Nekromanti Ebhron?

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Fakta om Ebhron

Jag skrev Ebhronkapitlet i GM och jag kan ju dela med mig av mina tankar kring dina frågor. Det är dock saker jag tar direkt ur huvudet så det kanske inte överensstämmer perfekt med utgivet material och det lär sannolikt inte överensstämma heller med framtida material om Ebhron.

För det första, som andra påpekat, likna inte Ebhron för mycket med Tellus länder. Dessutom vill jag påstå att Ebhron ligger alldeles för nära den kända världen för att vara Kina - titta isf på Menon-Aun på andra sidan världen. Det finns ingen bra jämförelseland för Ebhron. På sin höjd kan man jämföra det med det betydligt närmre Indien eller Afrika, även om de jämförelserna haltar brutalt på sina ställen. Nåja.

Fakta om adeln och dess uppbyggnad (om det ens finns någon adel), heraldik (om det finns någon adel eller dylikt)

Det finns ingen adel i egentlig mening i Ebhron. Ebhron är inte ett feodalt samhälle. Däremot finns det två-tre motsvarigheter. Ebhron styrs på både hög och låg nivå av ämbetsmän som främst tillsätts meritokratiskt, d.v.s. högst merit vinner. Dessutom finns det i lägre maktämbeten en påverkan från folket. Vanligtvis är det dock ett högre råd som skall tillsätta lägre ämbeten och råd, eftersom de anses ha nog med kompetens att bedöma de sökande. För att vara ämbetsman bör man vara medlem i Kabalaorden - det vill säga samma sak som att ha studerat och skaffat sig titlar vid något universitet.

Det finns dock en aristokrati utöver detta. Detta är sedan urminnes tider rika och mäktiga familjer. Det finns dock inget i systemet som stödjer dessa (ex. att ämbeten går i arv), men familjenamnet tenderar dock att påverka vid valet av ämbeten och dylikt.

arkitektur (byggmaterial och byggstilar)

Inget jag har funderat på. Den är dock i grunden annorlunda än den som gäller i "vanliga Mundana". Jag skulle satsa på väldigt stora, kvadratiska byggnader av stora, kvadratiska stenblock. D.v.s. inte så mycket finess, utsmyckning eller detaljer. Denna anonyma men mäktiga stil tycker jag passar Ebhron och det ebhronitiska sinnelaget.

mode (både bland över- och underklass)

Jag har sett utkast till hur deras kläder skall se ut. Dessvärre minns jag inte helt hur det var. Jag har för mig att ett kimonoliknande plagg var det viktigaste för båda könen.

, högtider (lokala fester etc.)

Som det nämns i GM finns det inga eller väldigt få rent ebhronitiska högtider. Man måste inse att Ebhron är en kulturell smältdegel sedan mycket länge. Det är alltså en kompott av ebhronitiska, taupiska, raunländska och kanske alviska högtider i ett enda virrvarr. Högtiderna är dessutom mycket olika i olika delar av landet. Det är alltså fritt fram att hitta på själv.

, historia (från förhistorian till nutid)

Det står en del i GM. I extremt snabba ordalag kan man sammanfatta historien enligt följande:
För väldans länge sedan (9000 år) fanns det städer kring de ebhronitiska floderna. Länge rasade krig mellan olika fraktioner på kontinenten för att få kontroll över den mycket bördiga Zenslätten. Kabalaorden med sitt ursprung i södra Ebhron utökade sin makt norrut. När de var i färd att gå till storkrig över Zenslätten invaderade raunerna och man gick istället samman med ebhroniterna som regerade över Zenslätten för att bemöta raunlänningarna. Snart började man dock istället hyra in raunlänningar som försvarare mot andra raunlänningar och det dröjde inte förrän raunlänningarna var en betydande minoritet på kontinenten. Därefter började man så sakta (mkt sakta) kolonisera de stora öarna utanför Ebhron - man hade också vissa kontakter med coloniska kejsardömet. Sedan började man tappa greppet om kolonierna som en efter en gjorde sig fria. Där är Ebhron idag. Det finns dock oerhörda tidsluckor i historien där man kan stoppa in vad man vill i form av interna händelser. Ebhron nämns dock mystiskt nog inte i övriga Mundanas historia så man får anta att Ebhron varit extremt tillbakadragna.

samt några inspirationskällor skulle inte sitta helt fel...

Jag har inga att ge, dessvärre.

/RipperDoc
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fakta om Ebhron

arkitektur (byggmaterial och byggstilar)

Inget jag har funderat på. Den är dock i grunden annorlunda än den som gäller i "vanliga Mundana". Jag skulle satsa på väldigt stora, kvadratiska byggnader av stora, kvadratiska stenblock. D.v.s. inte så mycket finess, utsmyckning eller detaljer. Denna anonyma men mäktiga stil tycker jag passar Ebhron och det ebhronitiska sinnelaget.
Så bilden av ett ebronitiskt torn på sidan 151 (som råkar vara *ehrm* egendomligt lik Torre de Belém) är inget man ska gå efter alls? Av illustrationerna att döma borde Ebhron se ut som Portugal på 1500-talet liksom.



- Ymir, tycker faktiskt det där är lite väl simpelt av Neogames
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ebhronitmode

Jag har sett bilderna på ehbronitiskt mode till Eon III, men vet inte om jag kan visa upp dem här...Neogames skulle kanske bli sura.

Nå, modet liknar iallafall Qin- och Hándynastiernas kinesiska dräkter ganska mycket. Se den här filmen för inspiration, eller ta en titt på Qin Shi Huangdis terracottaarmé:



- Ymir, till er tjänst
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Fakta om Ebhron

Nu är det sällan illustrationerna i modulerna (särskilt i GM och Mundana) handlar om vad som står i texten - de tycks för det mesta vara stämningsbilder så där allmänt, för att uttrycka det snällt. :gremgrin:

/RipperDoc - fram för illustratörer som får läsa texterna ordentligt _innan_ de illustrerar
 
Top