Nekromanti Eclipse world, skissande

Simon

Swashbuckler
Okej, jag försöker få ett eclipse phase-hack skrivet till Apocalypse World, och det går trögt. Så jag slänger ut tankar här för vilken sorts feedback det månde bli.

(Apocalypse World är ett fett rollspel av Vincent Baker. Det har pratats mycket om det här, så sök på det om du inte känner till. Det är bra. Ett hack är en regelvariant för en annan setting. Settingen här är inspirerad av Eclipse Phase, som finns för gratis, laglig, nedladdning om man är nyfiken.)

Så, settingen:

Transhumanismen regerar. Nanoteknik och uploading gör att saker som kroppslig död och materiell brist är passé, och personer kan låta installera sig i en kropp som är lämplig för speciella ändamål och tidigare farliga miljöer. Transmänskligheten har koloniserat solsystemet, eller börjat i alla fall, och det finns bosättningar lite här och var.

Men elaka superAIar har för tio år sen startat krig med transmänskligheten och alla befolkningscentra är rykande ruiner nu. Till skillnad från vanliga Eclipse Phase tror jag att det ska vara mer kört här. Mindre civilisation kvar. Mer Apocalypse World - IN SPACE, helt enkelt. Tror att det är bra för den spelstil jag gillar med AW, ganska små arenor, där rollpersonerna är de mest centrala figurerna. Också mindre behov av att förmedla eller plugga in en massa fakta om världen. What you see is what you get. Utforska i spel för att se vad som finns kvar av civilisationen.

Rollpersoner:

De flesta typer från AW kan finnas kvar och färgas om. Motsvarigheten till Hardholder, Leader, väljer gigs vilka säger något om vilken sorts ledare hen är. En angel är här en terapeut, eftersom psykiska trauman är det man är rädd för, förlusten av sin personlighet, sånt som inte nanomedicin bara kan trolla bort sådär.

Några stora ändringar som måste lösas är dels hur morphs fungerar, kroppar alltså, som ju här är utbytbara. Frågan är hur mycket de ska vara beskrivningsord och hur mycket spelteknisk impact de ska ha. Har man en grym destroyer/gunlugger så vill man ju att hen är bäst på det hen gör även om hen återinstalleras i en billig plastkropp, liksom. Det talar för beskrivningsord. Men det kan kännas lite platt om inte morphen gör någon skillnad alls.

Det kommer att handla om beskrivningsord, men frågan är om det också ska vara så att man väljer ett move från sin morph när man skapar rollpersonen. Det kan i så fall bytas om man byter morph i spelet. Descriptive och prescriptive, ni vet.

En annan sak är resurser, där ju settingens omständigheter skiljer sig mycket från AWs. Så enkla barter är det inte frågan om. Saker som en maker kan nanofabba fram är det ju bara att skaffa, medan saker som är svårare att komma över (utrymme, farliga saker, unika saker (handgjorda eller före-katastrofen-minnen), expertkunskap, osv) kräver att man använder sin status och sina kontakter.

En tanke där är att man har Status som ett attribut, som är lättrörligt, som ändras under och mellan spelpass, av gigs och sånt. Det kan dels användas för att försöka "köpa" saker och eventuellt för att försöka influera befolkningen i en bosättning och sånt (när det inte handlar om ansikte mot ansikte, manipulera en person man har framför sig). Misslyckade statusmoves kan såklart innebära förlorad status, och spelledaren har såklart sitt move "ta ifrån dem deras status" för när hen tycker det passar i fiktionen. Lyckade gigs kan höja status, och man har förmodligen olika statusvärden för olika fraktioner. Eller kan ha. Eller åtminstone för olika bosättningar.

Fronts:

Jag tänker att man har grundläggande drivkrafter att organisera fronts omkring här, istället för scarcities som i AW. Till exempel:
Expansion
Exploration
Unity
Extermination
Incorporation
Transcendence

Bland threats behöver det finnas monster också, för ett centralt tema i eclipse world ska vara horror. Onda AIar och obehagliga nanovirus förvrider människor och maskiner för sina egna obehagliga syften, och efter sin hard-takeoff singularity så får gärna de onda AIarna likna cthulumonster.

Men frågan är om de ska in under olika threattyper som redan finns, typ att en autonom krigsmaskin beter sig som en warlord, att ett nanovirus är en affliction, att en förändrad AI är en grotesque, eller om Monsters ska till som en egen kategori.

Uhm, mer? Vet inte. Långt nog nu.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Du kan inte tänka dig att fecking spoilermärka de delar av ditt inlägg som är sånt som avslöjas i spelledardelen av EP? Jag ska spelleda det med folk på det här forumet, ffs...

Annars tycker jag det ser coolt ut, men har svårt att riktigt sätta mig in innan jag läst AW. Och min bok har fortfarande inte kommit *sur*

Simon

Swashbuckler
Nässe said:
Edit: Ah, det var ett kasst förslag, återkommer...

/ Nils
Hm, jag hann läsa det men inte svara på det. Tyckte det såg ut som om du argumenterade mot någonting som inte var. Ser fram emot något mer.

Nässe

Myrmidon
Vad är det du vill ha input på?

Och vilken typ av input, åsikter, idéer, tankar, förslag?

Känns som om det blir fel vad jag än försöker skriva, och tänker att det kanske handlar om att jag inte fattar vad du är ute efter.

Tänker vara ett as och säga att du kanske borde koka ihop ngt asenkelt och testspela. Du kanske upptäcker att man inte alls behöver köpa alla de där sakerna man kan köpa. När vi testade att göra karaktärer till EP kändes det rejält tråkigt att sitta och välja bland alla tabeller och saker man kunde göra och ha. Jag skulle vilja ha mer Shadowrun-konceptkaraktärer och köra från dem rakt av.

Får en undran om det handlar mer om val och beslut från din sida än att lösa specifika problem- vad vill du ha ut för slags produkt, vad försöker du åstadkomma?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nässe said:
Jag skulle vilja ha mer Shadowrun-konceptkaraktärer och köra från dem rakt av.
Finns det inte redan färdiga rollpersoner? Hade för mig det. Kanske var i nåt onlinetillägg...

OT: Jag funderar på att dela in EP's detaljerade system i olika "steg", där till exempel detaljerad moddning av ens kropp inte finns med i steg 1. Målet är just att kunna presentera en mindre pillrig variant av systemet för den som inte gillar sånt...

Simon

Swashbuckler
Nässe said:
Vad är det du vill ha input på?

Och vilken typ av input, åsikter, idéer, tankar, förslag?

Känns som om det blir fel vad jag än försöker skriva, och tänker att det kanske handlar om att jag inte fattar vad du är ute efter.

Tänker vara ett as och säga att du kanske borde koka ihop ngt asenkelt och testspela. Du kanske upptäcker att man inte alls behöver köpa alla de där sakerna man kan köpa. När vi testade att göra karaktärer till EP kändes det rejält tråkigt att sitta och välja bland alla tabeller och saker man kunde göra och ha. Jag skulle vilja ha mer Shadowrun-konceptkaraktärer och köra från dem rakt av.

Får en undran om det handlar mer om val och beslut från din sida än att lösa specifika problem- vad vill du ha ut för slags produkt, vad försöker du åstadkomma?
Tja, jag trodde det framgått att det jag försöker göra är just att koka ihop nåt asenkelt som går att testspela, men jag tycker att det är svårt. Jag är inte du, eller Krank, eller Gurgeh, eller Vincent, jag är dålig på att skriva. Jag begär inte nån särskild input alls, men jag tycker att det är lite lättare att skriva när det finns en mottagare och ett öppet forum. Finns det inget att säga så behöver man naturligtvis inte säga nåt. (Fast ett stilla "heja, jag har inget att tillföra men jag hoppas det blir bra" ger ju alltid lite energi.)

Det var synd att det var så tråkigt att vara med i skissprocessen. Jag ska inte föreslå det igen, så slipper du säga ja för att ställa upp eller så. Och jag ska försöka vara tydligare nästa gång jag skriver och efterfrågar input.

Christoffer

It's all pig.
Snabb fråga bara, vill du åt det där som brukar vara huvudtemat i storys om posthumanismen osv? Sådana där frågor som "Vad innebär det att vara människa?" osv? Eller är det "mest" en backdrop för balla AW-storys i rymden?

Mest = det låter helt grymt! Fick en riktigt trevlig bild i huvudet bara utifrån aw i rymden.. så missuppfatta inte mitt "mest"... :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
krank said:
Nässe said:
Jag skulle vilja ha mer Shadowrun-konceptkaraktärer och köra från dem rakt av.
Finns det inte redan färdiga rollpersoner? Hade för mig det. Kanske var i nåt onlinetillägg...

OT: Jag funderar på att dela in EP's detaljerade system i olika "steg", där till exempel detaljerad moddning av ens kropp inte finns med i steg 1. Målet är just att kunna presentera en mindre pillrig variant av systemet för den som inte gillar sånt...
Jo, i vanliga, traddiga Eclipse Phase finns det det, precis som i Shadowrun, men tanken här är att ha karaktärstyper som i Apocalypse World. Hela avsikten är som sagt att nå dit att kunna spela med AWs spelstil och system i en värld som liknar EPs.

Christoffer

It's all pig.
Jag har ju såklart ingen koll på EP, så jag vet inte om spelet ens försöker ställa de frågorna...

Simon

Swashbuckler
Poppe said:
Snabb fråga bara, vill du åt det där som brukar vara huvudtemat i storys om posthumanismen osv? Sådana där frågor som "Vad innebär det att vara människa?" osv? Eller är det "mest" en backdrop för balla AW-storys i rymden?

Mest = det låter helt grymt! Fick en riktigt trevlig bild i huvudet bara utifrån aw i rymden.. så missuppfatta inte mitt "mest"... :gremsmile:
Både och, eller det ena genom det andra. Alltså, det är ett spel om människor - om människor i extrema situationer i en extrem miljö, om brutala människor, om lojala människor,om människor som försöker göra sitt bästa, om ascoola människor som är de bästa på det de gör men ändå hamnar ur askan i elden mest hela tiden. Men om människor. Så är det i AW och så ska det vara i EW, menar jag.

Förutom alla likheter i människornas situation mellan den här postapokalyptiska rymdkolonimiljön och AWs värld - alltså en mänsklighet som är utspridd och försvagad och går en osäker framtid till mötes - så finns det vissa konkreta skillnader i människornas situation, typ som att personligheten kan backas upp och kroppen bytas ut. Men jag tror att det kan vara omständigheter som inte i grunden förändrar det faktum att spelet handlar om människor. Det är därför jag när ett hopp om att det ska gå att göra det här ganska enkelt, när man bara bestämmer hur man sköter det där med morphs och vilka threats som passar bäst och så vidare. De sakerna jag tar upp i trådstarten alltså.

(Och tack för pepp!)

Simon

Swashbuckler
Poppe said:
Jag har ju såklart ingen koll på EP, så jag vet inte om spelet ens försöker ställa de frågorna...
Heh, shit va otydlig jag måste ha varit i trådstarten (inte bara med tanke på just det här citatet).

Här är ett centralt påstående för det här projektet:

I den mån man kan prata om ett spel som går att ringa in så handlar hela den här grejen alltså fortfarande om Apocalypse World. Det handlar om vad som behöver hackas och hur man ska göra det, för att kunna spela Apocalypse World IN SPACE, men som sagt, i allt väsentligt så är spelet Apocalypse World.

Jag försöker alltså inte skriva ett nytt rollspel i grunden. Det intresserar mig inte, och det är inget jag hittills visat mig vara särskilt bra på. På samma sätt som min spelgrupp under många år spelat en massa olika kampanjer, från tonåringar i nutidsmalmö till inkvisitorer i 40Ks värld och superhjältar, som i grunden var samma spel, nämligen Solar System, så har jag nu hittat ett spel som jag är sugen på att använda till mer än sin grundsetting.

Jag försöker bara lösa det praktiska. (Och Eclipse Phase har som spel ingenting med det här att göra mer än att det lånar ut viktiga delar av sin setting, precis som vår Akolyterkampanj lånade av Dark Heresy, och Stormarnas tid lånade av Aberrant.)

(Puh, det var nog bra med den här tråden i alla fall, det blir ju så att man formulerar sig och förtydligar sig. Och det är ju bra.)

Ram

Skev
Simon said:
Jag försöker bara lösa det praktiska. (Och Eclipse Phase har som spel ingenting med det här att göra mer än att det lånar ut viktiga delar av sin setting, precis som vår Akolyterkampanj lånade av Dark Heresy, och Stormarnas tid lånade av Aberrant.)
Jag tror du har allt redan faktiskt. Som jag ser det så är extremt mycket av AW direkt portbart till Eclipse phase och det kommer nästan bara att handla om två saker; Att hitta på nya motsvarigheter till arketyper (och det gör du redan via Angels = terapeuter typ) samt att välja hur du vill hantera kropparnas frikoppling från sinne och själ. Att saker utspelar sig i rymden är bara en kuliss egentligen, även om det riskerar att bli lite mindre konkret än ren AW.

Det som blir något mer otydligt och mindre konkret dock är var karaktären riskerar och vad som står på spel. Om kroppen är ett förgängligt skal så har man något annorlunda drivkrafter än annars. Men det är nog mest att bestämma hur man vill hantera. Jag tror inte att det finns rätt och fel i det, men man måste nog bestämma sig.

Christoffer

It's all pig.
För övrigt, du skulle ju kunna adressera intressanta frågor om vad det innebär att vara en del utav ett samhälle, vad det innebär att vara en punkt i ett socialt nätverk, osv, genom att låta Hx bli helt rubbat när man byter kroppar...

Vidare kan jag tänka mig att man också kan bygga intressanta NPC-PC-före detta kropp trianglar...