Nekromanti [Eclipse Phase] Kampanjidé (spoilers)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har gått och grunnat på en kampanj till Eclipse Phase sedan jag köpte det. Som vanligt när jag funderar så tar det tid innan rätt idéer dyker upp i rätt ordning och fastnar...

Men, i förrgår ramlade ett par idéer in och lade sig tillrätta i pusslet. Jag tänkte helt enkelt presentera den grundstruktur som blev resultatet, och se om ni har några reaktioner - är detta bra, dåligt, kliché, förutsägbart, trist, ascoolt?

Såhär: Rollpersonerna vaknar. De befinner sig inte i de kroppar de minns. Deras senaste minnen är av städer som faller, de sista kaotiska dagarna innan jorden föll. Deras sista backup innan murarna rasade, så att säga.

De vaknar upp till en förändrad värld; de har återaktiverats från sina backupper och givits nya kroppar. Jorden har fallit, och de befinner sig i en liten avskärmad och ganska självförsörjande habitat i det inre solsystemet. De större företagen har en närvaro, men man är ganska autonom. Habitaten styrs av sin grundare, Johanna, som laddade upp sig i habitatens system och nu styr dess system; in essence bor man inuti hennes habitatformade kropp.

Rollpersonernas uppgift blir att betala av sina nya kroppar genom att agera problemlösare åt det råd som tillsammans med Johanna styr stället under semidemokratiska former.

TWIST #1: Johanna är i själva verket död sedan länge. Hon har ersatts av en rätt vansinnig AI, som håller på att omforma habitaten till ett skepp; dess mål är att följa Titanerna genom Pandoraportarna. Den är själv ingen Titan, dock.

TWIST #2: Habitaten är död sedan många år tillbaks; när rollpersonerna är i habitaten är de i själva verket bara i en avancerad simulering.

Jag tänker mig en ganska kort kampanj (med mina mått mätt; tänk 1-2 år). När rollpersonerna upptäckt ovanstående kan kampanjen ta slut.

Jag tänker mig att RP absolut kan "åka" till andra planeter och överhuvudtaget agera som vanliga rollpersoner. Bli anlitade av Firewall, bekämpa konstiga saker på annat håll, etc. Däremot bör mer och mer peka på att saker inte är som de verkar när man är på "hemmaplan".

Troberg

Sinister eater
Twist 2 skulle jag som spelare uppleva som ett monumentalt antiklimax och få allt som hänt att kännas som ett stort "meh...". Det sabbar liksom trovärdigheten i vad som hänt, det blir som när de i Dallas backade två säsonger med undanflykten att det var någon av karaktärerna som drömt alltihop.

I övrigt låter det bra, kör på det.

krank

Teobald said:
Twist 2 skulle jag som spelare uppleva som ett monumentalt antiklimax och få allt som hänt att kännas som ett stort "meh...". Det sabbar liksom trovärdigheten i vad som hänt, det blir som när de i Dallas backade två säsonger med undanflykten att det var någon av karaktärerna som drömt alltihop.
Fast grejen är ju såhär: Alla de stött på finns fortfarande. De är "riktiga människor". Precis som rollpersonerna. Vari ligger antiklimax? Det är ju bara för RP att börja jobba för att köpa schyssta kroppar åt sina kompisar på stationen. Eller se om man kan bygga några nya på plats, och reparera stationen.

Troberg

Sinister eater
krank said:
Teobald said:
Fast grejen är ju såhär: Alla de stött på finns fortfarande. De är "riktiga människor". Precis som rollpersonerna. Vari ligger antiklimax? Det är ju bara för RP att börja jobba för att köpa schyssta kroppar åt sina kompisar på stationen. Eller se om man kan bygga några nya på plats, och reparera stationen.
Fast det som de trodde hade hänt har inte hänt. Det tar liksom bort känslan av att ha åstadkommit något.

krank

Teobald said:
Fast det som de trodde hade hänt har inte hänt. Det tar liksom bort känslan av att ha åstadkommit något.
Det har det väl visst?

Om det hade varit ett fantasyspel, och rollpersonerna åkt till en annan dimension, eller till ett dödsrike, eller en drömvärld, och sedan kom tillbaks - skulle det då kännas som att det man gjort där "inte hänt"?

And to be clear; någonstans tycker jag dessutom att det är typ den här sortens frågor som kan och bör ställas i ett transhumanistiskt spel där skillnaden mellan t.ex. AI och människa blir allt mindre, där det finns uploading etc...

krank

Tony.M.Meijer said:
Vill du ha feedback och i sådana fall på vad?
Jag vill mest ha tankar, bolla lite. Se om kampanjen är dödfödd eller om jag borde utveckla vidare.

Nu efter diskussionen längre upp vet jag t.ex. att det finns en risk att twist #2 kan leda till Dallaskänsla. Så då måste jag, om jag ska ha med twist #2, se till att hantera den på ett väldigt bra sätt.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Okey, det jag skulle vara intresserad av är:
1. Hur funkar rådet? Vad kan jag som anställd/slav göra för att påverka situationen jag är i? Kan jag kanske även bli en del av rådet?

2. Vad har hänt med mina nära och kära? Döda kanske? Fine, men jag vill ha lite closure... kanske. Jag gissar att det drar mer för en rollperson än vad som händer i mitt nya hem...

3. ... Vilket för mig till punkt tre, varför ska jag bry mig om mitt nya hem?

krank

Tony.M.Meijer said:
1. Hur funkar rådet? Vad kan jag som anställd/slav göra för att påverka situationen jag är i? Kan jag kanske även bli en del av rådet?
Tja, primärt är det ju tänkt att vara en ganska klassisk "äventyrarkampanj" med problemlösningsfokus, men visst - rådets medlemmar tillsätts via demokratiska val. hade jag tänkt.

Tony.M.Meijer said:
2. Vad har hänt med mina nära och kära? Döda kanske? Fine, men jag vill ha lite closure... kanske. Jag gissar att det drar mer för en rollperson än vad som händer i mitt nya hem...
Tja, det är ju inte den emotionella biten som används för att få rollpersonerna att arbeta; snarare räknar man med deras tacksamhet och att de är villiga att inte lämna tillbaks sina "hyrkroppar".

Men absolut, jakten efter överlevande är ju något som är rätt vanligt i EP's värld. Det är ganska många som tog backup av sig själva precis innan det hela hände.

Tony.M.Meijer said:
3. ... Vilket för mig till punkt tre, varför ska jag bry mig om mitt nya hem?
Till en början för att man måste - med tiden för att man skapat sig nya bekantskaper, relationer, etc. Tänkte jag.

Sapient

Swashbuckler
krank said:
Teobald said:
(...)
And to be clear; någonstans tycker jag dessutom att det är typ den här sortens frågor som kan och bör ställas i ett transhumanistiskt spel där skillnaden mellan t.ex. AI och människa blir allt mindre, där det finns uploading etc...
Jepp, håller med - det är ju sådana twists som gör spel som detta extra intressant. (Och efterspelet - om man inte vill att kampanjen tar slut där - hur hanterar spelarna den kunskapen och försöker de "ta sig ut"? I så fall hur? Kan de vara säkra på att de lyckas, eller är det en ny nivå av simulering?)

Sapient

Swashbuckler
Jag tycker idén är grym och inspirerande. Tanken med en rejäl twist på det sättet, inom en annan, är visserligen svår att utföra på ett bra sätt (är min erfarenhet) men lyckas man är det episkt bra!

krank said:
Jag tänker mig att RP absolut kan "åka" till andra planeter och överhuvudtaget agera som vanliga rollpersoner. Bli anlitade av Firewall, bekämpa konstiga saker på annat håll, etc. Däremot bör mer och mer peka på att saker inte är som de verkar när man är på "hemmaplan".
Mmmm. Här är mina tips på sådant:
Saker som kraschades igår, är återställda alldeles för snabbt - och helt perfekt. Bär inga spår av att ha lagats.

Människorna är för lika varandra. (AI:n kan bara simulera ett begränsat antal prototyper.) Förklaras först med att det fanns få kroppstyper att replikera. Men vartefter RP:na möter människor som anser att de heter samma sak, gör samma sak osv. inser det att det ibland är samma person som återskapats (eller då snarare animerats) flera gånger.

Om du vill ha ett förslag på ett lagom dramatiskt "avslöjande" av simuleringen: När, efter en lång resa någonstans, "ankomsthallen" på vad för plats de nu kommer till visar sig vara exakt den samma som "avgångshallen" de reste från, ned till minsta detalj.

Om någon tar sig tid att verkligen undersöka "Johanna", kan det ju visa sig att det finns tydligt dokumenterat när och var den verklige Johanna dog och noterat "förlorad: ej återaktiverad".

krank

Sapient said:
Människorna är för lika varandra. (AI:n kan bara simulera ett begränsat antal prototyper.) Förklaras först med att det fanns få kroppstyper att replikera. Men vartefter RP:na möter människor som anser att de heter samma sak, gör samma sak osv. inser det att det ibland är samma person som återskapats (eller då snarare animerats) flera gånger.
Det är i och för sig inte AI'n som simulerar människorna, utan systemen i stort... Människorna är sig själva; precis som RP är de "riktiga människor"...

Sapient said:
Om du vill ha ett förslag på ett lagom dramatiskt "avslöjande" av simuleringen: När, efter en lång resa någonstans, "ankomsthallen" på vad för plats de nu kommer till visar sig vara exakt den samma som "avgångshallen" de reste från, ned till minsta detalj.
Jag hade ju tänkt mig att de ska resa på riktigt... Dvs, det är bara när de är i habitaten som det är "virtuellt" så att säga. I EP reser man ju genom att skicka sitt digitaliserade medvetande via radiovågor till målet, där man hyr eller köper en kropp att gå omkring i.

Alltså; interfacet mot omvärlden är oförändrat. Det är bara det att när de "reser tillbaks" så kommer de inte till några kroppar. De bara tror att de gör det.

(Och för den delen; ofta när man reser så skickar man inte sitt enda jag; det låter ju onödigt. Bättre att skicka en kopia och sen merge:a skillnaderna när kopian kommer tillbaks. Dessutom sparas bandbredd, då bara skillnaderna måste skickas tillbaks =)

Zappelina

Swordsman
Jag tycker det låter som en sköj grundplot!

En idé: Vore det inte kul om den galna AI:n redan startat skeppet och spelarna fattar misstankar när det tar konstigt lång tid att castas även till de närmaste grannarna?

Annars håller jag med dig, de spännande frågorna med transhumanism är just frågor kring liv och död, mänsklighet och "äkthet".