"
Man tackar för de extremt snabba svaren =)"
Ja, av någon lustig anledning är jag hyperaktiv på forumet just nu.. Vanligtvis brukar jag vara bland de sista som svara på en tråd..
"
Så det du menar egentligen e att man ska slå under sitt högsta vapenvärde eller har jag misstolkat dig ?"
Enligt min mening, ja.. Vapenfärdigheten innebär inte bara att man kan slåss med ett visst vapen utan att man har stridsvana.. En som har FV 17 i en vapenfärdighet har ju fajtats mer än någon som har FV 10.. Det känns väl logiskt? Då borde den som är bättre i vapenfärdigheten vara bättre på att försvara sig, även om denne inte har vapnet i fråga på sig..
Annars så kan du köra ett modifierat SMI-slag om hoben inte har någon vapenfärdighet.. Typ halverad eller -10 i CL eller något.. Kör på känn.. Det brukar funka..
"
Men när man slåss med exempelvis med en jätte på 6 meter så borde det ju vara smått omöjligt att träffa huvudet på jätten..."
Ahhh.. Ja, just det.. Det var
så min regel för längd funkade.. Ta den mindre kombattantens längd och dividera den med den större.. Talet man får modifierar man träfftabellen med.. Den mindre får minus på träfftabellen och den större får plus..
Ta exemplet med jätten och hoben.. Jätten har STO 66 (jag tar siffrorna ur minnet; orkar inte slå upp den) och en hob har STO 4.. 66/4 = 11,5 ~ 12.. Hoben får -12 på träfftabellen och jätten får +12.. Jag kör med träfftabellen som baseras på 1T10, så jätten får automatiskt en träff i huvudet på hoben och hoben i något av jättens benen.. Vilket ben avgör spelledaren..
En människa (STO 11) och en rese (STO 36).. Kvoten mellan deras STO är 3 så människan får -3 på träfftabellen och resen +3.. Nu för tiden höftar jag.. Den där regeln funkar bara när man kan värdena i huvudet och snabb överslagsräkning, vilket jag förvisso kan..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som körde med att man kunde modifiera träfftabellsslaget med +2 om man siktade högt och -2 om man siktade lågt