Nekromanti Eberron - Transformers tar över D&D?

Hunk

Hero
Äventyr säljer kasst

Jag minns inte vem det var som ska det (tror det var Krille) men tydligen så säljer äventyr kass och alla köper böcker med regler, av någon konstig anledning. Undantag är väl saker som Snösaga, eftersom det när det kom erbjöd den första världsbeskrivningen som var värd namnet, vilekt gjorde att alla köpte den bara för att se var bulturerna bodde...
Tyvärr har du (och Krille) rätt - äventyr säljer kasst, medan regelböcker säljer betydligt bättre (dock har D20-marknaden för regelsupplement också varit tämligen usel det senaste året). Enligt uppgift från ägaren till ett av de medelstora D20-förlagen finns det inte längre någon som helst ekonomi i att ge ut kortare (>100 sidor) äventyr. Anledningen till att WotC åter har börjat ge ut kortare äventyr är att det krävs en hyfsad tillgång på äventyr för att regelböckerna skall kunna sälja. Under 3E:s första år översköljdes marknaden med tredjepartstillverkade äventyr, och Wizards slapp därmed ge ut så mycket, men numera är det nästan bara Goodman Games som förser marknaden med en stabil ström av kortare äventyr (och de har rätt taskig distribution - exempelvis tar konstigt nog inte SF-bokhandeln in deras prylar). Många distributörer och butiker köpte helt enkelt in alldeles för många D20-äventyr, som sedan inte såldes och därför fick reas ut för en spottstyver.

För övrigt säljer även kampanjvärldar tämligen uselt, vilket förmodligen beror på att varenda liten hemmasnickrande tjomme har haft som dröm att ge ut sin egen kampanjvärld, vilket ledde till att marknaden blev överhettad. Att den första publicerade kampanjvärlden till D&D endast har en upplaga på ett par tusen ex när den nu släpps till D20-systemet är ett tydligt tecken på detta (förmodligen trycktes mer än 50 000 ex av den under perioden 77-81 - kanske var upplagan t o m över 100 000).

Hunk

Hero
Re: Paizo?

Paizo Publishing är förlaget som ger ut Dungeon Magazine på licens från WotC och har därmed rätt att ge ut officiella D&D-äventyr (inkl Forgotten Realms) i den tidningen.

G

Guest

Guest
Re: Äventyr säljer kasst

Missförstod jag dig nu, eller hävdar du att FR-Campaign Setting bara säljer i några tusen ex?

Jag antar att du i sådana fall bara menar Sverige, men tänk på att Wizards säljer FR över hela världen.

Eksem

Champion
Re: Därför inga äventyr till FR

"Uppenbarligen har Wizards satsat mer på att göra äventyr för Eberron. "

Satsat och satsat. Man har gjort dem, i alla fall, men de är ganska korta, och inte särskilt bra (de två jag har i alla fall). Då har faktiskt de äventyr jag läst i Dungeon varit mycket, mycket bättre. Särskilt deras lite längre äventyrsserier. De släppte ju en som tog PCs från Level 1 till Level 20. Med tanke på att det kommer mer än 30 äventyr om året med lite längd på (15-20 sidor, som ett halvt äventyrshäfte typ) i Dungeon så tror jag att det är där krutet hamnar.

Hunk

Hero
Syftar ej på FR

Nej jag syftade inte på Forgotten Realms (den kampanjvärld som med all sannolikhet sålt allra bäst till D&D/D20 - jag har dock ingen som helst aning om hur stor upplagan var), utan på Wilderlands of High Fantasy, som var den första publicerade D&D-kampanjvärlden, där förlaget White Wolf/Necromancer Games offentligt har gått ut med att den bara trycks i 2 000 ex.

EchonCique

Hero
Deras MMORPG = Eberron

icke att förglömma ovanstående fakta. Wizards har faktiskt valt att försätta sitt kommande MMORPG till Eberrons spelvärld. Ännu ett skäl att inte satsa på FR.

G

Guest

Guest
Re: Deras MMORPG = Eberron

Vad står den förkortningen för?

Eksem

Champion
Massive Multiplayer Online Role Playing Game [ANT]

Alltså onlinerollspel för många användare, som Everquest och World of Warcraft.

Morgath

Warrior
Nytt FR-äventyr

I senaste Dungeon finns ett FR-äbentyr för 13:e nivån. Något för dina spelare att sätta tänderna i kanske? Säkert anpassningsbart till både högre och lägre nivåer, vilket är brukligt i Dungeon-äventyren...