I alla fall ser jag dem som sådana. Så där oroar jag mig inte heller.

Det mest bisarra som gjorts är ju fortfarande Spelljammer, med den gigantiska rymdhamstern, och dit har inte Eberron nått ännu! :gremlaugh:

Och Planescape var väldigt "far out" det också, och för mig är det väldigt mycket D&D.

/Magnus

G

Guest

Guest
Re: Närå, det är lugnt

Det är klart, Golems kan man väl dra en liknelse till i sådana fall vad gäller Warforged.

Om Action Points inkluderas i D&D4 så är det ju inte så mycket att diskutera, då drar ju D&D åt Eberron-hållet. Men det kanske är en god sak. Svårt för mig att säga som hårdnackat vägrar köpa Eberron...

Men jag är dock orolig att klassiker som Greyhawk och mitt älskade Forgotten Realms glöms bort när Wizards gänget snickrar i sin spelverkstad och ägnar nästan all tid åt Eberron.

I övrigt undrar jag om någon här vet något mer om D&D4 och vad det kommer innehålla?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
D&D4 = bara WotC vet

När det gäller D&D4 är det bara WotC som vet. Som det ser ut nu så kommer det inte tidigare än 2006, kanske 2007? Fast det är bara vilda gissningar från mig. Kan lika gärna vara 2008.

WotC har sagt att vi ska få minst ett års förvarning innan D&D4 släpps.

När det gäller Greyhawk, tror jag att du lär få vänta på nytt material. WotC ägnar inte mycket energi åt den världen just nu, och kommer troligen inte att göra det heller. Synd.

/M

Hunk

Hero
Jag tror att du kan vara lugn

Jag är liksom du något skeptiskt inställd till Eberron och tycker att kampanjvärlden är lite väl steroidbetonad, men jag är inte särskilt orolig för att exempelvis levande constructs kommer att bli standard i D&D. Jag tror inte heller att Wizards kommer att överge Forgotten Realms på ett bra tag - FR-produkter säljer helt enkelt för bra (däremot är jag rädd att Greyhawk, den WotC-kampanjvärld jag gillar bäst, kommer att dö sotdöden).

Action Points tror jag skulle passa lika bra i Faerun som i Eberron och kan som Magnus skrev säkert komma att bli standard i framtida utgåvor av D&D, men jag tycker inte att detta skulle strida mot D&D:s själ (och då är jag ändå rätt konservativ).

G

Guest

Guest
Re: Jag tror att du kan vara lugn

Vad har du hört om Greyhawk annars?

Finns det nya Greyhawk produkter ute på marknaden?

Hunk

Hero
Greyhawk [OT]

Det finns tyvärr inga nya Greyhawkprodukter på marknaden - de enda till 3e som är direkt Greyhawkrelaterade är väl Living Greyhawk Gazetteer, D&D Gazetteer och möjlighen också Temple of Elemental Evil (men den kan man ju nästan förlägga i vilken kampanjvärld som helst) och alla de kom ju precis i början av 3e. Däremot skall Castle Greyhawk publiceras till Castles & Crusades under namnet Castle Zagyg och Greyhack till Hackmaster, men frågan är om det räknas. Det känns som att Wizards inte riktigt vet vad man skall göra med GH - man vill nog behålla kontrollen över kampanjvärlden eftersom den är så förknippad med D&D och vågar därför inte lägga ut den på entreprenad som man gjort med Dragonlance, men man ger inte ut något till den eftersom den inte är lika lönsam som Forgotten Realms.

Själv överlever jag i alla fall, eftersom jag funnit Wilderlands, som är en ännu bättre kampanjvärld! Om jag ändå skulle vilja spela i Oerth har jag en hel del gamla Greyhawkprylar till 1st och 2nd edition och Greyhawk är ju en värld som det är relativt enkelt att slänga in vilket äventyr som helst i.

EchonCique

Hero
Efter att ha läst Eksems senaste inlägg där han beskriver bl.a. "människoliknande robotar" och "action points", så undrar jag hur långt ifrån det traditionella D&D kan man egentligen gå i en kampanjvärld?
Man kan gå precis så långt som man vill, sålänge regelmassan är densamma. Regelmassan i detta fallet är ju de tre grundböckerna PHB, DMG, MM som ligger till grund för alla kampanjvärldar som släppts till just D&D (fantasy).

Forgotten Realms, Dark Sun, Greyhawk, Planescape och Eberrron har alla samma regelmassa med modifikationer och tillägg för att ge varje spel dess unika känsla. Dessa tar jag som exempel då det är de jag har hemma. Alla är lika mycket D&D, alla bygger på de tre grundböckerna.

Sedan har jag fått tips att peka dig i riktning till Year of the Comet, City of the Gods och Expedition to the Barrier Peaks som alla innehåller rymdskepp, lasrar, granater med mera. De lyder också under D&D grundreglerna.

Så din fråga bör omformuleras till "Vad definierar D&D, d20 och kampanjvärldar?" för att kunna besvaras. Varje kampanjvärld är unik. En unik värld innebär nya omständigheter, raser, miljöer och föremål. Om Eberron skall bli ett eget spel så bör det ju gå från att vara baserat på grundböckerna till ett specialkomponerat regelsystem (som möjligtvis kan ha sin grund i grundböckerna).

Men visst kan jag förstå den oro du och Hunk målar upp i att det går ifrån det traditionella som D&D stått för en gång i tiden. Men det är inget nytt spel per se, ej heller något som går för långt från regelmassan. Däremot kan de gå för långt från det som ni anser vara essentiella D&D. Vilket är en helt annan sak. :gremsmile:.

Foggmock

Myrmidon
Helgerån!

Jag som tyckte att den sista gränsen var nådd när Gary övergav figurerna och terrängen och skulle blanda in en massa rollspelande i smeten. Helt onödigt och det kommer garanterat få alla att tappa fokus!

Halvlingar som rider på dinosarier - fy bubblan! De ska bo i hålor i jorden och röka tobak, och bara tanken på att introducera helt nya raser och företeelser i en ny spelvärld får mig att må dåligt. För att inte tala om alla nya regler som bara är till ondo! Den där till synes futtiga hjältepoängsmekanismen kommer ju helt klart att göra Ebberonreglerna så pass annorlunda från orginal-D&D att jag inte kommer förstå minsta lilla!

Nä usch, jag ska ta fram gamla fina first edition och spela lite RIKTIGT rollspel, jag...

Foggmock - irony overload :gremsuck:

Hunk

Hero
Några kommentarer:
Man kan gå precis så långt som man vill, sålänge regelmassan är densamma. Regelmassan i detta fallet är ju de tre grundböckerna PHB, DMG, MM som ligger till grund för alla kampanjvärldar som släppts till just D&D (fantasy).

Forgotten Realms, Dark Sun, Greyhawk, Planescape och Eberrron har alla samma regelmassa med modifikationer och tillägg för att ge varje spel dess unika känsla. Dessa tar jag som exempel då det är de jag har hemma. Alla är lika mycket D&D, alla bygger på de tre grundböckerna.

/.../

Men visst kan jag förstå den oro du och Hunk målar upp i att det går ifrån det traditionella som D&D stått för en gång i tiden. Men det är inget nytt spel per se, ej heller något som går för långt från regelmassan. Däremot kan de gå för långt från det som ni anser vara essentiella D&D. Vilket är en helt annan sak. .
Kruxet ligger i om D&D i en kommande upplaga skulle röra sig ännu längre från vad jag skulle se som klassisk D&D-känsla (vilket jag definierar som Greyhawk, Blackmoor och Wilderlands) till Transformers-D&D (för att låna Caligulas uttryck). I så fall skulle nog spelet i alla fall passa mig sämre (men andra bättre). Själv tycker jag att 3.5e är den bästa inkarnationen av D&D, även om jag tycker att enkelheten i 1st ed AD&D och Mentzer-D&D känns befriande, så jag är inte helt reaktionär. Om den fjärde upplagan skulle vända upp och ned på allt det klassiska kan jag ju å andra sidan alltid välja att fortsätta lira med 3.5:an (det finns ju gott om folk som fortfarande spelar 1st ed AD&D nu). Jag tror dock inte att man kommer att våga förändra grundstommen särskilt mycket - det finns helt enkelt alldeles för många köpare som likt mig föredrar standardfjantasy (Dark Sun och Planescape ledde ju inte till detta och jag tror inte att det kommer att vara någon skillnad med Eberron). Själv skulle jag inte gråta om man i en framtida inkarnation tonade ned tillgängligheten på magi och magiska föremål något, men det lär tyvärr aldrig ske.

Sedan har jag fått tips att peka dig i riktning till Year of the Comet, City of the Gods och Expedition to the Barrier Peaks som alla innehåller rymdskepp, lasrar, granater med mera. De lyder också under D&D grundreglerna.
Jag tillhör dem som inte har något emot Science Fictionelement i Fantasy, vilket var betydligt mer vanligt i tidiga D&D/AD&D än det är nu. Det första D&D-supplement där SF-element dök upp är, såvitt jag vet, City State of the Invincible Overlord, som jag har som bas för min kampanj (det SF-element som förekommer har dock en nedtonad roll, som är än mindre i den nya D20-versionen). SF-element är ju inte heller ovanliga i klassisk Sword & Sorcerylitteratur - Elefantmannen i Conan är ett lysande exempel. Så, som konservativ, måste jag därför säga ja till SF-element, men nej till levande självständigt tänkande constructs :gremgrin:!

(Kan tillägga att jag gärna skulle prova på att spela i en Eberronkampanj - mycket i världen verkar intressant efter en snabb genombläddring av min tämligen nyinköpta settingbok. Dock skulle jag nog inte vilja spelleda den kampanjvärlden, eftersom jag helt enkelt tror att jag föredrar klassiska människooffrande demonkulter, krullhåriga halvlängdsmän som bor i jordhålor och magiker som bygger ensliga torn.)

ForgottenRealms

Veteran
Re: D&D4 = bara WotC vet

Men varför i hela världen släpps inga nya officiella FR-äventyr? Vad jag vet så kan man räkna dem officiella 3.5 äventyren på en hand (möjligtvis två).

Ska det vara så med WotC mest populära värld? Seriöst alltså, skärpning vad gäller nya äventyr. Det som verkligen behövs. Dem kunde gott och väl avsätta lite energi från alla addons/accessories som släpps och ge ut lite nya fräscha äventyr.

Tänk bara på den gamla trilogin Ärans Väg till svenska DoD. Oj vilken stämning och känsla! För att inte tala om kampanjen Svavelvinter... kommer vi någonsin att få något från WotC av den klassen?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Därför inga äventyr till FR

Den stora anledningen till att det inte kommer särskilt mycket äventyr i tryckt form alls är för att det är en förbrukningsvara. En spelgrupp använder äventyret en gång, sen är det oanvändbart. Därför drar sig många för att köpa äventyr och därför drar sig många från att ge ut äventyr. Det är oftast inte värt det. Ond cirkel.

Att Wizards lägger sitt krut på Eberron är inte så himla konstigt, det är det nya och det som de behöver få upp intresset för. Forgotten Realms är inarbetat sedan många år och det är, enligt min gissning, inte särskilt många som varken kan eller behöver rekryteras till FR-leden. Dessutom är det bara en generell fantasyvärld, det är inga som helst problem att köra ett Greyhawk-äventyr i Forgotten Realms och vice versa. Eberron är däremot nytt och svårt och har ingen motsvarighet.

ForgottenRealms

Veteran
Re: Därför inga äventyr till FR

Jo jag håller med dig i viss mån. Men bara för att dem måste få upp folks ögon för något nytt betyder det inte för mig att man helt bara slutar producera nytt äventyrsmaterial för dem populäraste världarna.

Sedan vet jag inte riktigt det där med att äventyret bara används en gång. Visst, du köper den bara en gång. Men samma gäller ju t.ex med en regelbok, den köper du också bara en gång eller hur oavsett hur mycket du använder den? Det är bara deras förb***** miniatyrer som man måste köpa mängder av för att få en hyffsad användbar samling.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Därför inga äventyr till FR [ot]

"Jo jag håller med dig i viss mån. Men bara för att dem måste få upp folks ögon för något nytt betyder det inte för mig att man helt bara slutar producera nytt äventyrsmaterial för dem populäraste världarna."

Begränsningar av resurser kräver prioritering, och det är klart de prioriterar det de kan tjäna mest kosing på. Det nya, dvs.

"Sedan vet jag inte riktigt det där med att äventyret bara används en gång. Visst, du köper den bara en gång. Men samma gäller ju t.ex med en regelbok, den köper du också bara en gång eller hur oavsett hur mycket du använder den?"

Ja, men en regelbok kan du ju använda hur mycket som helst. Den blir inte oanvändbar bara för att du spelat med den en gång. Äventyr blir oanvändbara en gång per spelgrupp, har man många spelgrupper kan man använda äventyret fler gånger, har man en kan man använda det en.

Eller ja, man kan ju förstås spela äventyret hur många gånger som helst, men de har en tendens att blir rätt... Upprepande och tråkiga efter ett par gånger... :gremwink:

Storuggla

Champion

"Sedan vet jag inte riktigt det där med att äventyret bara används en gång. Visst, du köper den bara en gång. Men samma gäller ju t.ex med en regelbok, den köper du också bara en gång eller hur oavsett hur mycket du använder den?"

Ett äventyr använder du en gång per spelgrupp och sen står det och samlar damm. En regelbok använder du när du skapar gubbar,a varje gång du levlar, när du vill kolla reglerna osv osv. Du har ett helt annat behov av en bok med regler i än en bok med ett äventyr i.
Jag minns inte vem det var som ska det (tror det var Krille) men tydligen så säljer äventyr kass och alla köper böcker med regler, av någon konstig anledning. Undantag är väl saker som Snösaga, eftersom det när det kom erbjöd den första världsbeskrivningen som var värd namnet, vilekt gjorde att alla köpte den bara för att se var bulturerna bodde...

Storuggla, Tom Selleck & sit-ups

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
FR-äventyr …

Det ges ju faktiskt ut FR-äventyr då och då. Inte av WotC, men väl av Paizo Publishing.

Nu sitter jag på jobbet så jag kan inte kolla i mina tidningar, men jag skulle tro att det i Dungeon Magazine publiceras ett FR-äventyr var fjärde-femte månad eller så. Dessutom finns ju fullt av generella äventyr som lätt kan konverteras till FR.

G

Guest

Guest
Paizo?

Äventyren i Dunegoen Magazine är oftast väldigt korta. Jag vet att Anor menar ordentliga fullängds-äventyr, precis som "City of the Spiderqueen" som ju är fantastiskt bra!

Paizo publishing känner jag inte till, men publicerar dem officiella FR-äventyr verkligen?

Morgath

Warrior
Nytt FR äventyr på G

Jag har sagt det förr på detta forum, men ingen tycks lyssna...

Här kan ni se det nya FR-äventyret. Klaga inte. Sök information först i alla fall. Slut.

G

Guest

Guest

Men ursäkta, nu tror jag du missar poängen här.

Rollspel spelas förvisso med regler och tilläggsböcker av olika slag, men utan äventyr blir det inget spelande. FR är den absolut största spelvärlden, och majoriteten av oss som spelar har helt enkelt inte tid att skriva egna äventyr.

Wizards har ju valt att lägga ner enorma resurser på tilläggsböcker, och låter sedan konstruktörer som Necromancer och Goodman Games göra äventyren.

Jag tror dock att Wizards gjort en missbedömning här, och det skulle stärka varumärket FR om man gjorde fler högkvalitativa äventyr av just den sort som "City of the Spiderqueen". Som spelare (och kund!) gör man ju en helhetsbedömning av vad som finns ute på marknaden, och vad gäller FR nu så är det helt enkelt alldeles för lite äventyr.

Uppenbarligen har Wizards satsat mer på att göra äventyr för Eberron.

G

Guest

Guest
Re: Nytt FR äventyr på G

Du har sagt det förut, och jag har hört dig förut.

Men det är ett enda äventyr! Och för 4th level PCs!
Det räcker helt enkelt inte. Vår grupp är nu kring 5-8th levels, och med vår höga takt kör vi nästan ett äventyr i månaden!

men tack ändå för länken, det verkar vara ett bra äventyr!