Nekromanti [Eclipse Phase] - sanningsmatris (SPOILER)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • En sfär är en sanning, något man kan känna till.
  • En pil innebär att man först bör känna till något (det pilen kommer från) innan man får reda på något annat (det pilen pekar mot).
  • Ju längre åt vänster, desto mer "common knowledge".
  • Ju längre åt höger, desto mer "hemligt".

Attachments

krank

Det gick inte att lägga in bilden utan att den trycktes ihop och blev ful, så ni får ladda ner den istället. Eller bara klicka på den och se.

Doomhamster

Swordsman
Jag kan inte uttala mig om EP för jag har bara skummat det, men detta var ett väldigt, väldigt bra sätt att ställa upp information. Consider it stulet.

krank

TheSod said:
detta var ett väldigt, väldigt bra sätt att ställa upp information. Consider it stulet.
Tack =)

Jag hittade på det just för EP, eftersom det var här jag först stötte på en värld med en massa hemligheter som jag kände att jag själv ville bestämma hur hemliga de skulle vara. Däremot kan jag absolut tänka mig att använda sanningsmatriser även i andra spel; eller för den delen i egna kampanjer.

Ram

Skev
Den får verkligen en tumme upp även av mig. Jag har använt mind maps väldigt mycket, men tanken att ha kowledge(threat) level på det där sättet var mycket bra.

SvenFu

Warrior
Grymt smidigt sätt att organisera hemligheterna, även för en SL som jag som inte håller mycket hemligt för mina spelare.

Jag skulle sätta Firewall betydligt längre högerut, iaf om inte spelarna börjar som FW-agenter. Det är en _hemlig_ organisation.

En sak till: det finns ju hundratals snaskiga politiska hemligheter som mer rör de olika sammanslutningarna och deras inbördes relationer och planer. Jag antar att din kampanj, eller iaf mindmapen, fokuserar mer på övergripande chocker och hot mot transmänskligheten än dess inbördes politiska intriger.

krank

Svenne said:
Jag skulle sätta Firewall betydligt längre högerut, iaf om inte spelarna börjar som FW-agenter. Det är en _hemlig_ organisation.
Jag har inte bestämt än, men eftersom defaulten i grundboken är att rä'tt tidigt göra rollpersonerna till FW-agenter så lade jag den sfären där jag lade den.

Svenne said:
En sak till: det finns ju hundratals snaskiga politiska hemligheter som mer rör de olika sammanslutningarna och deras inbördes relationer och planer. Jag antar att din kampanj, eller iaf mindmapen, fokuserar mer på övergripande chocker och hot mot transmänskligheten än dess inbördes politiska intriger.
Mindmappen fokuserar där; det är möjligt att jag gör en till om grupperingarna senare. Däremot är väl boken rätt bra, tycker jag, med att utgå från att det mesta just sånt ska vara ganska hemligt.

Sen vet jag inte om jag tycker att organisationernas hemligheter riktigt funkar på samma sätt; det känns svårare att skapa "kedjor" av förhandskrav liksom.