Nekromanti ECL för svagare raser

Caleth

Veteran
Snacket om Meepo fick mig att börja tänka lite på hur man inkorporerar svagare raser i ett party utan att "bestraffa" dom för sitt rasval. Skulle man kunna tänka sig negativa ECL-värden? Att en kobold skulle få göra en level-2 karaktär, men räkna levelhöjningar som om han var level 1?

Bara en tanke...

König

Hero
Njae, vet ej...de får ju bättre HD genom val av klass...
Skulle räkna de som minst en lvl 1, en kobold kan ju också ge skada....om än lute. Men vem fan vill spela kobold, utom någon i min grupp förstoss....nämner inga namn...han blir nog sur! /images/icons/smile.gif

"When the DM laughs it is already to late"

Caleth

Veteran
Men vem fan vill spela kobold

Det vet jag inte. Det finns säkert många andra "svaga" raser också som jag inte kommer på så här på rak arm.

Man kan ju vända på det. Vem f*n vill spela Ogre? Inte jag i alla fall, och ändå så har ogres fått ett ECL-värde (vilket vet jag inte, har inte böckerna här på jobbet. :p).

Nightowl

Champion
Kobolder har sorcerer som favored class! Kobolder är släkt med drakar! Kobolder har en mycket coolare illustration i MM än någon spelarras! Ingen kan anklaga en för att vara kobold om man spelar kobold!

Kobolder rockar!

Nightowl, vill spela kobold

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Öhhhh, Nightowl, du är nog ganska ensam om att vilja spela kobold. Dessutom, kobolder har nog ingen vidare CHA att tala om så dom blir nog inga bra sorcerers.....

Men det vore ändå kul att se en kobold Dragondiciple me´d hög lvl....det skulle se ut som en drake!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Tamshan

Warrior
Ogres

Man kan ju vända på det. Vem f*n vill spela Ogre? Inte jag i alla fall, och ändå så har ogres fått ett ECL-värde (vilket vet jag inte, har inte böckerna här på jobbet. :p).

Tja, bland annat de där +10 på Str kan ju vara en anledning till rasens ECL+5. Ogres är rätt coola också. Efter att ha läst FR novellen Faces of Deception kan jag mycket väl tänka mig spela en Ogre, speciellt om det var i en FR kampanj som utspelade sig i Erlkazar, där humans, dwarves och ogres är allierade.

Re: Ogres

Finns det FR noveller som utspelar sig i Faerûn? Nej men vad coolt....det måste jag läsa någon gång......

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Caleth

Veteran

Min fråga var så klart retorisk. Du kan alltid hitta *någon* som vill spela en given ras eller ett givet yrke. Hittills har inte hänsyn tagits till raser som är svagare än normen, dvs en människa, bara de som är tuffare.

Själv skulle jag hellre spela en kobold champion än en Ogre, men som så ofta förr så är smaken delad.

chrull

Stockholm Kartell
Men vem fan vill spela kobold

Jag

...

chrull - tycker om de nya kobolderna..

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

chrull

Stockholm Kartell
kobold dragon disciple? ...

det var nog den bästa idéen jag sett på länge.. *skapa*

chrull

Tamshan

Warrior
Svaga Raser

Kom i håg att kobolds i Monster Manual, precis som alla andra humandoids, är presenterad med en lvl i NPC Warrior Class, därför kan de verka sämre än vad de skulle vara om de gjordes som rollpersoner med levels i riktiga classes.

Om en kobold fighter lvl 1 slåss med en human fighter lvl 1, kan du säga med säkerhet att den sistnämde alltid vinner? Knappast troligt, men det är möjligt att kobolden bara vinner 45 % av gångerna. Men vad skulle hända om kobolder var ECL -1, alltså en kobold på lvl 2 skulle vara motsvarande med en human lvl 1? Jo kobolden vinner typ 99 % av gångerna. Då har kobolden helt plötsligt förvandlats till en super race.

Nightowl

Champion
Till små kobolders försvar som PC-ras...

Eller en half-dragon kobold! :)

Kobolder som PC-ras, enligt alla konstes och tre huvudböckernas regler...
Level Equivalent: Normal. Notera dock en sak: Jag har ingenstans hittat en regel som egentligen "förklarar" varför koboldern har en halv normal humanoid-HD (1/2d8).
Skall man vara inihoppsan logisk borde kanske en kobold halvera hp från alla typer av HD, oavsett character class...
Nu är det dock så att så klena som de är får man vara en riktig regelbög och konsultera sidan 24 i DMG: "Creatures with 1 HD or less have normal, class-based Hit Dice and features." Alltså börjar en kobold med lika många hit points som en människa av samma klass... eller?

Ability Scores: Str 6 - slå på tabellen på s 23 i DMG.
Dex 13 - Dex +2
Övriga stats är faktiskt som för en människa (10) så kobolder blir lika bra sorcerers som människor (blir). En kobold har högre Cha än en bugbear (9), en gnoll (8), en goblin (8), en ogre (7), en orc (8, en half-orc har samma) eller ett troll (6). Den enda av de "klassiska humanoida monstrena" som har lika saftig personlighet som en kobold är en hobgoblin, som också har Cha 10. Där ser ni fördelen med att vara Lawful evil! ;-)

Kobold Traits:
*Kobolder har +1 natural armour. (Tjohoo! Jag visste de där ödlefjällen var bra till något!)
*Kobolder har Darkvision. (Helt OK!)
*Kobolder har light sensitivity. (Nåja, suck...)
*Kobolder får en +2 racial bonus på Craft (trapmaking), Profession (mining) och Search. (Bra för att snoka i dungeons!).
*Kobolder är Small creatures med allt vad det innebär... se halflings eller gnomes. (+1 på AC, +1 to hit och +4 på Hide räcker för mig!) Men...
*Kobolder har en Speed på 30 fot fastän de är Small creatures - de är ena snabba rackare!
*Kobolders modersmål är Draconic. Övriga möjliga bonusspråk, om man skall beräkna det som för existerande raser, borde vara Orc och Goblin (tänkbara allierade), samt Common, Dwarf, Gnome och kanske Sylvan (dvs. de språk deras fiender talar, analogt med diverse demihumans - det står att kobolder hatar "sprites" av olika slag, och jag gissar vilt att de snackar Sylvan, för det står in get i MM.)

All-in-all verkar kobolder inte sämre att spela än t.ex. half-orcs från en ren röjar-synpunkt - deras låga Str är oväsentlig, eftersom inget hindrar dem att bli bra wizards eller sorcerers, och de behöver ingen Str att tala om. Hög Dex, Small size och +1 natural armour ger dem en vettig AC innan man hitta bracers och annat stuff.

Om man man tvingar dem att halvera hit points från sin HD blir de mindre spelbara ("Hej grabbar, jag har 2 hp!") från ren fajter-synpunkt. Av konsekvensskäl skulle jag köra med det om jag var DM, fastän det "strider" mot DMG, men jag skulle ge dem någon liten fördel istället, tror jag - något som inte är relaterat till att ge eller ta spö, som en bonus på Spellcraft också, eller förmågan att tala med underjordskritter en gång om dan som en gnome (fast otrevliga underjordskritter - dire weasels är grymma och balla!)

Nightowl, kobold-älskare

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!

Nightowl

Champion

"Finns det FR noveller som utspelar sig i Faerûn? "
Ja, och framförallt romaner (novel = roman). (FR-historier som inte utspelade sig i Faerûn skulle vara ganska förbryllande, hur kan de då vara FR-historier... ;-)

De enda jag egentligen gillat var Spellfire, av Ed Greenwood, och i viss mån Salvatores böcker om den snälle (!) drow-rangern Drizzt Do'Urden. Bägge hade små saker som irriterade mig något förbannat, men jag kunde åtminstone läsa om Spellfire i vuxen ålder med viss behållning - det var svårare med Dragonlance, och ändå anser jag från någon sort "objektiv" ståndpunkt att Weis/Hickman är skickligare berättare än Greenwood och Salavatore.

Men jag har bara läst en bråkdel av dem. Jag har säket missat några godingar. Kolla under "Forgotten Realms" bland fantasy-böckerna i SF-bokhandelns katalog...

Nightowl

We're damned if we do.
So let's DO it, dammit!

chrull

Stockholm Kartell
Re: Till små kobolders försvar som PC-ras...

ska vi starta klubb? :o)

Jag älskar också de små rackarna.. :o) det finns inget sötare.. :o)

chrull

Caleth

Veteran
Re: Svaga Raser

Det beror på om man ger dem hela hit dice eller inte, skulle jag säga. Halva hitpoints, och dom vinner nog inte så ofta.

Hur som helst var mitt inlägg inte specifikt för kobolder (dvs inte ett förslag om hur man gör kobolder attraktiva som spelarras) utan om fenomenet i stort, svaga raser. Är rasen inte tillräckligt svag, ska den givetvis inte ges någon annan ECL.
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Caleth on 2001-08-07 00:36.</EM></FONT></P>

Tamshan

Warrior
Kobold rollpersoner har inga halva hit points

De har inga halva hit points om de skapas som rollpersoner. Du bygger dem helt på deras classes som vanligt. Inga special regler finns för kobolds.

[color:purple]Know the Rules, Rock the Game</font color=purple>