Till små kobolders försvar som PC-ras...
Eller en half-dragon kobold!
Kobolder som PC-ras, enligt alla konstes och tre huvudböckernas regler...
Level Equivalent: Normal. Notera dock en sak: Jag har
ingenstans hittat en regel som egentligen "förklarar" varför koboldern har en halv normal humanoid-HD (1/2d8).
Skall man vara inihoppsan logisk borde kanske en kobold halvera hp från alla typer av HD, oavsett character class...
Nu är det dock så att så klena som de är får man vara en riktig regelbög och konsultera sidan 24 i DMG: "Creatures with 1 HD or less have normal, class-based Hit Dice and features." Alltså börjar en kobold med lika många hit points som en människa av samma klass... eller?
Ability Scores: Str 6 - slå på tabellen på s 23 i DMG.
Dex 13 - Dex +2
Övriga stats är faktiskt som för en människa (10) så kobolder blir lika bra sorcerers som människor (blir). En kobold har högre Cha än en bugbear (9), en gnoll (8), en goblin (8), en ogre (7), en orc (8, en half-orc har samma) eller ett troll (6). Den enda av de "klassiska humanoida monstrena" som har lika saftig personlighet som en kobold är en hobgoblin, som också har Cha 10. Där ser ni fördelen med att vara
Lawful evil! ;-)
Kobold Traits:
*Kobolder har +1 natural armour. (Tjohoo! Jag visste de där ödlefjällen var bra till
något!)
*Kobolder har Darkvision. (Helt OK!)
*Kobolder har
light sensitivity. (Nåja, suck...)
*Kobolder får en +2 racial bonus på Craft (trapmaking), Profession (mining) och Search. (Bra för att snoka i dungeons!).
*Kobolder är
Small creatures med allt vad det innebär... se halflings eller gnomes. (+1 på AC, +1 to hit och +4 på Hide räcker för mig!) Men...
*Kobolder har en Speed på 30 fot
fastän de är Small creatures - de är ena snabba rackare!
*Kobolders modersmål är Draconic. Övriga möjliga bonusspråk, om man skall beräkna det som för existerande raser, borde vara Orc och Goblin (tänkbara allierade), samt Common, Dwarf, Gnome och kanske Sylvan (dvs. de språk deras fiender talar, analogt med diverse demihumans - det står att kobolder hatar "sprites" av olika slag, och jag gissar vilt att de snackar Sylvan, för det står in get i MM.)
All-in-all verkar kobolder inte sämre att spela än t.ex. half-orcs från en ren röjar-synpunkt - deras låga Str är oväsentlig, eftersom inget hindrar dem att bli bra wizards eller sorcerers, och de behöver ingen Str att tala om. Hög Dex, Small size och +1 natural armour ger dem en vettig AC innan man hitta bracers och annat stuff.
Om man man tvingar dem att halvera hit points från sin HD blir de mindre spelbara ("Hej grabbar, jag har 2 hp!") från ren fajter-synpunkt. Av konsekvensskäl skulle jag köra med det om jag var DM, fastän det "strider" mot DMG, men jag skulle ge dem någon liten fördel istället, tror jag - något som inte är relaterat till att ge eller ta spö, som en bonus på Spellcraft också, eller förmågan att tala med underjordskritter en gång om dan som en gnome (fast
otrevliga underjordskritter - dire weasels är grymma och balla!)
Nightowl, kobold-älskare
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!