Har gjort en del konverteringar till Eclipse Phase som jag så småningom tänkte dela med mig av.
Jag tråkades ut av systemet som kändes som en mattelektion för förstaklassare. Man ska lägga ihop grundegenskap med skill så att det bildar ett tal, detta tal ska man sen slå under. Dessutom bygger det på T100 och jag har aldrig gillat T100 system. Så en konvertering senare har jag ett system som bygger på det hederliga gamla Deadlands systemet (Därav Project Death). Slå en tärning. Är den högre än svårigheten har man lyckats, vilken tärning du slår med beror på hur bra du är. Mycket enkelt och i min mening mycket njutbart system att spela. Eftersom Deadlands har förändrat sina system med åren och Eclipse Phase bygger på att man har stats som ändras beroende på vilken kropp man just nu så har jag gjort en slags konvertering som baseras på att jag behållt Eclipse Phase Stats och färdigheter, men ändrat dessa till Dead Lands skalan. Understats och värden som baseras på stats är också i Dead Lands skalan förutom skadesystemet som jag behöll intakt men gjorde lite dödligare (dödligare = roligare? ).
Tanken med hela konverteringen är att det ska bli roligare, snabbare och ännu mer gritty. Roligare och enklare utan att ta bort för mycket detaljer, då detaljer är lite av kärnan i känslan Eclipse Phase.
En rolig detalj som jag infört är rollformulären som är baserade på att du har ett dubbelsidigt rollformulär samt ett Morph-card som du sätter fast med ett gem eller liknande på ditt formulär. Detta innebär att du slipper sitta och sudda och ändra på ditt formulär varje gång du har lust att byta kropp (byta kropp är i Eclipse Phase ungefär ekvivalenten med att ta flyget, vissa gör det en gång i livet, andra en gång om dagen, Rollpersoner gör det väl ungefär en gång i varje äventyr skulle jag tro.) Istället för att sudda ut den gamla kroppen så får du ett nytt Morphkort med den nya kroppens egenskaper och du kan på detta kort fylla i dina nya egenskapers totala värde och addera saker som påverkar kroppen.
En annan del i projektet är att jag sitter och gör utrustnings och vapenbeskrivningar då jag tyckte det var lite fjuttigt med sådant i ett såpass hitech spel som detta. Detta har dock visat sig vara ett otroligt tidskrävande projekt och jag vet inte om jag någonsin kommer göra klart det till den grad som som jag från början tänkt. Men någon slags dokument verkar det bli iaf.
Mer om detta de kommande veckan då jag har semester och tänkt mig få klart alltihop tills jag tänkt spela det i rollspelsgruppen.
Så tankar, frågor och allmänt jidder kring detta?
Rollform:
http://www.toobsrool.se/rollspel/EP_DEATH/rollformular.pdf
http://www.toobsrool.se/rollspel/EP_DEATH/morphscards1.pdf
Formatet på Morphkorten är SRA3 men borde gå fint att skriva ut på A3 utan svårigheter.
Jag tråkades ut av systemet som kändes som en mattelektion för förstaklassare. Man ska lägga ihop grundegenskap med skill så att det bildar ett tal, detta tal ska man sen slå under. Dessutom bygger det på T100 och jag har aldrig gillat T100 system. Så en konvertering senare har jag ett system som bygger på det hederliga gamla Deadlands systemet (Därav Project Death). Slå en tärning. Är den högre än svårigheten har man lyckats, vilken tärning du slår med beror på hur bra du är. Mycket enkelt och i min mening mycket njutbart system att spela. Eftersom Deadlands har förändrat sina system med åren och Eclipse Phase bygger på att man har stats som ändras beroende på vilken kropp man just nu så har jag gjort en slags konvertering som baseras på att jag behållt Eclipse Phase Stats och färdigheter, men ändrat dessa till Dead Lands skalan. Understats och värden som baseras på stats är också i Dead Lands skalan förutom skadesystemet som jag behöll intakt men gjorde lite dödligare (dödligare = roligare? ).
Tanken med hela konverteringen är att det ska bli roligare, snabbare och ännu mer gritty. Roligare och enklare utan att ta bort för mycket detaljer, då detaljer är lite av kärnan i känslan Eclipse Phase.
En rolig detalj som jag infört är rollformulären som är baserade på att du har ett dubbelsidigt rollformulär samt ett Morph-card som du sätter fast med ett gem eller liknande på ditt formulär. Detta innebär att du slipper sitta och sudda och ändra på ditt formulär varje gång du har lust att byta kropp (byta kropp är i Eclipse Phase ungefär ekvivalenten med att ta flyget, vissa gör det en gång i livet, andra en gång om dagen, Rollpersoner gör det väl ungefär en gång i varje äventyr skulle jag tro.) Istället för att sudda ut den gamla kroppen så får du ett nytt Morphkort med den nya kroppens egenskaper och du kan på detta kort fylla i dina nya egenskapers totala värde och addera saker som påverkar kroppen.
En annan del i projektet är att jag sitter och gör utrustnings och vapenbeskrivningar då jag tyckte det var lite fjuttigt med sådant i ett såpass hitech spel som detta. Detta har dock visat sig vara ett otroligt tidskrävande projekt och jag vet inte om jag någonsin kommer göra klart det till den grad som som jag från början tänkt. Men någon slags dokument verkar det bli iaf.
Mer om detta de kommande veckan då jag har semester och tänkt mig få klart alltihop tills jag tänkt spela det i rollspelsgruppen.
Så tankar, frågor och allmänt jidder kring detta?
Rollform:
http://www.toobsrool.se/rollspel/EP_DEATH/rollformular.pdf
http://www.toobsrool.se/rollspel/EP_DEATH/morphscards1.pdf
Formatet på Morphkorten är SRA3 men borde gå fint att skriva ut på A3 utan svårigheter.