Nekromanti Eclipse Phases "krånglighet"

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Eclipse Phase

Ulfgeir said:
3: Fungerande system. Så är det ett system som kräver excelark med massa formler i för att man skall kunna göra en karaktär (ex Eclipse Phase), så krävs det liksom mycket mer av de övriga punkterna för att jag skall köpa det.

/Ulfgeir
OT: är det så illa med Eclipse Phase? Tur att jag inte köpte det i helgen då...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Viktigast med ett nytt rollspel

Arfert said:
Ulfgeir said:
3: Fungerande system. Så är det ett system som kräver excelark med massa formler i för att man skall kunna göra en karaktär (ex Eclipse Phase), så krävs det liksom mycket mer av de övriga punkterna för att jag skall köpa det.

/Ulfgeir
OT: är det så illa med Eclipse Phase? Tur att jag inte köpte det i helgen då...
Jag måste säga att jag tycker att Ulfgeir överdriver rätt mycket här. Så krångligt är det inte; motsvarar ungefär normal BRP skulle jag säga, om ens det.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Re: Viktigast med ett nytt rollspel

I mitt tycke är det lite mer fippligt än GURPS, men ett problem är att när man byter kropp (vilket är tanken man skall göra ofta), så får man göra om en djäkla massa beräkningar som påverkar en del sekundära stats och skills etc.

/Ulfgeir
 

Hero84

Veteran
Joined
15 Sep 2009
Messages
36
Location
Vänersborg
Re: Viktigast med ett nytt rollspel

Ulfgeir said:
I mitt tycke är det lite mer fippligt än GURPS, men ett problem är att när man byter kropp (vilket är tanken man skall göra ofta), så får man göra om en djäkla massa beräkningar som påverkar en del sekundära stats och skills etc.

/Ulfgeir
Var det något som var väldigt oklart i mitt tidigare inlägg?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Re: Viktigast med ett nytt rollspel

Ulfgeir said:
när man byter kropp (vilket är tanken man skall göra ofta)
Jag vet inte... Oftare än i andra spel, kanske, men åtminstone ett av de äventyr som släppts har väl knappt några krävda kroppsbyten alls?


Mer fippligt än Gurps? Inte nog med att vi läst helt olika EP, vi har läst helt olika Gurps också... =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Ulfgeir said:
krank said:
Ulfgeir said:

är det ett system som kräver excelark med massa formler i för att man
skall kunna göra en karaktär (ex Eclipse Phase)
Har vi
läst/spelat olika system? Det enda jag hade att anmärka på var typ att
de hade ganska många färdigheter, annars var det väl ganska
straightforward?

EDIT: Efter kontroll ser det ut såhär:

1. välj en bakgrund.
2. välj en gruppering
3. Spendera 105 poäng på aptitudes (1 poäng per nivå)
4. Dela upp dina 50 Rep(utation points mellan olika nätverk)
5.
Spendera 1000 customization points. Här följer en mindre tabell över
hur många CP olika saker kostar, men det är inga avancerade formler,
utan ganska raka kostnader (15 CP = 1 Moxie, 30 CP = 2 moxie t.ex). Du
måste spendera 400p på färdigheter och 300p på kunskapsfärdigheter. Välj
också en startmorph och vilka traits du vill ha.
6. Köp prylar.
7. välj Motivation.
8.
Här kommer ett fåtal uträkningar för "sekundära värden". Lucidity =
vilja * 2 och så. Den mest avancerade formeln är (X+Y)/2, dvs medlet av
två egenskaper. Eller ja, om du har en biomorph måste du räkna x1.5 en
gång.


Excelarket med formler, vart hittar du det?
Du behöver excelarket för att ha koll på max-gränsen på bonusar som du
får från din aktuella kropp. Och nej det karaktärsblad som finns i
spelet duger inte för detta om jag minns rätt.

/Ulfgeir

Man behöver inget excellark. Man behöver
möjligen skriva ett par minnesrader på sitt rollformulär. Det är liksom,
vaddå? 5-6 ruskigt enkla beräkningar. Som man gör ganska sällan. Inte
ens jag har problem med dem, och då har jag annars rätt låg tolerans mot
matte i rollspel.

Och, som jag skrev i den andra tråden, jag
uppfattar inte att man är tänkt att byta kropp flera gånger per äventyr,
direkt. Kroppar är dyra. Beror lite på hur mycket man tänkte flänga
runt, förvisso.

Men det har fortfarande ingenting med att "skapa karaktären" att göra, vilket var vad du kritiserade. För att skapa rollpersonen behöver du inget excellark.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Och nu när jag kollar... Hur mycket är det egentligen som ändras? Beror såklart på hur radikala förändringarna är, men jag ser mycket få morphs vid en snabb överblick som ändrar mer än +5 i enstaka aptitude om man inte ligger över 20-25 i någon av dem. Furies och ett par andra ger lite mer, såklart. Men det är fortfarande ganska lätträknade siffror. Notera vid varje sekundärt attribut hur formeln ser ut så kan man räkna det ganska snabbt: +5 på den ena om det är medlet av två ger +2 sammanlagt. +5 om det är +5 på båda. Det är inte riktigt lågstadiematte, men jag tycker att det är ruskigt långt från excel.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Tja, har du moddat någon av Morphsen så påverkar det rätt mycket om jag minns rätt.

Och vad jag menar med att du behöver excelark är för att dels behöver du hålla koll på om en skill är active eller knowledge, sedan vad du har i den relevanta aptituden och hur många ranks du lägger på skillen. Du behöver ha koll på ev specialiceringar, och om du får bonus från background eller fraction när du räknar ut kostnaden, lägg sedan till ev bonus från morphen och ev cyber/bioware.

Ja det går att göra utan ett excel-ark men det blir förbannat mycket enklare när du kan då använda det för att ha koll på alla variabler framförallt om du under skapandets gång ändrar på saker.

Jag har för mig vi hade 2 eller 3 spelare i gruppen som gav upp på karaktärsskapandet, så spelledaren fick skapa deras karaktärer utefter grundidéer de hade då de tyckte systemet var för jobbigt. Det var då vana rollspelare där vi bland annat kört GURPS, Mutants & Masterminds 2nd edition som exempel på andra system som är fippliga och där åtminstone 1 av dem brukar vara min-maxare av stora mått.

Det intrycket min spelgrupp fick när vi spelade var att du bytte kropp typ så fort du skulle ta dig någonstans, då det helt enkelt tar för lång tid att färdas annars. Kan vara att spelledaren hade missförstått saker.

/Ulfgeir
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
Re: Viktigast med ett nytt rollspel

Hero84 said:
Ulfgeir said:
I mitt tycke är det lite mer fippligt än GURPS, men ett problem är att när man byter kropp (vilket är tanken man skall göra ofta), så får man göra om en djäkla massa beräkningar som påverkar en del sekundära stats och skills etc.

/Ulfgeir
Var det något som var väldigt oklart i mitt tidigare inlägg?
Nope, men jag läste det i trådad visning och hade inte läst ditt inlägg när jag svarade. =^_^=

/Ulfgeir
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Ulfgeir said:
Det intrycket min spelgrupp fick när vi spelade var att du bytte kropp typ så fort du skulle ta dig någonstans, då det helt enkelt tar för lång tid att färdas annars. Kan vara att spelledaren hade missförstått saker.

/Ulfgeir
beror kanske på hur ofta man hade tänkt färdas mellan olika platser...

Jag vet inte, system kan uppfattas som olika jobbiga av olika personer. Jag har varit med om folk som tyckt att Eon varit nybörjarvänligt och jag har sett de som upplevt White Wolf som extremt regeltungt. Jag har stött på minst en forumit som tycker att Trail of Cthulhu är krångligare och svårare att sätta sig in i än BRP-CoC från Chaosium. Jag har inte upplevt EP's system som mer krångligt än något av systemen du räknar upp, men kanske har jag spelat andra spel än dig innan. Gurps till exempel har jag försökt använda ett par gånger men kom fram till att det dels inte gick att skapa rollpersoner utan datorprogram och dels var för obalanserat för att man skulle kunna använda det i praktiken. Uppenbarligen har du andra erfarenheter där.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Ulfgeir said:
Och vad jag menar med att du behöver excelark är för att dels behöver du hålla koll på om en skill är active eller knowledge, sedan vad du har i den relevanta aptituden och hur många ranks du lägger på skillen. Du behöver ha koll på ev specialiceringar, och om du får bonus från background eller fraction när du räknar ut kostnaden, lägg sedan till ev bonus från morphen och ev cyber/bioware.
Vänta... Jag minns inte att man behöver hålla koll på allt detta. På rollformuläret har du ju active/knowledge, specialiseringar, morphbonus, basvärde från aptitude, och "other bonus" i listorna. Och alla formlerna för sekundära värden finns dessutom utskrivna, ser jag nu.
 

Hero84

Veteran
Joined
15 Sep 2009
Messages
36
Location
Vänersborg
Re: Viktigast med ett nytt rollspel

krank said:
Ulfgeir said:
när man byter kropp (vilket är tanken man skall göra ofta)
Jag vet inte... Oftare än i andra spel, kanske, men åtminstone ett av de äventyr som släppts har väl knappt några krävda kroppsbyten alls?


Mer fippligt än Gurps? Inte nog med att vi läst helt olika EP, vi har läst helt olika Gurps också... =)
Kan du vara vänlig att ta den jävla diskussionen någon annanstans?

Tack för övriga svar, intressant att se hur folk tycker kring ämnet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,966
Location
Stockholm
Kombinerade diskussioner

Jag lyfte ut OT-deltråden ur diskussionen »Viktigast med ett nytt rollspel« och kombinerade den med denna diskussion som ju sprungit ur just den deltråden.

Så om det verkar osammanhängande och knasigt och inläggen ligger i ologisk ordning – skyll på mig.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
apropå spelande och Excel ark så har jag med mig en Netbook med Openoffices excel klon när vi spelar pathfinder för att hålla reda på Hitpoints, antal lay on hands kvar, spells inlästa och kastade samt annat pyssel som To-hit/Skada med och utan Power attack.
 
Top