Nekromanti [Eclipse Phase] Krankhack!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag gillar Eclipse Phase, men regelsystemet är många grader för krångligt för mig.

Jag vill istället bygga ett Rotsystem-hack, eller kanske snarare ett Krank-hack (Krank är ju det namn jag ödmjukt nog gett till systemet som Rotsystem använder en variant av).

Så; KrankEP i brist på bättre arbetsnamn. Det här är mina grundtankar:

Rollpersonen

Man väljer en bakgrund från de som finns i EP's grundbok, men får inga av regeleffekterna av det (plus på poäng eller pengar eller så). Allt prat om morphs är mer riktlinjer än regler.

Man väljer namn.

Man väljer initial morph. Med morphen följer grundläggande utseende och eventuellt några cybernetiska tillbehör. Morphen kostar poäng som motsvarar kostnaden för cybernetiken. En morph som helt saknar förstärkningar kostar ingenting extra. Med morphen följer Rörlighet och Styrka, som då kan röra sig inom ett visst spann. Man väljer inom spannet och betalar motsvarande kostnad.

Man har också en del inneboende egenskaper; närstrid och avståndsstrid och hacking och socialisering. Innan man tränat in sig i en ny morph får man minus på närstrid och avståndsstrid pga ovana.

Det finns inga undersökande färdigheter, men heller ingen perceptionsegenskap. Man hittar ledtrådar genom att beskriva att man letar på rätt ställe. Lite som jag hört att fällor funkar i OSG alltså.

Cybernetik

En del cybernetik ger plus på existerande egenskaper. Annan tillför ny funktionalitet. Generellt gäller att cybernetik kostar 1 poäng och lägger till +1 tärning i situationer där den är relevant. Undantag finns, som kostar 2 och ger +2 eller kanske t.om kostar 3 och ger +3. You see how this works. Cybernetik som inte kommer att användas i tärningsslag utan bara tillföra annan funktionalitet kostar 1.

Jag konverterar cyberlistan från grundboken.

Vapen

Det finns en massa, massa vapen. Under rollpersonsskapandet kostar de 1 poäng om de ger +1 på att träffa/skada. I övrigt har de "rimliga" fördelar utifrån vad de är för vapen. Jag konverterar delar av vapenlistan till detta format.

Ekonomi

Rotsystem hade ju en skitpraktisk ekonomi, men den funkar ju inte riktigt här. Jag tänker mig istället att man lägger poäng på att ha ett värde mellan 1-6 i hur rik man är (reda pengar, används i inre systemet) och sedan har man också 1-6 i reputation i olika sammanhang. Utrustning har en kostnad mellan 1 och 6. Systemet funkar som i grundboken, alltså förhållandevis abstrakt -- har du 5 i reputation så kan du använda en 5-tjänst, en 4-tjänst, en 3-tjänst etc och så refreshar de olika snabbt. Och försöker man sig på en 6-tjänst så får man bränna reputation eller pengar på det.


Rulla tärning
Man rullar sin nivå, plus bonusar, antal tärningar. En tärning är "vild", som i gamla d6-systemet. Slår man sexa med den så slår man en tärning till. Motstående slag är "flest lyckade", lyckat är 4+. I strid gör man sitt antal lyckade tärningar i skada, och folk tål ganska lite. Typ 4-5 eller så.



Så, det var nog det jag kommer på att jag vill ha system för. Saker som exakt hur sleeving går till, hacking etc tänker jag att man sköter hyfsat regellöst. Inga "minigames" utöver strid. Hacking-egenskapen används mest vid tävlingar, typ.

Är det någon viktig aspekt av EP jag missar, som jag borde ha regler för? För annars känns det som att jobbet nu mest blir att konvertera "assets" (morphs, cybernetik, vapen etc).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag funderar på att ha ett system för psykisk skada/chock också, som mest hanterar vad som händer när man dör eller infekteras av något otrevligt memetiskt virus typ. Ingen skräcktabell dock.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,433
Ser kul ut, förstår att du vill förenkla systemet, det behöver streamlineas även om det flyter på förvånansvärt snabbt när man är inkörd på det.

Taget från minnet utan koll i böckerna.

Yrken är ju helt färdighetsbaserade i EP så att väljs bakgrund ger ju inte så mycket kött på benen mer än ens startfraktion. Jag hade nog bakat in några yrkesval i bakgrunderna, behöver ju inte ha dem som färdigheter men lite som i EP RAW att man får bonusar pga vissa kunskapsområden?

Rep-ekonomierna är ju kraftigt knutna till olika fraktioner och grupper, jag tror du missar en hel del om du bara har en generell Reputation.

Väldigt mycket undersökande sker ju via the mesh. Det är möjligt att det fungerar att sköta det utan färdighetsslag, men i princip går det att få reda på allt som inte är skyddat (då får man hacka). Vi använde ofta skillchecksen som en indikator på hur lång tid det tar eller hur pass utförlig info man hittar på nätet, kanske är värt att tänka på?

Jag hade definitivt inkluderat alla positiva och negativa personlighets Traits också, de skapar väldigt kul och levande rollpersoner. Skulle kunna fungera på liknande sätt som cyber/bio/nano/synth-ware men med avdrag när lämpligt.

Skippar du Psi-biten eller hanterar den dom cyber?

Tror definitivt på att ha någon slags mental hälsa. Skoj att leka med vid sleeving, forking och backuping, inte bara vid skräck och memetic-hacks!

Har du tittat över EP Fate-reglerna? Inte haft tid själv men där kanske finns mer inspiration att få?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Paal;n53198 said:
Ser kul ut, förstår att du vill förenkla systemet, det behöver streamlineas även om det flyter på förvånansvärt snabbt när man är inkörd på det.
De flesta system flyter när man är inkörd... Jag vill mest spendera så lite tid som möjligt med att rulla tärning och räkna matte.

Paal;n53198 said:
Yrken är ju helt färdighetsbaserade i EP så att väljs bakgrund ger ju inte så mycket kött på benen mer än ens startfraktion. Jag hade nog bakat in några yrkesval i bakgrunderna, behöver ju inte ha dem som färdigheter men lite som i EP RAW att man får bonusar pga vissa kunskapsområden?
Jag kan tänka mig rekommenderade färdigheter, men eftersom jag bara har totalt sex färdigheter känns det lite poänglöst... Jag har egentligen inga problem med yrken/bakgrunder/etc som bara är "pynt".

Bonusar... Kanske. Isåfall på samma premisser som cybernetik etc, dvs +1 på utvalda tärningsslag. Kanske.

Paal;n53198 said:
Rep-ekonomierna är ju kraftigt knutna till olika fraktioner och grupper, jag tror du missar en hel del om du bara har en generell Reputation.
Ja, jag hade tänkt att ha kvar de olika fraktionerna. Bara inte den extremt fina skalan på 1-100.

Paal;n53198 said:
Väldigt mycket undersökande sker ju via the mesh. Det är möjligt att det fungerar att sköta det utan färdighetsslag, men i princip går det att få reda på allt som inte är skyddat (då får man hacka). Vi använde ofta skillchecksen som en indikator på hur lång tid det tar eller hur pass utförlig info man hittar på nätet, kanske är värt att tänka på?
Kanske -- helst rollspelar jag ju ut sånt; det är sällan speciellt kul/intressant med tidsåtgång i rollspel anser jag. Det segar ner, och om man låter annat hända medan de efterforskar så missar de ju saker pga olyckliga tärningsslag och sånt ogillar jag. Så jag ser hellre att de får göra val, och vill de komma åt förbjudna/skyddade saker så får de infiltrera eller försöka hitta lösenord eller bakdörrar via kontakter etc.

Paal;n53198 said:
Jag hade definitivt inkluderat alla positiva och negativa personlighets Traits också, de skapar väldigt kul och levande rollpersoner. Skulle kunna fungera på liknande sätt som cyber/bio/nano/synth-ware men med avdrag när lämpligt.
Det jag inte gillar med det är att dels finns risken för simulering av personlighet, något jag generellt inte uppskattar. Dels så blir det väldigt snabbt väldigt mycket system. Illa nog att det finns risk för långa listor med vapen och cybernetik... Om jag har kvar traits kommer de att bli mycket mer grovkorniga och ha något extremt enkelt system som innebär att man egentligen i princip kan hitta på dem själv.

Paal;n53198 said:
Skippar du Psi-biten eller hanterar den dom cyber?
Jag tänker att jag nog inte vill att nån rollperson ska ha psi från början, att det är något jag vill lägga in som en mer mystisk grej som kanske nån SLP har senare.

Paal;n53198 said:
Tror definitivt på att ha någon slags mental hälsa. Skoj att leka med vid sleeving, forking och backuping, inte bara vid skräck och memetic-hacks!
Jag tycker väldigt illa om de flesta mental hälsa-regler jag sett, framför allt de som har "sanity points" och typ "skräckslag" och sånt. Jag har en gammal skiss på ett system till Call of Cthulhu där SL förvrider beskrivningen av spelvärlden baserat på vilka traumatiserande upplevelser rollpersonerna varit med om. Kanske något sådant.

Paal;n53198 said:
Har du tittat över EP Fate-reglerna? Inte haft tid själv men där kanske finns mer inspiration att få?
Hade inte sett att de kommit... Har läst FATE sådär generellt, min uppfattning är att det är ett av de bästa systemen som skapats men att jag absolut inte vill spela med det. Det kräver för mycket metaspelande med poängekonomier och grejer.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,433
krank;n53205 said:
De flesta system flyter när man är inkörd... Jag vill mest spendera så lite tid som möjligt med att rulla tärning och räkna matte.
Sant, menade mest att det flöt förvånansvärt lätt med tanke på hur omständigt rollpersonskapandet är och hur många specialregler det finns. De flesta regler går att höfta till +/- olika %. Men jag förstår att du är ute efter något dramatiskt enklare. :)

krank;n53205 said:
Jag kan tänka mig rekommenderade färdigheter, men eftersom jag bara har totalt sex färdigheter känns det lite poänglöst... Jag har egentligen inga problem med yrken/bakgrunder/etc som bara är "pynt".

Bonusar... Kanske. Isåfall på samma premisser som cybernetik etc, dvs +1 på utvalda tärningsslag. Kanske.
Menade inte som rekommenderade färdigheter. I EP är ju ett bakgrundsyrke en färdighet som antas täcka in allt möjligt man bör kunna och eftersom färdigheter där kan ge bonusar till andra färdigheter beroende på situation så fungerade yrkesfärdigheterna oftast som bonusar när någon kom på ett lämpligt sätt att använda dem. Tex. om någon har medical doctor 70% kan han använda sina kunskaper för att få +25% i att övertala en säkerhetsvakt att släppas in i ett stängt sjukhus, typ.

I ditt fall hade jag låtit yrkena (man borde kunna ha flera) vara "pynt" som kan åkallas för bonusar i situationer när det är lämpligt.

krank;n53205 said:
Ja, jag hade tänkt att ha kvar de olika fraktionerna. Bara inte den extremt fina skalan på 1-100.
Låter vettigt.

krank;n53205 said:
Kanske -- helst rollspelar jag ju ut sånt; det är sällan speciellt kul/intressant med tidsåtgång i rollspel anser jag. Det segar ner, och om man låter annat hända medan de efterforskar så missar de ju saker pga olyckliga tärningsslag och sånt ogillar jag. Så jag ser hellre att de får göra val, och vill de komma åt förbjudna/skyddade saker så får de infiltrera eller försöka hitta lösenord eller bakdörrar via kontakter etc.
Infosamlande sköttes ofta samtidigt med fysisk action i våra spel, Muses och forkade egos gjorde efterforskningar direkt medans personen utförde handlingar, som att övertala eller bluffa, men behöver info om personen den pratar med direkt eller hitta rutter i ett komplex medan man blev jagad. Då var tidsåtgång väldigt spännande :)

krank;n53205 said:
Det jag inte gillar med det är att dels finns risken för simulering av personlighet, något jag generellt inte uppskattar. Dels så blir det väldigt snabbt väldigt mycket system. Illa nog att det finns risk för långa listor med vapen och cybernetik... Om jag har kvar traits kommer de att bli mycket mer grovkorniga och ha något extremt enkelt system som innebär att man egentligen i princip kan hitta på dem själv.
Okej, men lite av grejen med EP är ju att man inte riktigt kan vara säker på att man är den man tror, eller att den möjligheten iaf bör finnas. Massor av intressanta ticks och psykiska problem pga forking och uploading samt PTS från the Fall tycker jag berikar och ger stämning.

krank;n53205 said:
Jag tänker att jag nog inte vill att nån rollperson ska ha psi från början, att det är något jag vill lägga in som en mer mystisk grej som kanske nån SLP har senare.
Låter ganska vettigt.

krank;n53205 said:
Jag tycker väldigt illa om de flesta mental hälsa-regler jag sett, framför allt de som har "sanity points" och typ "skräckslag" och sånt. Jag har en gammal skiss på ett system till Call of Cthulhu där SL förvrider beskrivningen av spelvärlden baserat på vilka traumatiserande upplevelser rollpersonerna varit med om. Kanske något sådant.
Vi använde framförallt den psykiska hälsan för att öka stressfaktorn. När man går över sitt stress-value får man -10% i allt man gör precis som med fysiska skador. Detta ledde till paranoia hos mina spelare eftersom de kvickt kunde falla ner i en minusspiral som gjorde dem mer och mer inkompetenta och lamslagna. Inte för att det hände så ofta men det gav de psykiskt eller skräckladdade situationerna en spelmässig effekt som var effektiv.

krank;n53205 said:
Hade inte sett att de kommit... Har läst FATE sådär generellt, min uppfattning är att det är ett av de bästa systemen som skapats men att jag absolut inte vill spela med det. Det kräver för mycket metaspelande med poängekonomier och grejer.
Det är speltestfilerna som släppts, tror de ligger uppe på forumen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Paal;n53234 said:
Infosamlande sköttes ofta samtidigt med fysisk action i våra spel, Muses och forkade egos gjorde efterforskningar direkt medans personen utförde handlingar, som att övertala eller bluffa, men behöver info om personen den pratar med direkt eller hitta rutter i ett komplex medan man blev jagad. Då var tidsåtgång väldigt spännande :)
Mjo, jag förstår. Det är väl mest att jag personligen mer känner vanmakt än spänning inför tärningsslag... =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Paal;n53234 said:
I ditt fall hade jag låtit yrkena (man borde kunna ha flera) vara "pynt" som kan åkallas för bonusar i situationer när det är lämpligt.
Hm, kanske det. Jag har nog mest lite svårt att se vilka situationer det t.ex. kan bli lämpligt i... Jag tänker mig ju att man slår ganska få slag per äventyr och att de flesta typ blir stridsrelaterade eller i varje fall tävlingsbaserade.

Men visst, den som är född i omloppsbana kan säkert få plus i noll-G-strid till exempel. Jag ska läsa igenom de olika bakgrunderna och se om jag kan arbeta om dem, sortera och sammanställa så att de alla faktiskt har en rimlig chans att faktiskt få ge bonus nån gång ibland.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Vad gäller hacking och informationssökning:

Jag tänker att väldigt mycket informationsinhämtning bör kunna ske via reputation-tjänster. Det gör att rollpersonerna får anledning att faktiskt söka upp folk eller minnas dem eller få nya kontakter, snarare än att de bara rullar ett tärningsslag och så får de eller inte får informationen.

När det gäller tid tänker jag att man bör kunna hitta på ett slags generell regel för tärningsslag som inte kan misslyckas; där man bara lyckas på olika mängd tid. Den regeln skulle då inte bara användas för hacking/googlande utan även för annat.

En dålig första skiss: Välj en "worst case". Varje lyckad tärning halverar den tiden. Nackdelen är såklart att detta är division, och jag hatar matte under spel. Jämförelser och addition är mer min melodi.

Kanske: Du kan få information som är detaljerad, du kan få information snabbt, du kan få information som är korrekt. En av dem får du gratis; varje success du får låter dig välja en till.


Jag funderar på om musor kanske har Hacking och Socialisering, precis som egos, men kanske inte Närstrid/Avståndsstrid.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Jag gillar't, spontant. Hade tankar kring att sno färdighetslistan och modifierat kraft/modsystem från krank till Ett Steg Framåt vid något tillfälle - det känns lagom flexibelt om man bara mixar om för rymdgrejer (och ESFs resurssystem i dess fall). Nu blir det inte så, men jag tror att EP borde funka bra med krank, helt klart.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
krank;n53514 said:
Kanske: Du kan få information som är detaljerad, du kan få information snabbt, du kan få information som är korrekt. En av dem får du gratis; varje success du får låter dig välja en till.
Ju mer jag tänker på den här, desto mer gillar jag den. Tanken är alltså att den som söker informationen vet ungefär var man hittar till exempel kortfattad, opålitlig information snabbt -- och då kan göra ett eget beslut om att leta där om det är väldigt bråttom. Har man tur kanske man blir vidarelänkad till information som faktiskt är pålitlg men fortfarande kortfattad. I dunno, det känns som en rätt rollpersonsnära lösning.

Jag funderar på om det ska finnas fler dimensioner än snabbt-detaljerat-pålitligt. Har fått förslag om "riskfritt" och "gratis". Hmmm...
 
Top