Nekromanti [Eclipse Phase] - Är inte pengar jävligt tråkigt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag sitter och fipplar lite håglöst med mitt EP-regelsystem. Det är ju i huvudsak färdigt, jag måste mest sätta mig ner och konvertera listor på cybernetik och utrustning och sånt, samt styra upp det här med ekonomin.

Jag slits mellan två tankar här:

Å ena sidan gillar jag att Eclipse Phase har två olika ekonomiska system, där det ena är traditionellt och använder konkreta pengaresurser där man spenderar krediter och måste skaffa nya om man vill spendera fler och det andra är baserat på ens rykte och vilka tjänster man kan få folk att göra gratis enbart utifrån sagda rykte.

För den som inte är helt insatt i EP är det alltså typ såhär: Om du har ryktesnivå 4 inom hackerkretsar så kan du få en nivå 1-tjänst, en nivå 2-tjänst, en nivå 3-tjänst och en nivå 4-tjänst gjord åt dig utan att det kostar dig något. I regelboken finns riktlinjer för hur mycket man kan få för en tjänst av respektive nivå. Utrustning har i princip kostnadsnivåer, och om du vill ha en nivå 1-pryl så kan du få den genom att spendera en nivå 1-tjänst. De "regenererar" olika fort; ettor snabbast och sedan långsammare ju högre man kommer.

Å andra sidan är det så jävla tråkigt med pengahushållning i spel. Så jag funderar på att abstrahera bort det. Bygga något liknande system som redan används för tjänster. Typ, du har en penganivå som är mellan 1 och 5 du kan generellt köpa saker på upp till ett steg under din nivå utan trubbel, vill du köpa något på din nivå så sjunker din nivå ett steg.

Jag tänker att det här kan förklaras genom att rollpersonerna ju lär vara förhållandevis likvida; de är ju generellt investigators som bestämmer lite över sin egen tid, de har råd att äga en fysisk kropp och de lever trots allt i ett överflödssamhälle. Rollpersonernas tillgång till vapen och annat i inre systemet kan regleras via kontakter som krävs och tillstånd och sånt istället för via reda kosingar.

Fördelen blir: mycket mindre fippel och hushållning och administration.
Nackdelen blir: mycket mindre fippel och hushållning och administration. Och mindre kontrast mellan ryktesekonomin och den mer traditionella.

Vad tänker ni?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Är inte bakgrunden Resources i gamla WoD lite så? Eller minns jag helt fel? Kanske kan kolla där för inspiration.

kloptok

Pensionerad astrolog
I Fate Core hanteras resurser och pengar abstrakt i form av en färdighet. Minns inte detaljerna men färdighetsvärdet avgör vad du kan köpa utan problem, ungefär som du beskriver. Jag är rätt säker på att jag sett något liknande i andra spel också, men kan inte minnas vilka för tillfället.

Jag tycker nog för det mesta inte så mycket om rena "räkna mynt"-system, utan ser gärna någon form av abstraktion i systemet. Graden av abstraktion beror dock helt på vad det är för sorts spel och vilket fokus det lägger på den ekonomiska resurshanteringen. Ett bra resurshanteringssystem innehåller i min värld någonting som du kan räkna (och kanske "översätta" till pengar på något vis) men där det är enkelt och tydligt hur man använder sina resurser. Egentligen är väl mynträkning rätt svårslaget just på pengafronten på grund av sin enkelhet, men till exempel finns spel som har väldigt trevliga system för bärförmåga och utrustning (som väl får anses som relaterat). Kommer att tänka på LotFP och Mutant År Noll som båda har väldigt liknande system för det.

Jag har ingen vidare koll på just Eclipse Phase, men är det så att rollpersonerna i allmänhet kan göra lite vad de vill och inte behöver oroa sig för pengar så tror jag att ett mer abstrakt system funkar fint. Som du säger kan värdet i rykte avgöra vilka kontakter man har. Tycker också det låter som en bra idé att använda systemet för tjänster även för fysiska prylar. En idé kan ju vara att ha resurser på olika nivåer som du behöver spendera (som "pengar") när du vill köpa en pryl på kostnadsnivå X. Sedan kan man ha en trappfördelning på antalet per nivå, så att man har fler resurser på nivå 1 än 2, fler resurser på nivå 2 än 3 och så vidare. Då får man med någonting som man kan översätta till nuvarande mängd pengar och det finns saker som är mer och mindre dyrbara. Det behövs naturligtvis något enkelt system för att få tillbaka resurser också, men där är hjärnan min blank just nu.

krank

Björn Wärmedal;n61881 said:
Är inte bakgrunden Resources i gamla WoD lite så?

Jo, det är väl lite därifrån inspirationen kommer, från början. Ska påminna mig om den exakta mekaniken...

Paal

Imaginär fantast
Att abstrahera krediterna på liknande sätt som ryktesekonomin borde inte vara något problem i EP, kostnader på varor är väl redan indelade i olika breda kategorier ändå?

Det viktiga tycker jag är att behålla de två systemen (eller möjligtvis flera lokala subsystem) separata för att få önskad skillnad mellan de olika arenorna i spelet. Någon som är högt ansedd och likvid i det yttre systemet kan vara utan resurser eller hjälp i det inre, och vice versa.

Max Raven

T12-kultist
Kanske man kunde abstrahera krediter och ha olika credit scores och/eller ryktesnivåer för olika faktioner/platser?

Ja, det blir lite mer fipplande med det, men du får lite mer skillnad mellan vad spelare använder och kan använda i olika platser.

Möjligen kan man låta användning av de olika resurserna/handlingar påverka rykten/credit rating hos andra. Möjligen är det lite pilligt/spelarfientligt dock.

krank

Max Raven;n61914 said:
Kanske man kunde abstrahera krediter och ha olika credit scores och/eller ryktesnivåer för olika faktioner/platser?
Som världen ser ut är det typ såhär: Inre systemet är stora företag, mestadels klassisk och hyfsat gemensam penga-ekonomi. Det kan vara så att de biokonservativa kring jupiter har en egen valuta, jag minns inte.

I yttre systemet och i mer anarkistiska grupper gäller olika ryktesnivåer inom olika grupperingar. Jag har dem inte i huvudet, men spelet har kring 5-6 stycken eller nåt och man har separat ryktesnivå inom alla.

Och så är olika grupper starkare på olika platser, dvs man kan tänka sig att det är svårare att hitta nån som bryr sig om ens goda ryckte som hacker till exempel, om man hälsar på en grupp primitivister.

Max Raven;n61914 said:
Möjligen kan man låta användning av de olika resurserna/handlingar påverka rykten/credit rating hos andra. Möjligen är det lite pilligt/spelarfientligt dock.
Hm, ja, det är en lite cool idé men jag har lite svårt att se hur det ska ske i praktiken kring spelbordet utan en massa pill.

Tanken är ju att grejer man gör ska kunna påverka ens rykte och så. Originalspelet har en skala på 100 har jag för mig, vilket gör rykteshöjningar och -sänkningar lite smidigare eftersom man kan kasta runt +1 och -1 lite hur man vill. Den skalan förvandlas sedan till en typ femgradig skala som används för att avgöra saker som tjänster och så. Så har du 53 så blir det ändå typ nivå tre eller nåt. Jag vet att det blir extra krångel, men det här med ryktesekonomin har ändå en hyfsat stor del i EP's värld och så, så jag överväger nog att faktiskt låta det ta det utrymmet. Det är ju dessutom något som reflekteras i världen; ryktet mäts faktiskt på en skala i spelvärlden och folk kan kolla upp ens "score" i databaser och så. Om jag förstått rätt.

Paal

Imaginär fantast
De man möters ryktesscore svävar antagligen omkring runt huvudet på dem beroende på ens AR-inställningar. ????

Zappelina

Swordsman
Alltså, det är ju sjukt tråkigt att hålla på att räkna pengar, men väldigt intressant med kontrasterna mellan de olika ekonomierna i världen.

En möjlig väg är också att göra det till en ännu större sak där du höjer och sänker priserna på allting (från dricksvatten, luft, energi, mat till hyra för plats i AR, outer-shell-protection och batteritid till de botar som övervakar ens varje steg irl samt olika försäkringar från plats till plats, paketerbjudanden osv) beroende på ditt rykte hos fraktionen som styr detta på platsen. Allt blir lättare/billigare om du har ett rykte, procentvis mot hur stor fraktionen som du använder dig av. I så fall kanske pengar skulle vara abstraherat också.
Det skulle kunna vara ett sätt att komma i kontakt med uppdragsgivare på platsen spelarna anländer. Allt detta är naturligtvis ens Muse som sköter, ifall man har råd att köpa en...

Svårt faktiskt. Det finns så många intressanta krockar att spela på i EP, det är svårt att riktigt veta vad man ska fokusera på!