Jag sitter och fipplar lite håglöst med mitt EP-regelsystem. Det är ju i huvudsak färdigt, jag måste mest sätta mig ner och konvertera listor på cybernetik och utrustning och sånt, samt styra upp det här med ekonomin.
Jag slits mellan två tankar här:
Å ena sidan gillar jag att Eclipse Phase har två olika ekonomiska system, där det ena är traditionellt och använder konkreta pengaresurser där man spenderar krediter och måste skaffa nya om man vill spendera fler och det andra är baserat på ens rykte och vilka tjänster man kan få folk att göra gratis enbart utifrån sagda rykte.
För den som inte är helt insatt i EP är det alltså typ såhär: Om du har ryktesnivå 4 inom hackerkretsar så kan du få en nivå 1-tjänst, en nivå 2-tjänst, en nivå 3-tjänst och en nivå 4-tjänst gjord åt dig utan att det kostar dig något. I regelboken finns riktlinjer för hur mycket man kan få för en tjänst av respektive nivå. Utrustning har i princip kostnadsnivåer, och om du vill ha en nivå 1-pryl så kan du få den genom att spendera en nivå 1-tjänst. De "regenererar" olika fort; ettor snabbast och sedan långsammare ju högre man kommer.
Å andra sidan är det så jävla tråkigt med pengahushållning i spel. Så jag funderar på att abstrahera bort det. Bygga något liknande system som redan används för tjänster. Typ, du har en penganivå som är mellan 1 och 5 du kan generellt köpa saker på upp till ett steg under din nivå utan trubbel, vill du köpa något på din nivå så sjunker din nivå ett steg.
Jag tänker att det här kan förklaras genom att rollpersonerna ju lär vara förhållandevis likvida; de är ju generellt investigators som bestämmer lite över sin egen tid, de har råd att äga en fysisk kropp och de lever trots allt i ett överflödssamhälle. Rollpersonernas tillgång till vapen och annat i inre systemet kan regleras via kontakter som krävs och tillstånd och sånt istället för via reda kosingar.
Fördelen blir: mycket mindre fippel och hushållning och administration.
Nackdelen blir: mycket mindre fippel och hushållning och administration. Och mindre kontrast mellan ryktesekonomin och den mer traditionella.
Vad tänker ni?
Jag slits mellan två tankar här:
Å ena sidan gillar jag att Eclipse Phase har två olika ekonomiska system, där det ena är traditionellt och använder konkreta pengaresurser där man spenderar krediter och måste skaffa nya om man vill spendera fler och det andra är baserat på ens rykte och vilka tjänster man kan få folk att göra gratis enbart utifrån sagda rykte.
För den som inte är helt insatt i EP är det alltså typ såhär: Om du har ryktesnivå 4 inom hackerkretsar så kan du få en nivå 1-tjänst, en nivå 2-tjänst, en nivå 3-tjänst och en nivå 4-tjänst gjord åt dig utan att det kostar dig något. I regelboken finns riktlinjer för hur mycket man kan få för en tjänst av respektive nivå. Utrustning har i princip kostnadsnivåer, och om du vill ha en nivå 1-pryl så kan du få den genom att spendera en nivå 1-tjänst. De "regenererar" olika fort; ettor snabbast och sedan långsammare ju högre man kommer.
Å andra sidan är det så jävla tråkigt med pengahushållning i spel. Så jag funderar på att abstrahera bort det. Bygga något liknande system som redan används för tjänster. Typ, du har en penganivå som är mellan 1 och 5 du kan generellt köpa saker på upp till ett steg under din nivå utan trubbel, vill du köpa något på din nivå så sjunker din nivå ett steg.
Jag tänker att det här kan förklaras genom att rollpersonerna ju lär vara förhållandevis likvida; de är ju generellt investigators som bestämmer lite över sin egen tid, de har råd att äga en fysisk kropp och de lever trots allt i ett överflödssamhälle. Rollpersonernas tillgång till vapen och annat i inre systemet kan regleras via kontakter som krävs och tillstånd och sånt istället för via reda kosingar.
Fördelen blir: mycket mindre fippel och hushållning och administration.
Nackdelen blir: mycket mindre fippel och hushållning och administration. Och mindre kontrast mellan ryktesekonomin och den mer traditionella.
Vad tänker ni?