Nekromanti EDD frågor

Lavskägge_UBBT

Veteran
Hej därute ! Jag har sökt igenom detta eminenta forum efter någon smidig regel (EDD) för att hoppa undan en attack ex: Jätte slår på en liten halvlängdsman med stor träklubba inte direkt läge o parera med dolken =) finns det någon sådan bra husregel nån kan tipsa om eller kanske rent av skapa ?

Sen har jag även en fråga om det finns någon regel för att det är svårare att träffa någon liten varelse med låg STO än en med hög STO ?

Litar på att ni löser detta ;-)

Ha det bra där ute i mörkret

/ Lavskägge

Rickard

Urverk speldesign
Hej och välkommen till forumet!

"...för att hoppa undan en attack ex: Jätte slår på en liten halvlängdsman med stor träklubba inte direkt läge o parera med dolken =)"
Sant, men parera behöver inte innebära att man hårdblockerar ett anfall.. När man parerar så slår man undan motståndarens attack eller försöker på något annat sätt undvika (typ viftar till med en grangren i ansiktet på den andre).. I detta fall så skulle jag tänka mig att halvlängdsmannen istället hoppar undan..

BV-reglerna då? Skit i dem.. Det här är ett extremfall och då håller sällan reglerna.. Dessutom så är det rejält ovanligt att vapen går sönder i en strid..

"Sen har jag även en fråga om det finns någon regel för att det är svårare att träffa någon liten varelse med låg STO än en med hög STO ?"
Jag hade en förut.. Jag hade faktiskt glömt bort den och tacka för det då den var rätt usel..

Som det är nu så ser jag inte varför man ska modifiera.. Visst borde det kanske vara svårare för den större att träffa men å andra sidan har denne längre räckvidd.. Den lille borde inte ens komma i närheten.. Båda modifieringarna kan gott ta ut varandra.. Om du tycker att en halvlängdsman borde kunna sno runt en jättes ben så modifera lite godtyckligt.. +5 på alla försvarsmanövrar som hoben gör, eller något..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte orkade skriva något mer då han är hungrig

Lavskägge_UBBT

Veteran
Man tackar för de extremt snabba svaren =) Jo visst behöver det inte betyda att man parerar med vapnet när man parerar utan man kan lika gärna hoppa undan. Så det du menar egentligen e att man ska slå under sitt högsta vapenvärde eller har jag misstolkat dig ?

Sen så det där med att räckvidden tar ut snabbheten låter rätt vettigt. Men när man slåss med exempelvis med en jätte på 6 meter så borde det ju vara smått omöjligt att träffa huvudet på jätten för ett gäng äventyrare utan avståndsvapen. Antar att man får slå om var man träffar om det skulle visa sig att tärningen landar på huvudet.

Rickard

Urverk speldesign
"Man tackar för de extremt snabba svaren =)"
Ja, av någon lustig anledning är jag hyperaktiv på forumet just nu.. Vanligtvis brukar jag vara bland de sista som svara på en tråd.. :gremsmile:

"Så det du menar egentligen e att man ska slå under sitt högsta vapenvärde eller har jag misstolkat dig ?"
Enligt min mening, ja.. Vapenfärdigheten innebär inte bara att man kan slåss med ett visst vapen utan att man har stridsvana.. En som har FV 17 i en vapenfärdighet har ju fajtats mer än någon som har FV 10.. Det känns väl logiskt? Då borde den som är bättre i vapenfärdigheten vara bättre på att försvara sig, även om denne inte har vapnet i fråga på sig..

Annars så kan du köra ett modifierat SMI-slag om hoben inte har någon vapenfärdighet.. Typ halverad eller -10 i CL eller något.. Kör på känn.. Det brukar funka.. :gremsmile:

"Men när man slåss med exempelvis med en jätte på 6 meter så borde det ju vara smått omöjligt att träffa huvudet på jätten..."
Ahhh.. Ja, just det.. Det var min regel för längd funkade.. Ta den mindre kombattantens längd och dividera den med den större.. Talet man får modifierar man träfftabellen med.. Den mindre får minus på träfftabellen och den större får plus..

Ta exemplet med jätten och hoben.. Jätten har STO 66 (jag tar siffrorna ur minnet; orkar inte slå upp den) och en hob har STO 4.. 66/4 = 11,5 ~ 12.. Hoben får -12 på träfftabellen och jätten får +12.. Jag kör med träfftabellen som baseras på 1T10, så jätten får automatiskt en träff i huvudet på hoben och hoben i något av jättens benen.. Vilket ben avgör spelledaren..

En människa (STO 11) och en rese (STO 36).. Kvoten mellan deras STO är 3 så människan får -3 på träfftabellen och resen +3.. Nu för tiden höftar jag.. Den där regeln funkar bara när man kan värdena i huvudet och snabb överslagsräkning, vilket jag förvisso kan..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som körde med att man kunde modifiera träfftabellsslaget med +2 om man siktade högt och -2 om man siktade lågt

Troberg

Sinister eater
Hej därute ! Jag har sökt igenom detta eminenta forum efter någon smidig regel (EDD) för att hoppa undan en attack ex: Jätte slår på en liten halvlängdsman med stor träklubba inte direkt läge o parera med dolken =) finns det någon sådan bra husregel nån kan tipsa om eller kanske rent av skapa ?
Tja, varför inte bara slå ett moståndsslag, vapenfärdighet mot SMI eller något liknande?

hraufnir

Swordsman
Jag är personligen av åsikten att en träfftabell skall undvikas in i det sista, med tanke på att en person som hugger mot någon med ett svärd siktar i de flesta fall. Om man så siktar mot överkroppen eller mot ett öga. Visst kan man få lite minus på slaget om man siktar på ett öga, men i många spel får man en massa minus för att sikta på en specifik kroppsdel(typ bröstkorg eller armar)... det e ju dumt då man faktiskt alltid riktar ett slag när man hugger. Sedan kanske man inte alltid träffar där, men det är ju en lätt modifikation av sl.

Undviker man träfftabeller och får spelarna att säga: "jag hugger/sticker mot magen" så slipper man uttrycken "jag hugger mot honom" eller "Jag slår mot honom" som är frukstansvärt otrevliga enligt mig. Ingen person med ett svärd, inte ens bondetösen som aldrig hållit i det förr(förutsatt att hon klarar styrkekravet) hugger mot någon utan att ha en avsikt om var man vill träffa...

Rickard

Urverk speldesign
"Jag är personligen av åsikten att en träfftabell skall undvikas in i det sista,"
Jo, jag också men det var inte det Lavskägge var ute efter och jag valde att respektera det.. I den här tråden så diskuterades det rätt friskt om vilket system - kroppsdelar eller total KP - som var att föredra och i den här massiva EDD/Eon-tråden försvarade jag till och med enbart kroppsdelar (stycket längst ner)..

"Undviker man träfftabeller och får spelarna att säga: 'jag hugger/sticker mot magen'"
Hehe.. Det där hade jag faktiskt inte tänkt på.. Ska ta och tala om det för de erfarna spelarna.. De är så vana vid "Jag hugger" att de inte kan tänka om.. Däremot kommer jag ihåg att nybörjarna ville beskriva det så men kroppsdelssystemet stödde inte sådana typer av beskrivningar (om man inte ruckade helt på reglerna) och därmed så förtrycktes nybörjarna lite så att de också gick ner till de mindre beskrivande "Jag hugger"..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som upptäckte ett inlägg av Rising som hade precis samme tanke om total KP som Dimfrost senare hade

Evil Peter

Hero
Jag är personligen av åsikten att en träfftabell skall undvikas in i det sista, med tanke på att en person som hugger mot någon med ett svärd siktar i de flesta fall.
Ser man på striden som att alla hugg som utdelas är de som man slår för får man en väldigt orealistisk strid. Jag har valt att se det som att man slår för vissa skeden i striden och man hugger ju naturligtvis där motståndaren öppnar sig. Därav träfftabellen då motståndaren inte öppnar sig på samma ställe jämt. Regeln för att sikta ser jag som att man försöker manövrera ut sin motståndare så han ska öppna sig där man själv vill. Detta är svårt och därav får man både minus på att träffa plus att motståndaren får försöka parera (genomskåda det) som vanligt. Detta synsätt gör det hela klart mer realistiskt.

Skulle en krigare gå in i en strid och sikta alla sina hugg mot huvudet skulle han garanterat inte vinna om han möter en erfaren motståndare. Det är bara när man är mycket bättre än motståndaren som man inte behöver anpassa sig efter honom.